נכשל ניסיון לשגר את לוויין הריגול "אופק 6"
שבועיים לאחר שנכשל הניסוי בטיל החץ, הודיע משרד הביטחון כי נכשל ניסיון לשגר לחלל את לוויין הצילום אופק 6 מחוף פלמחים. עלות השיגור שנכשל: יותר מ-50 מיליון דולר. גורמים במערכת הביטחון ל- ynet: "מדובר בשיגור חשוב עם משמעויות לביטחון מדינת ישראל; הכשלון צורב". שר הביטחון מופז: "אנחנו לא מאושרים מהתוצאות, לומדים את מה שקרה, ונפיק לקחים נדרשים"
כישלון נוסף לתעשיות הביטחוניות: באתר שיגור הלוויינים בחוף פלמחים נכשל בצהריים (יום ב') שיגור של לוויין הריגול אופק 6 לחלל. הטיל צנח לים.
בשעה 13:53 שוגר הלוויין לאוויר. ממשרד הביטחון נמסר כי תקלה אירעה במהלך השלב השלישי של המשגר לאחר שהמעבר מהשלב הראשון לשני בוצע בהצלחה. התקלה נבחנת על ידי צוות הנדסי, הכולל את נציגי המשרד והתעשיות המעורבות.
התקלה הטכנית אירעה בשלב שבו היה אמור הלווין להתנתק מהמשגר, ולהיכנס למסלול בחלל, במערכת הביטחון מעריכים כי התקלה תאותר ותילמד על מנת שלא תחזור בעתיד.
ה"אופק 6" היה אמור להעביר תמונות באיכות גבוהה ביותר, שהיו מסוגלות לתת למערך המודיעין הישראלי זמן התרעה ארוך יותר מזה שקיים היום לגבי איום הטילים האיראני.
במערכת הביטחון מעריכים את עלות הלוויין והשיגור שנכשל ביותר מ-50 מיליון דולר, אולם מדגישים כי הכסף "לא הלך לאיבוד", כי רבים מהפיתוחים ב"אופק 6" יישמרו ויועברו ל"אופק 7".
גורמים במערכת הביטחון אמרו ל- ynet: "מדובר בכישלון וצריך לבדוק מדוע זה קרה. מדובר בשיגור חשוב עם משמעויות לביטחון מדינת ישראל. הכשלון בהחלט צורב".
שר הביטחון, שאול מופז, התייחס לכישלון בעת ביקור במוסדות מגדל אור של הרב דוד גרוסמן במגדל העמק: "אנחנו לא מאושרים מהתוצאות, לומדים את מה שקרה, ונפיק לקחים נדרשים".
עוד אמר מופז: "יש לזכור שאנחנו על מפת הלוויינים בעולם, וגם אם יבקשו לקצץ בתקציבים שונים, ישנם תחומים שחייבים לקיים. אני מאמין שימצאו דרך ללמוד מהלקחים. אני בטוח שהתעשיות הביטחוניות ימצאו את הדרך ללמוד מהלקחים ולהוציא לדרך את הלוויין באיחור, ונוציא אותו".
אזרחים שראו את השיגור מאזור ראשון לציון דיווחו ל- ynet כי הבחינו בהבזק אור גדול. "זה נראה כמו טיל הנושא עימו לווין", סיפר תושב ראשון לציון שראה את המחזה סמוך למוסך בו הוא עובד. "זה נראה מדהים".
לא הכישלון הראשון
כישלון שיגור האופק 6 אינו הראשון בסדרת שיגורי לווייני האופק. בחודש ינואר 1998 נכשל שיגורו של "אופק 4", שאמור היה להחליף את "אופק 3". השיגור נכשל בשל תקלה במשגר, והנזק נאמד בשעתו בעשרות מיליוני דולרים.
