משרדי הממשלה לא עונים
בדקנו את היענות משרדי הממשלה לפניות הציבור בדואר האלקטרוני. התוצאות הן עגומות: רק ארבעה משרדים הגיבו לפנייה. בין התירוצים לחוסר המענה: חילופי האשמות בין גופים ממשלתיים האחראים על העדכון ואף וירוס שחדר למערכת הדואר של אחד המשרדים
בשנים האחרונות הפכה בהדרגה תוכנית הממשל הזמין מרעיון יפה על הנייר לשירות מעשי, שכבר היום מאפשר לאזרחים להוריד טפסים (ובקרוב גם להגישם ברשת), לחדש רישיון נהיגה, לשלם מקדמות מס הכנסה וקנסות תעבורה ואפשרויות רבות נוספות, המאפשרות להם לחסוך את
התורים. אך בסופו של דבר אין די באתרי אינטרנט פעילים לכל משרדי הממשלה ובמאות מיליוני השקלים המושקעים בהקמת מערכת מיחשוב רוחבית לכל משרדי הממשלה, אם הפקידים אינם מפנימים את חובתם לספק שירות לאזרח באמצעות האינטרנט.
יעילות שירותי הממשל הזמין באינטרנט נבחנת בזמן התגובה לגולש: האם הוא יכול למצוא את מבוקשו בקלות באתרי משרדי הממשלה, באופן יעיל וחסכוני בזמן לעומת שיחת טלפון? האם הוא יכול לקבל במהירות תשובות על השאלות המטרידות אותו? בכתבה זו בדקנו את היענות משרדי הממשלה באמצעות הדואר האלקטרוני. לשם כך, יזמנו פנייה בדואר האלקטרוני למחלקות פניות הציבור של משרדי הממשלה השונים.
כיצד נערכה הבדיקה?
לצורך הבדיקה, המצאנו את דמותה של שושנה כהן מפתח תקווה, אזרחית אכפתית שחיפשה באתרי משרדי הממשלה את הדו"ח השנתי האחרון של הממונה על יישום חוק חופש המידע, שכל משרדי הממשלה מחויבים להגישו על פי חוק חופש המידע.
את כתובות הדואר האלקטרוני של מחלקות פניות הציבור במשרדים השונים איתרנו באתר שער הממשלה, הכולל הפניה בולטת לכתובות הדוא"ל של בעלי תפקידים בממשלה בצדו הימני-העליון. לא מופרך להניח שדף זה משמש אזרחים רבים המעוניינים ליצור קשר עם יותר ממשרד ממשלתי אחד או אינם בטוחים לאיזו כתובת עליהם לשלוח את פנייתם.
תוכן הפנייה היה זהה לכלל המשרדים, כאשר הקפדנו לבחור בשאלה שהתשובה עליה אינה קשורה לאופי המשרד ותחומי עיסוקו, אלא לחוק חופש המידע. המכתב, שכלל את הנוסח הבא, נשלח מהכתובת shosh_cohen@yahoo.com וזו לשונו:
"שלום,
חיפשתי באתר האינטרנט שלכם את הדו"ח האחרון על יישום חוק חופש המידע במשרדכם, ולא מצאתי אותו. האם תוכלו להפנות אותי לדו"ח?
בכבוד רב,
שושנה כהן,
פתח תקווה"
ההודעות נשלחו ב-19.8, בזו אחר זו, ובנפרד לכל משרד, על מנת לא לגרום לחסימה אוטומטית של הכתובת שלנו בשרתי הדואר. שלחנו וחיכינו לתגובה בשם גברת כהן המוטרדת. התוצאות היו עגומות למדי. רק ארבעה משרדים מתוך 22 הגיבו על הפנייה במענה אנושי. חלק מהכתובות החזירו תגובה אוטומטית לא מלבבת במיוחד: הודעת שגיאה, ואחרים פשוט לא הגיבו.
המצטיינים: הביטחון, איכות הסביבה והפנים
יצוין לטובה משרד הביטחון, שהשיב על פנייתנו ביום א' (המכתב נשלח ביום ה' אחר הצהריים), וסיפק תשובה עניינית.
