שתף קטע נבחר

מעוניינת בציונים גבוהים במתמטיקה? שחקי עם הבנים

מחקר חדש שנערך בארה"ב, גילה כי משחקי "בנים" עוזרים לבנות לפתח כישורים המוגדרים "זכריים". וזה עובד גם להיפך

הנה שיטה חדשה ומקורית במיוחד להתחיל לקבל עשיריות במתמטיקה: משחק כדורסל עם בני הכיתה. איך זה קשור בדיוק? מחקר חדש שהתפרסם באחרונה בכתב העת Developmental Psychology, קובע כי בנות בגיל 10 שנוטות לקחת חלק בפעילויות שבאופן מסורתי קשורות יותר למגדר שלהן, נוטות, שנתיים מאוחר יותר, לפתח כישורים, קווי אופי ועניין לימודי בתחומים "נשיים" יותר.

 

כך, למשל, בנות שבילו זמן רב בפעילות "נשית" כמו קריאה, סריגה, ריקוד או משחק בבובות – קיבלו ציונים טובים יותר בלשון, היו רגישות יותר וסבלו מהערכה עצמית נמוכה. לעומתן, בנות שבילו זמן רב יותר במשחקי ספורט –עניין שמסורתית נחשב ל"גברי" – גילו עניין רב יותר במתמטיקה בגיל 12, בלי שום קשר לעניין שגילו במתמטיקה בגיל 10.

 

אצל הבנים הובילו לציונים טובים במתמטיקה לא משחקי ספורט, אלא דווקא נגינת מוזיקה – פעילות הנחשבת באופן מסורתי "נשית". אותם בנים שניגנו קיבלו שנתיים מאוחר יותר ציונים טובים באופן יחסי במתמטיקה.

 

דפוסי התנהגות וחסימת אפשרויות

 

"נראה כי לדפוסים שמוקנים בבית הספר היסודי אכן יש השפעה על החיים המאוחרים יותר", הסבירה ד"ר סוזן מ. מקהייל מאוניברסיטת פנסיולווניה בארה"ב, שעמדה בראש צוות החוקרים. "המחקר שלנו מוכיח כי לפעילויות שמבצעים ילדים בני 10 יש השפעה ניכרת על כישוריהם ותחומי העניין שלהם לאחר מכן".

 

לדבריה, אימוץ דפוסי התנהגות ותחומי עניין של אותו מגדר עלולים "לחסום אפשרויות" בפני הילדים. לכן, היא קובעת, כדאי להורים לעודד את ילדיהם להשתתף בפעילויות שאינן מקושרות בדרך כלל עם המין שלהם (למשל: ספורט לבנות, נגינה לבנים), בכדי להרחיב את אופקיהם.

 

מקהייל ועמיתיה ראיינו 200 בני ובנות 10 ושמעו מהם ממשפחותיהם על הדרך שבה הם מעבירים את זמנם. לאחר מכן הם טלפנו לכל אחד מהמשתתפים במחקר במשך 7 פעמים, כדי לתחקר אותם על הפעילויות שנטלו בהן חלק. שנתיים לאחר מכן יצרו שוב החוקרים קשר עם הילדים, ושאלו אותם לגבי הציונים שלהם, תחומי העניין שלהם ומאפייניהם.

 

עובד בעיקר על בנות

 

"למרות שהנטיות המוקדמות מנבאות כישורים, מאפיינים ותחומי עניין שנתיים לאחר מכן", אמרה מקהייל, "עבור בנים היחסים היו קצת יותר מורכבים". למשל, היא ציינה, כי בנים שבילו יותר זמן עם בנים אחרים נטו דווקא להיות רגישים יותר במשך הזמן. בניגוד לכך, בנות שבילו זמן רב יותר עם בנות נטו להיות פחות רגישות עם הזמן.

 

החוקרת הסבירה את הממצא המעניין, בכך שכאשר בנים משחקים ביחד, הם עושים זאת פעמים רבות בקבוצות שבהן משתתפים רבים, והדבר דורש מהם עבודת צוות והקפדה על מערכת מורכבת של חוקים. בנות, לעומתן, נוטות לשחק בקבוצות קטנות יותר, ומבלות את מרבית זמן בשיחה.

 

הממצאים הללו רומזים על כך כי משחקי ספורט בקרב בנות דורשים מהן לתרגל כישורים שמשחקים ספורטיביים "זכריים" דורשים, כמו עבודה בקבוצה גדולה. "הדבר גורם לבנות לאבד מקצת מן הרגישות שלהן", היא אומרת.

 

מקהייל מציעה להורים לעודד את בנותיהן לבלות יותר זמן עם בנים, ובמקביל ללמד אותן כיצד להיות רגישות לזולת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
בנים ובנות. שיתוף פעולה פורה כבר מילדות
צילום: סי די בנק
מומלצים