יבוא רכב אלטרנטיבי? לא אצלנו
המלצת צוות מקצועי שבחן את היבוא המקביל: לבטל ההנחה שמקבלות חברות השכרה וליסינג מהיבואנים על חשבון לקוחות פרטיים. ומה עם יבוא אישי? לא לפני 2005
מי שתלה תקוות בפתיחת היבוא המקביל למכוניות, יצטרך כנראה להמתין לזמנים טובים יותר. זאת, משום שההמלצות הסופיות של הצוות המקצועי של האוצר ומשרד התחבורה, ברשותו של בעז סופר, סגן מנהל המכס, לא יהפכו את היבוא המקביל למשימה קלה.
הצוות בחן את כדאיות היבוא המקביל (יבוא מסחרי של מכוניות, שייעשה במקביל ליבואנים הבלעדיים), הושלם כבר ואמור היה להימסר לשר התחבורה, אביגדור ליברמן. לאחר שליברמן פוטר, הגשת הדו"ח ופרסומו מתעכבים. הדו"ח יוגש כנראה במהלך השבוע הבא לשר האוצר, בנימין נתניהו.
ל"ידיעות אחרונות" נודע, כי לדו"ח מצורף תחשיב לגבי כדאיות שיטת היבוא המקביל, מבחינת העלויות למשק (הגברת הפיקוח על היבואנים ומעקב מילוי ההנחיות המחייבות), לעומת התועלת שתהיה לצרכנים. השורה התחתונה תהיה, ככל הנראה, שהעלויות גבוהות מדי, ולכן אין הצדקה להגביר את התחרות בשוק בשיטה זו.
הוועדה תמליץ כנראה על הגברת התחרות בשוק על-ידי ביטול הסבסוד הצולב הקיים כיום בין מכירות הרכב ללקוחות פרטיים לבין מכירות לציי רכב גדולים, בעיקר לחברות השכרה וליסינג. מתברר, כי חברות ההשכרה והליסינג מקבלות הנחות בשיעורים של 20%-25% ממחיר המכונית לצרכן הפרטי, ובכך למעשה מסבסד הצרכן הפרטי את ציי הרכב.
צמצום ההנחות לציי רכב - באמצעות חקיקה - יכול להביא להפחתת מחירי המכוניות ללקוחות הפרטיים ולהגברת התחרות בשוק. זאת, בעלות נמוכה מאשר פתיחת השוק ליבוא מקביל, ובלא חשש לפגיעה בצרכנים (יבוא רכב שלא יעמוד בתקנים או שירות גרוע שיימסר לצרכן).
נכון להיום, ישנם שלושה גורמים המגלים עניין ביבוא מקביל לרכב: משפחת בליליוס, שהיתה בעבר בעלת מעמד עצמאי ביבוא דגמי מרצדס ומעורבת כיום בעיסקי התחבורה הציבורית; איש העסקים שלמה שמלצר, הבעלים של קבוצת ניו-קופל ומי שהיה בעבר היבואן של סקודה (והיום שותף שקט עם צ'מפיון), וגורם נוסף השומר על חשאיות.
אחד הגורמים יצר קשר עם יצרן הרכב שאת מכוניותיו הוא רוצה לייבא. בדרך כלל, היבוא המקביל מבוסס על רכישת המכוניות מדילרים שונים.
הרפורמה ביבוא אישי - לא לפני 2005
גם מכיוון היבוא האישי לא צפויה לצמוח בינתיים ישועה. השוק האירופי הודיע אמנם לישראל, כבר לפני מספר חודשים, כי שיטת חישוב המס על יבוא אישי של מכוניות אינה מקובלת עליו, שכן היא מפלה אנשים פרטיים המייבאים מכוניות לעומת יבוא מסחרי.
כזכור, המכס הישראלי אינו מכיר בחשבוניות של יבוא אישי לרכב, אם המחיר הנקוב בהן סוטה מעל 5% ממחירון המכס, שהוא מחירון הרכב המלא של היצרן במדינת ייצור המכונית. נציבות השוק בבריסל דרשה מישראל לשנות את השיטה.
במכתב תשובה שהעבירה ישראל, היא מציינת כי למרות שלדעתה השיטה הנהוגה כאן אינה מנוגדת לתקנות השוק, ישראל בודקת אפשרות לשינוי השיטה. עם זאת, לא ניתנה כל התחייבות לגבי מועד השינוי. השוק מתכוון לקצוב לישראל פרק זמן קצר, יחסית, לשינוי השיטה.
במכס אכן עובדים על שיטה חדשה לחישוב המס על יבוא אישי של מכוניות, שמטרתה להקל על היבוא בתחשיבי המס ולהימנע מהונאת המכס, עלי-ידי הצגת חשבוניות פיקטיביות.
בשיטה החדשה יינתן שיקול דעת לאנשי המכס להחליט האם הם מקבלים את החשבוניות, אבל תהיה מידה גדולה של התחשבות בחשבוניות. הכוונה היא להיעזר במחירון הרכב המשומש המקומי, כדי לקבוע את שווי המכוניות שיגיעו לארץ בייבוא אישי, אבל זה יהיה רק אחד מכלי העזר.
ההערכה כיום היא שבכל מקרה לא תופעל שיטת החישוב החדשה לפני ינואר 2005. מה שמעורר זעם רב בקרב המתווכים ביבוא אישי, הטוענים כי האוצר מנסה לדחות ככל האפשר את הטיפול בפתרון הבעיה, משום שהוא מתנגד ליבוא אישי של רכב.