פיז'ו ספיד-פייט - מחיר הספורט
פיז'ו החליטו להזריק חיים חדשים בספיד-פייט המוכר, והעניקו לו צביעה מרשימה במיוחד. האם זה הופך אותו טוב יותר?
היצע קטנועי ה-50 סמ"ק בארץ גדול ומגוון, ומציע פתרונות ניידות טובים לתמרון בכרך עירוני פקוק. ביצועים ואקשן? לא משהו שאפשר לצפות ממנוע כה קטן. אלא שעם הזמן, ובעקבות ביקוש מצד רוכבים צעירים בעיקר, התפתחה לפני שנים אחדות תת-קטגוריה חדשה - "קטנועי 50 סמ"ק ספורטיביים".
ואם אתם מניחים שלא מדובר דווקא בנתוני הספק יוצאי דופן, אתם צודקים. מנוע 50 הסמ"ק הקטן מוגבל מאד באפשרויות השיפור, וגם אם ניתן לסחוט ממנו תוספת נאה של אחוזי הספק, הרי שאבסולוטית מדובר במספרים נמוכים. ולכן, את ה"ספורט" המבוקש מעניקים הקטנועים האלה בתחום אחר.
למשל, בתמורה לפשרות מהותיות בתחום השימושי, מציעים חלק מהקטנועים מתלים מתקדמים, בלמים חזקים, צמיגים רחבי-גומי, נמוכי-חתך ודביקים ומרווח הטיה נאה. אבל בעיקר, ומעל לכל, הם עונים לכמיהות הרוכש הצעיר בעזרת עיצוב דינמי ומושך עין.
ואם כבר עיצוב, מה תגידו על פיז'ו "ספיד-פייט 2 WRC 206"? כנראה שלא תופתעו לשמוע כי מתחת לשם הארוך והמרשים הזה, מסתתר אותו "ספיד-פייט 2" שמשווק בארץ מ-2001. בדיוק אותו אחד. אלא שהפעם מדובר בצביעה שאי אפשר להתעלם ממנה.
האדום הבוהק של מכונית המירוץ לאליפות הראלי העולמית (WRC כמובן), היישר מפיג'ו 206 ששמשה את ז'יל פאניזי וריצ'רד ברנס ב-2002. יש גם שלל מדבקות ואפילו חתימות - אישיות כביכול - של הנהגים. יש כנראה מי שמתרשם מכך.
קטנוע זהה
ובכן, מעבר לצביעה ססגונית וגרפיקה רועשת, מדובר בקטנוע זהה. יש אמנם מדרסי מתכת המזכירים דוושות מירוץ, אבל זהו, פחות או יותר. הקווים המחודדים במקור נותרו כשהיו, כמו יחידת התאורה הכפולה מלפנים, הזנב המזדקר מעלה, עם יחידת תאורה המזכירה אופנוע. המושב צבוע בשני צבעים, ולפחות במבט ראשון נראה כמושב "סולו".
מתחת למעטה הצבעוני? שוב אותו דבר. יחידת הנעה בת 50 סמ"ק, שתי פעימות, מקוררת אוויר ומוזנת במאייד עם משנק אוטומטי. התמסורת אוטומטית-רציפה, ההנעה חשמלית ומגובה ברגלית. מערכת הפליטה מורכבת יותר, וכוללת אגזוז מיוחד ויעיל. יש גם צמד זרועות חד-צידיות מלפנים ומאחור, אליהן מחוברים מתלי "פאיולי" איכותיים. הגלגלים נותרו בקוטר "12.
לוח השעונים האנלוגי נאה וקריא, עם נורות אזהרה ברורות אך ללא שעון זמן. אולי במקום פרצופו של האריה בחלל הימני?. לא תמצאו פה פתרונות אחסון נדיבים במיוחד; קסדה שלמה נכנסת מתחת למושב בקושי, וזהו. אין תאים נוספים, אין וו תליה, וגם על רצפת הקטנוע לא ניתן לשאת פריטים בצורה בטוחה. בהתאם לאופיו הספורטיבי, אין כאן סבל ואפילו לא רגלית צד.
זריז ומהיר
תנוחת הישיבה מרווחת למדי, המושב נוח ותומך, אך המרחב לרגליים אינו נדיב במיוחד. הברכיים לעומת זאת, אם אתם בגובה ממוצע, זוכות לשפע של מקום. אהבנו את מיקומו הגבוה של הכידון, וגם את צמד המראות היעילות.
ביצועים? משיכת מצערת מייצרת תאוצה מכובדת לקטנועי 50 סמ"ק, אך אפשר לוותר על השהייה ארוכה מדי בתמסורת, ביציאה נמרצת מהמקום. כן התרשמנו מתגובת מנוע מצוינת. רכיבה ארוכת טווח לימדה אותנו שמהירות בסביבות ה-40-50 קמ"ש מועדפת על הפיז'ו, אם כי ניתן לעבור אפילו את מחסום ה-70 קמ"ש. רק קחו בחשבון שמערכת הפליטה היעילה מייצרת רעש רב.
גם המתלים מקבלים ציון גבוה. הם מייצרים נוחות מרשימה, מבלי לסבול מרכות מוגזמת או "סגירת מהלך" במצבי קיצון. מערכת הבלימה, כמו כמעט בכל קטנוע ספורטיבי מודרני (דיסק מלפנים, דווקא תוף מאחור) אינה מתקשה לעצור את המשקל הקל במהירות. בניגוד לקטנועים אחרים, כאן גם מצאנו מספיק רגש במערכת, עם היזון חוזר מרשים.
ההיגוי זריז מאד כנדרש, עם רמה גבוהה יחסית של מידע העובר מהצמיגים הדביקים לידי הרוכב; בלימות קיצוניות על גבול האחיזה נעשות ללא חשש, ומרווח ההטיה המרשים מאפשר אפילו פניות מהירות.
וגם יקר
פיז'ו ספיד-פייט 2, עם צביעה מרשימה או בלעדיה, הוא קטנוע 50 סמ"ק מוצלח, המציע חבילת ביצועים נאה. אתם יודעים מה? במחשבה שנייה היינו מוותרים על המחווה המרגשת לאליפות העולם בראלי מכוניות. תנו לנו אותו בלבן פנינה בלי שום קשקוש, ונגיד תודה.
אבל עם כל הכבוד לכלי המרשים, תג-מחיר של 12,500 שקלים עבור קטנוע 50 סמ"ק נראה לנו יקר מדי. נכון, כל קטנועי הספורט יקרים משמעותית מאחיהם ה"רגילים", ומתחריו הישירים של הפיז'ו - ג'ילרה ראנר וימאהה אירוקס אפילו יקרים ממנו. זה עדיין לא הופך את הגלולה המרה למתוקה יותר. הקטנוע מצוין, המחיר גבוה.
בעד: מתלים, בלמים, זריזות
נגד: השהיית תמסורת, מחיר, עיצוב שנוי במחלוקת
יצרן ודגם | פיז'ו ספידפייט 2 |
מנוע | צילינדר אחד, 2 פעימות, 49 סמ"ק |
קירור | אוויר |
הספק מרבי/מומנט מרבי | לא צויין |
אורך | 174 ס"מ |
רוחב | 86 ס"מ |
בסיס גלגלים | 122.5 ס"מ |
צמיגים | 120/70R12 מלפנים, 130/70R12 מאחור |
נפח מיכל דלק | 7 ליטרים |
מחיר | 12,580 שקלים |
מחיר ביטוח חובה | 1,718 שקלים |