לווייני אופק משוגרים לחלל על טילי "שביט". התעשייה האווירית היא שפיתחה ויצרה את הלווין והמשגר, בשיתוף פעולה עם תעשיות עתירות ידע נוספות, ובכללן - התעשייה הצבאית, רפאל, אלביט מערכות וקבוצת אלישרא, על-פי הזמנת משרד הביטחון.
ב-31 במאי 2002 עמד לוויין הריגול הקודם, "אופק 5" במבחנו הראשון ושידר תמונות ראשונות מהחלל אל תחנת הקרקע של התעשייה האווירית, הידועה בשמה "איילת השחר". "אופק 5" החליף את "אופק 3", שסיים את תפקידו בינואר 2001, לאחר שאזל הגז שאיפשר לו לתקן את מסלולו בחלל.
"אופק 5" העביר לתחנת הקרקע צילומים בשחור לבן, ברמת דיוק של פחות ממטר. צילומים אלו הופצו לכל גורמי המודיעין הזקוקים להם.
ישראל במועדון החלל
ישראל נכנסה באופן רשמי לעידן החלל עם שיגורו של הלוויין "אופק 1" ב-1988. ההישג היה כפול שכן לא היה מדובר רק בלוויין כחול-לבן, אלא גם במשגר מתוצרת ישראל, הנושא את השם המבטיח "שביט". בכך הצטרפה ישראל למועדון מכובד ואקסקלוסיבי של מדינות בודדות שייצרו ושיגרו לוויינים על גבי משגר מתוצרתן.
"אופק 2" היה הבא בתור (1990), ואחריו בא תורו של "אופק 3", ששוגר בשנת 1995, ועליו מצלמה משוכללת מתוצרת חברת "אל אופ". בעת שיגורו התפאר בכיר בתעשיה האווירית ביכולותיה של המצלמה ואמר כי "אופק 3 מצליח לצלם מספרי רישוי של מכוניות בבגדד".
ב-1998 נכשל כאמור שיגורו של "אופק 4". לאחר שהפסיקה ישראל לקבל תמונות מ"אופק 3", ולאחר כישלון "אופק 4", נאלצה מערכת הביטחון להיעזר בצילומים שהתקבלו מהלווין המסחרי "ארוס". ארוס, בבעלות החברה הישראלית "אימג'סאט", פותח אף הוא בשיתוף התעשייה האווירית והוא דומה במאפייניו לסדרת לווייני האופק.
ב-28 במאי 2002 שוגר לחלל "אופק 5", שנבנה על-ידי התעשיה האווירית בעלות מוערכת של כ-60 מיליון דולר. "אופק 5" מקיף את כדור הארץ מדי שעה וחצי בגובה ממוצע של כ-450 ק"מ, ומשמש בין היתר, לצורכי מודיעין.
בשונה מקודמו, שיגורו של "אופק 5" נחל הצלחה, וכיומיים אחרי השיגור התקבלו בתחנת הקרקע של התעשייה האווירית צילומים של אזורים בעלי עניין במזרח התיכון, שצילם "אופק 5" ברזולוציה של פחות ממטר.
כישלון הניסוי ב"חץ"
רק לפני כשבועיים נכשל ניסוי שנערך בקליפורניה לטיל החץ. החץ לא הצליח לפגוע בטיל מיוחד בעל ראש קרב מתפצל. זה הניסוי השני של החץ מול סקאד. דובר "סוכנות הגנת הטילים" האמריקנית, כריס טיילור, אמר כי "המהנדסים עדיין אינם יודעים מה השתבש בניסוי בטיל החץ".
התקלה אירעה בשלב הסופי, של ביות של החץ על הטיל. גורמים המעורבים בניסוי מסרו כי הם אינם רואים בניסוי כשלון.
הניסוי הראשון בוצע ב-29 ביולי באתר הניסויים פוינט מוגו (point mugu) בקליפורניה והוכתר בהצלחה. הניסוי הנוכחי היה מסובך יותר. מטרת הניסוי היתה לבצע יירוט של מטרה שאינה אמיתית ומייצגת מצב קיצון.