עכשיו זה מוכח: סמים פוגעים בכושר הנהיגה
מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון מאשר: למי שנוהג תחת השפעת מריחואנה ואלכוהול סיכוי גבוה למעורבות בתאונה
מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מוכיח: הסיכוי להיות מעורב בתאונה במקרה של שימוש בסמים - גבוה. לדברי עורכי המחקר, כבר לאחר עישון סיגריה אחת ("ג'וינט"), נרשמה ירידה משמעותית ביכולת הנהיגה והשליטה ברכב, וכן תופעות המובילות ישירות לתאונות, כגון סטייה מנתיב וזמן תגובה איטי יחסית. חלק מהנבדקים ציין כי הוא חש "מחסור באנרגיה ועלייה במאמץ הגופני הנדרש לפעולת הנהיגה", ותחושות אלה קיבלו אישור מדעי - החוקרים דיווחו על רמת דופק ממוצעת גבוהה בלפחות חצי מזו הרגילה: 150 פעימות בדקה ויותר, בהתאם למינון הסם.
לדברי מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים, חיים מסינג, די בממצאים אלה כדי להביא את הממסד לאכוף ולהעניש במידה מחמירה מזו הנהוגה היום. "זו הוכחה מדעית וברורה, כי מריחואנה פוגעת בכושר הנהיגה, גורמת לתאונות והורגת אנשים", אמר.
סימולטור נהיגה ושישה מצבים
במחקר נבדקו 14 נהגים בשנות ה-20 לחייהם, כאשר הם עושים שימוש בסימולטור נהיגה משוכלל באוניברסיטה. החוקרים בדקו שישה מצבים שונים של נהיגה: ללא עישון או אלכוהול, עם 5% אלכוהול בדם, נהיגה תחת השפעת עישון במינון נמוך, נהיגה לאחר עישון במינון גבוה, לאחר עישון סיגריות ללא חומר פעיל ולבסוף - כ-24 שעות לאחר עישון במינון גבוה.
ממצאי המחקר מעלים, כי לאחר עישון במינון גבוה, הסיכוי להתרחשות תאונה מגיע ל-42%. עישון במינון נמוך מביא את הסיכוי למעורבות בתאונה בתנאי המחקר ל-21%. זה אגב נתון נמוך יותר מנהיגה עם 5% אלוכוהול בדם, בעקבותיו עלה הסיכוי לתאונה ל-28%. בתנאי המחקר, נהג שלא עישן ולא שתה הגיע ל-14% סיכויים לתאונה בזמן הנהיגה. זה המקום להדגיש כי סימולטור אינו מסוגל לשחזר באופן מלא את תנאי הנהיגה בכביש, ולבטח לא את התנאים הנפשיים של נהג או נהגת בעת שימוש בכביש הציבורי.
היועץ יבחן, "עלה ירוק" מגיב
לאחר חג הסוכות צפויה פגישה של מנכ"ל הרשות עם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, במטרה לבחון את ההיבטים המשפטיים של המחקר, בכללם קידום חקיקה והנחיות לגופי אכיפה ושפיטה. מהרשות הלאומית למלחמה בסמים נמסר, כי מחקר שנערך בשנה שעברה בקרב כ-6,000 סטודנטים, מצא כי כשליש מהם נהגו גם תחת השפעת סמים או אלכוהול.
בתגובה למחקר, אומר בועז וכטל, מייסד ויו"ר מפלגת "עלה ירוק" (המצדדת בלגליזציה של המריחואנה), כי אנשי המפלגה מתנגדים חד-משמעית לנהיגה תחת השפעת סמים. עם זאת, בשיחה שערך עם ynet ציטט וכטל מחקר אקדמי שנערך בהולנד ואשר טוען אף הוא כי השימוש בסמים מכל סוג מסוכן בזמן נהיגה. אלא שמחקר זה קבע גם כי המריחואנה היא הסם הפחות-מזיק מכל אלה שנבדקו.
וכטל מסיים בביקורת על הרשות למלחמה בסמים. לדבריו, "ברדיפתה אחר המצדדים בלגליזציה של הסמים הקלים, נופלת הרשות למלכודת של פרסום מחקר בעייתי, כזה שאינו רלוונטי לויכוח בין המצדדים והשוללים את השימוש בסמים קלים בישראל".