שתף קטע נבחר
 

כבוד וביטחון

בשם "חזון היעילות" יעברו העובדים מקבוצת העובדים בכבוד לקבוצה הגדולה של עובדים שנשללו מהם הביטחון והכבוד

ממשלת ישראל החליטה "לסגור את המטבחים בבתי-החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים הממשלתיים ולהנחות את בתי-החולים לרכוש את שירותי המזון במיקור חוץ". שר האוצר הסביר בראיון לעודד שחר: "שירותים שאנחנו מוציאים מהממשלה לשוק הפרטי, השוק הפרטי עושה את זה הרבה יותר יעיל".

 

בלשון אחרת, ממשלת ישראל עומדת לפטר 250 בני-אדם, שעושים עבודתם נאמנה, ולהחליפם בעובדי קבלן. כולם היו מעדיפים לעבוד בהייטק, או להיות טבחים ב"הילטון", אבל גורלם הביא אותם להיות עובדי מטבח באברבנאל. יש בעולם עבודות מלבבות יותר. אבל יש מעט עבודות קודש חשובות וקשות יותר מלהביא לתשוש את ארוחתו ה"אולי אחרונה" ולהכין לחולה-הנפש את המגש שלא פעם ייזרק בפניו של המגיש.

 

כדי להסיר ספק, לא מדובר בעובדי חברת החשמל. שאלתי עובדת באחד המטבחים הללו אם שכר העובדים הוא שכר המינימום. "לא", היא הגיבה כמעט בעלבון. "יש שם כאלו שמגיעים אפילו ל-4,500 ואולי 5,000 שקל לחודש".

 

"היעילות של נתניהו" פירושה שמרבית העובדים האמורים יועסקו מחדש ע"י קבלנים וחלקם יהיו למובטלים. איש לא יבדוק את המשכורות שישלמו הקבלנים, וברמת האכיפה המקובלת בישראל חלק מהעובדים לא יזכו לשכר המינימום. הקבלנים לא יצטרפו ל"שורת המתנדבים" וישמרו על אחוז הרווח "כנהוג בענף". ללא פיקוח הדוק תידרדר רמת השירות בבתי-החולים הרלבנטיים. ומי יפקח על הקבלן? אולי קבלן פיקוח?

 

מעשה קסם, נתניהו שכלל את עובדי המטבח הללו בשק הציבורי הנישא על גב הסקטור הפרטי ינכס אותם מעכשיו לסקטור היצרני. במסיבת העיתונאים הבאה הוא יתייצב עם טושים צבעוניים ויצייר גרף של "מבוא לכלכלה" שיתיימר להוכיח את האמת המדעית המצויה מאחורי הרעיון. הוא יתעלם מכך שבכלים של "קצת מעבר למבוא לכלכלה" אפשר להסביר שהתחרות לא בהכרח תקטין את ההוצאות ותשפר את השירות, ולא תביא את הקבלנים המתחרים ל"רווח אפס".

 

בשם "חזון היעילות" תישלח הביתה מבשלת שבגיל 50 המופלג היא כבר "לא מה שהיתה". כשהעובדים יעבדו שעות נוספות, הם יחששו לדרוש את התוספת המגיעה להם כחוק. כשיפוטרו, יבלו חודשים בניסיון לקבל דמי פיטורין. הם ודומיהם, יעברו מקבוצת העובדים בכבוד לקבוצה הגדולה של עובדים שנשללו מהם הביטחון והכבוד. באידיאולוגיה של נתניהו יש כנראה לביטחון ולכבוד ערך רק כשמדובר בלאום ולא כשמדובר באדם.

 

הכותב הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ת"א

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
נתניהו. קצת מעבר למבוא לכלכלה
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים