צמיגים מתפוצצים בכביש 6? יש לכך סיבה
בעקבות הפרסום ב-ynet אודות חקירת משרד התחבורה בנוגע לצמיגים מתפוצצים בכביש 6, מסביר מהנדס הרכב דן הרמן את הקשר בין חוצה ישראל לסיכויי ההשרדות
אנשי משרד התחבורה נבהלו לגלות. יותר מדי תאונות דרכים, חלקן קטלניות, אירעו לאורך תקופה לא ארוכה במיוחד בכביש 6, הנחשב לטוב והבטוח ביותר בישראל. המכנה המשותף לחלק מתאונות אלה היה צמיגים מתפוצצים שהתגלו במכוניות המעורבות, לעיתים יותר מאחד במכונית.
לזכותם של אנשי משרד ה תחבורה יאמר כי פעלו במהירות והורו למשטרה לחקור מדוע. זו פנתה אל מומחה שקיבל לידיו את הצמיגים האמורים ובחן אותם. החשש היה, ובמידה מסוימת עודנו, כי משהו "עזר" לאותם צמיגים להתפוצץ. האם מדובר באירוע חבלני מסוג חדש, עקב הקרבה לגדר ההפרדה? האם יש משהו בפני הכביש שגורם לפיצוץ? או אולי יש סיבה אחרת.
את תוצאות הבדיקה שהועברו למשרד התחבורה פרסמנו בעבר. אלא שמבחינתו של דן הרמן, מומחה לבטיחות בדרכים, לא הודגש שם מספיק הקשר בין נסיעה במהירות גבוהה לסיכויי התפוצצות צמיגים. דבריו לפניכם:
בשנת 2007 תכנס בארה"ב לתוקפה תקנה שתחייב את כל יצרניות הרכב להתקין נורת ביקורת בלוח השעונים, שתתריע על ירידה בלחץ האוויר בכל צמיג. נראה כי הרשויות האמריקניות הגיעו למסקנה כי נושא תקינות הרכב בכלל, ומצב הצמיגים בפרט, אינו זוכה לתשומת לב הולמת מצד הנהגים. זאת, למרות הקשר הברור והמוכר בין מצב צמיגים לבין הסיכוי לתאונת דרכים. ובכל זאת, מדוע היו תאונות רבות כל-כך בכביש 6?
דווקא משום שמהירות הנסיעה בכביש 6 גבוהה באופן ניכר מזו שבשאר כבישי הארץ, נוטים מרבית הנהגים שלא לשים לב לפגמים קלים ברכב, המוצאים ביטוי רק במהירויות נסיעה גבוהות מאוד. ואם להיות מדויקים יותר, מדובר בפגמי צמיג שאינם מהווים סכנה במהירויות סביב ה-100 קמ"ש, אך מחמירים מאוד ככל שהמהירות עולה.
למה?
צמיגים רגישים במיוחד לטמפרטורת עבודה. התחממות יתר של הצמיג, שעשויה להיגרם כתוצאה מליקוי שולי (יחסית) כגון לחץ אויר נמוך מדי, תביא להתפוררות הצמיג בקצב מהיר. שילוב של נסיעה מתמשכת (מעל 30 דקות) במהירות גבוהה ובלחץ אוויר נמוך מדי, עשוי ליצור חום שיגרום להיפרדות שכבות גומי בצמיג. שימו לב: במידה ולחץ האוויר נמוך מדי, הצמיג יתחמם ביחס ריבועי למהירות הנסיעה. ולשם המחשה, חום הגומי במהירות של 140 קמ"ש, יהיה כמעט כפול מזה במהירות של 100 קמ"ש. לעומת זאת, בלחץ אוויר תקין כמעט ולא יובחנו הפרשי טמפרטורה בין מהירויות.
עכשיו, משתמשים קבועים בכביש 6, החוזרים על נסיעה בתנאים אלה בתדירות גבוהה (לעיתים אפילו פעמיים ביום), מסכנים עצמם הרבה יותר. הסכנה כאן לפיצוץ צמיג גדלה באופן משמעותי. איש אינו מודע לכך, אף אחד אינו מיידע את הנהג, לכולם יש אינטרס ברור שלא להפחיד את הנהגים. האם מישהו הזהיר אי פעם נהגים, כי במידה ובצמיג בוצע תיקון לא מוצלח או לא מקצועי, זו תהייה נקודת הכשל הראשונה שתגרום לפיצוץ הצמיג?
ומה על מצב הבלמים ומערכת ההיגוי, מישהו נתן על כך את הדעת? בניגוד למהירויות נסיעה נמוכות, "משיכה" קלה של הרכב הצידה בעת בלימה עקב לחץ אוויר לא זהה בצמיגים, עשויה במהירות נסיעה גבוהה להפוך לסטייה חמורה מהנתיב ולתאונה קטלנית. הרכב שימשיך בנסיעה ישרה אפילו במהירות של 150 קמ"ש, יקשה מאד על הנהג לבצע בלימת חירום יציבה או סטייה חדה מהנתיב, פשוט כי לא יהיה מספיק אוויר שיאפשר לגומי לעשות את תפקידו.
אז מה עושים?
קודם כל, והכי חשוב, יש להקפיד על תקינות הצמיגים באופן רצוף, ולא רק בעת מבחן הרישוי השנתי או הטיפול במוסך. בעיקר לפני נסיעה ארוכה, בוודאי כאשר נוהגים באופן קבוע במהירות גבוהה ולאורך זמן. רוצים לשמור על החיים? רכשו צמיגים מאיכות גבוהה ומוכרת, תקנו תקרים רק באופן מקצועי, ובעיקר שמרו על לחץ אוויר מתאים בכל זמן. זה עשוי להציל את חייכם.
הכותב הוא מהנדס רכב במקצועו ומומחה לבטיחות בדרכים