שרית לוי גרוסו, מרכזת חוק חופש המידע במשרד איכות הסביבה ענתה לנו ביום ב' כי הדו"ח לשנת 2003 נמצא בשלבי הפקה אחרונים ויעלה לאתר האינטרנט בשבועות הקרובים (הדוח אמנם פורסם שלשום). גם במשרד הפנים ענו לפנייה שלנו במהירות אך את התשובה הסופית קיבלנו רק ב-5 בספטמבר.
מה קרה לעברית?
מרבית המשרדים השיבו על הפניה, שנכתבה בעברית, דווקא באנגלית (עוד מכשול בדרך לשירות סביר לאזרח הישראלי), ובמשרד הפנים, עימו ערכנו התכתבות ארוכה, מכיוון שהם התעקשו לכתוב לנו בג'יבריש, נאלצו לבסוף להשיב לנו מכתובת דואר אישית של עובדת המשרד, ולא ממחלקת פניות הציבור. ככל הנראה, הגורם לבעיה הוא קידוד לא נכון של עברית במערכת הדואר של המשרד.
במשרד התשתיות מיהרו להשיב לנו עוד באותו היום בו נשלחה השאלה, הודו על הפנייה והבטיחו להשיב עליה בהקדם האפשרי. אנחנו עדיין מחכים.
חזרו לשולח
חלק מהכתובות החזירו הודעת שגיאה מיד לאחר המשלוח, בהם אלה של משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד התחבורה ומשרד החוץ.
הוובמאסטר במשרד האוצר השיב לפנייתנו רק לאחר שהערנו את תשומת ליבם של אנשי מחלקת הדוברות לדבר קיומה של הפניה המקורית. בחלק מהמקרים (למשל, במשרד האוצר), הוברר לנו כי האנשים הממונים על הפניות בדואר האלקטרוני עושים מלאכתם נאמנה, אך לאזרח אין זה משנה כי לא קיבל תגובה על פנייתו בגלל שירות אנושי קלוקל או בעיה טכנית - בשני המקרים התוצאה זהה ודורשת התייחסות.
מענה אנושי: כן/לא | סיבה | |
משרד הביטחון | כן | |
המשרד איכות הסביבה | כן | |
משרד הפנים | כן | |
משרד התשתיות | כן, אך לא התקבלה תשובה | |
משרד האוצר | לא | הודעת שגיאה |
משרד הבריאות | לא | הודעת שגיאה |
משרד התחבורה | לא | הודעת שגיאה |
משרד החוץ | לא | הודעת שגיאה |
משרד ראש הממשלה | לא | לא נמסרה |
משרד הקליטה | לא | לא נמסרה |
משרד הרווחה | לא | לא נמסרה |
משרד החקלאות | לא | לא נמסרה |
משרד ביטחון הפנים | לא | לא נמסרה |
משרד השיכון | לא | לא נמסרה |
משרד המשפטים | לא | "וירוס חדר למערכת הדואר" |
משרד התמ"ת | לא | "לא קיבלנו את ההודעה" |
משרד הדתות | לא | "המשרד פורק" |
משרד התיירות | לא | לא נמסרה |
משרד החינוך | לא |
"ההודעה נשלחה לכתובת שגויה" |
משרד התקשורת | לא אותרה כתובת פניות בשער הממשלה |
לא ענו
על אף שאתר ראש הממשלה שודרג לאחרונה והושק במתכונת משופרת, הכוללת גם תיבת פניות לראש הממשלה, גם כתובת הפניות של המשרד הזה אכזבה. עוד אכזבו: המשרד לקליטת עלייה, משרד הרווחה, משרד החקלאות, המשרד לביטחון פנים, משרד השיכון, משרד החקלאות, משרד המשפטים, משרד התשתיות, משרד התמ"ת, משרד הדתות ומשרד התיירות.
