סקר: מורה עובד כ-50 שעות בשבוע אך מקבל שכר על פחות ממחצית
מהסקר, שנערך על ידי מכון סמית, בהזמנת הסתדרות המורים, עולה עוד שלמרות שעות העבודה הרבות, למורים אין מספיק זמן להקדיש לפגישות אישיות עם התלמידים כדי לסייע להם בבעיותיהם
האם המורים מקופחים? מורה בישראל מקדיש בממוצע כ-50 שעות עבודה שבועיות, למרות ששכר המורים מחושב לפי היקף משרה ממוצעת של 23.5 שעות שבועיות בלבד. כך עולה מסקר שמפרסם הערב (יום ב') מכון סמית לקראת פתיחת שנת הלימודים מחרתיים. נתון נוסף שעולה מהסקר הוא, שאין טיפול ראוי בבעיות התלמידים, כיוון שלמורים אין מספיק זמן להקדיש לפגישות אישיות איתם.
בסקר, שהוזמן על ידי הסתדרות המורים, רואיינו ביוני השנה 450 מורים מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים וחטיבות עליונות.
מנתוני הסקר עולה כי שעות העבודה של המורים בארץ כוללות: 21.5 שעות בשבוע בהוראה פרונטלית בכיתה, כ-15 שעות בשבוע בפעילויות בית ספריות, ועוד כ-11 שעות בשבוע מחוץ לבית הספר.
אולם מהסקר עולה שיש מחסור חמור בפגישות אישיות עם התלמידים ולכך מקדישים המורים רק שלוש שעות בממוצע בשבוע. לטענת המחנכים, עומס המטלות מקשות עליהם להעניק לתלמיד יחס אישי ואיכותי על פי צרכיו. המורים הביעו תסכול רב מכך וציינו שרק המקרים הבעייתיים באופן קיצוני מטופלים.
על כל שעת הוראה פרונטלית שבה מלמד המורה בכיתה מול התלמידים, מתווספות לפחות 1.2 שעות עבודה נוספות בבית הספר או בבית. על פי הסקר, מדובר בהכנה לשיעורים, ישיבות צוות, כתיבת בחינות ובדיקתן, בדיקת עבודות, מפגשים עם הורים, פגישות עם יועצים, פגישות אישיות עם תלמידים, עבודות מינהל בבית הספר ופעילויות חברתיות קהילתיות.
מורה בתיכון: אין זמן לדבר עם התלמידים
"אין במסגרת הגדרת תפקיד המורה שעה או שעתיים זמן תלמיד, שזה הזמן הקריטי ביותר", אומרת נעמי ריפתין, מורה בתיכון יגאל אלון בראשון לציון.
"מורה מלמד במשרה מלאה בתיכון כחמישה ימים, מ-8 בבוקר עד 1 או 2 אחר הצהריים. לכל מורה יש רק שעה או שעתיים פנויות שגם בהן מטילים עליו מטלות כמו ישיבות צוות, להכין חומרים לשכפל וכו'. אין לנו זמן לתלמידים מעבר לחומר הנלמד. לא מוזיאון, לא תרבות, כלום. ממש מלמדים רק חומר בסיסי וזה עוול. אני מלמדת כיתה של 38 תלמידים. מתי אני יכולה לדבר עם תלמיד? איך אני יכולה להתייחס לילד בודד? לכן המערכת נראית כמו שהיא היום".
הסתדרות המורים: להבטיח זמן איכות
"מהסקר עולה תמונת מצב מדאיגה לפיה השעות הפרונטליות הן חלק קטן מכלל העבודה של המורה. הבעיה העיקרית היא חוסר האפשרות לתת יחס אישי לכל תלמיד ותלמיד". אמר מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן. "זמן האיכות הוא רכיב שהמערכת חייבת להבטיח, לשם כך יש להפחית בשעות הפרונטליות ולפנות זמן לפגישות עם תלמידים".