תגובות
ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי מבדיקת המקרה עולה, כי הפונה הגיעה דרך שער הממשלה אל כתובת שגויה ואי לכך פנייתה לא הגיעה לאגף הפניות במשרד ומשום כך לא נענתה. "באגף הפניות יש נוהל מסודר לטיפול בפניות ובתלונות, לרבות אלה המתקבלות בדואר אלקטרוני, ואף נקבע זמן מרבי לטיפול בהן על פי הוראות התקשי"ר. ברגע שתתקבל פנייתה של הגב' כהן, ישמח צוות האגף לטפל בפנייתה".
יש להעיר בהקשר זה, כי האזרחים מתייחסים למשרדי הממשלה כמקשה אחת, והעובדה כי משרד החינוך אינו "אשם" בחוסר העדכניות של כתובות הדואר של המשרד באתר שער הממשלה אינה רלוונטית מבחינתם.
כמו כן, מסתבר כי ישנו שער ממשלה חדש של ממשל זמין, אולם הוא פועל במקביל לשער הממשלה הוותיק, מאחר ולפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית) מתעקשת להמשיך ולהפעיל את האתר הישן. הגולישם מצידם, אינם מודעים לכפילות הזו, ומתקשים להחליט מי מהאתרים רלוונטי יותר. יש לציין, כי רוב מכריע של כתובות הדואר נותרו ללא שינוי גם באתר החדש, ולכן, אין זו הסיבה העיקרית לחוסר ההענות.
הווירוס אשם
דובר משרד המשפטים: "ככלל, משתדלת מחלקת פניות הציבור במשרד לענות לכל הפונים בדואר אלקטרוני תוך מספר ימים מיום קבלת הפנייה, על אף שעל פי חוק מחויב המשרד להשיב לפניות תוך 45 יום. במהלך החודש האחרון חדר וירוס לדואר האלקטרוני במחלקת פניות הציבור, ולאחר שהבעיה טופלה נמחקו חלק מן הפניות, ובכלל זה גם הפנייה המצורפת".
"הפניה של הגב שושנה כהן לא התקבלה אצלי", מסר לנו שמואל פור, הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התמ"ת, "וועדת האינטרנט המשרדית דנה בנושא התשובות לפניות הנוגעות לתוכן מקצועי של הגולשים, והוחלט כי היחידה לפירסומים תענה לפונים. כרגע האתר המאוחד (תעשיה מסחר ותעסוקה) נבנה מחדש, ועל כן, ייתכנו בעיות מסוימות בתשובות לפונים עד סיום הבניה וההתארגנות".
משרד האוצר: "מחלקת פניות הציבור מטפלת באופן שוטף בפניות המתקבלות באמצעות הדואר האלקטרוני. במקרה אליו אתם מתייחסים הפנייה כלל לא הגיעה ליעדה ואף חזרה אליכם הודעת שגיאה. נשמח לקבל את ההודעה בכדי לבחון מהי מהות הבעיה. בדרך כלל, פניות בערוץ זה זוכות לקבל תשובה מהירה תוך יום או יומיים".
אביה שמחיוף, מידען במשרד הדתות, מסר כי עקב פירוק משרד הדתות ובנייתו המחודשת של אתר הדתות כאתר שירותי הדת הממשלתי, אין מענה בכתובות הדואר הישנות של המשרד. "אני מקווה כי האתר החדש יושק כבר ביום ד' עם כל הכתובות הנכונות", הוא אמר.
ממשרד ראש הממשלה נמסר לנו: "מבדיקה מקיפה ונרחבת שנערכה במשרד בערוצים השונים עולה כי מעולם לא התקבלה פנייה מפונה בשם זה. אנו מבקשים להדגיש כי האגף לפניות הציבור מטפל בפניות המתקבלות בדואר אלקטרוני ושולח אישורי קבלה לכל הפונים באופן מיידי. משרד ראש הממשלה מטפל באלפי פניות ציבור המגיעות דרך האינטרנט ובדרכים אחרות. בלי כל קשר נציין, כי אתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה נמצא עדיין בהרצה, אולם אין בעובדה זו כדי לשנות מתשובתנו, לפיה לא התקבלה פנייה בנושא".
שאר משרדי הממשלה שלא ענו למכתב של שושנה כהן לא הגיבו לפנייתנו לצורך קבלת תגובה נכון לזמן פרסום הכתבה.