התוכנית הגדולה של גוגל - חלק ב'
האם גוגל מפתחת מערכת הפעלה? להתחרות במיקרוסופט? האם גוגל נפלה על הראש? לא בהכרח. כיצד יכולה החברה לאחוז במקום מאוד רגיש של מיקרוסופט וללחוץ חזק, ולמה דווקא מיקרוסופט צריכה לשנן את גורלה של נטסקייפ.
המשך מחלק א': תרחיש בדיוני-אפשרי של הקרב על השליטה ברשת בין מיקרוסופט לגוגל.
מערכת הפעלה (סבירות בינונית)
פיתוח מערכת הפעלה היא באמת משימה מרחיקת לכת, אך גוגל לא צריכה לעשות זאת מהייסוד. מערכת ההפעלה לינוקס נמצאת כיום בשלב בשל למדי, וגוגל בסך הכל צריכה לרכוש גירסה קיימת ולהוסיף לה את הקסם הגוגלי הידוע ולעשות את הצעד וחצי בדרך להיותה ידידותית באמת למשתמש. סביבות אמולטור (הדמיה) כמו Wine הן כבר בנמצא, ומאפשרות להריץ על גבי לינוקס יישומים של Windows. אפשר כבר לדמיין את המוטו של גוגל: קל כמו חלונות, בטוח וחינמי כמו לינוקס, מהנה כמו גוגל. הגולשים יוכלו להפעיל את מערכת ההפעלה החדשה במקביל ל-Windows, ומי שלא ירצה זאת תמיד יוכל לגשת למגוון השירותים של גוגל באמצעות Windows.
עדיין לא ברור אם גוגל מפתחת מערכת הפעלה, אך לאחרונה נודע כי רוב פיק, מפתח מערכות הפעלה וחבר בצוות המפתחים המקורי של מערכת ההפעלה יוניקס במעבדות חברת בל, גויס לעבודה בגוגל. על פי דיווח בניו יורק פוסט, גוגל מעסיקה גם את ג'ו בדה, שהיה בצוות מפתחי אבלון, הממשק של לונגהורן, ובין עובדי החברה במעבדות גוגל, זרוע המחקר של החברה נמנים אנשי מערכות הפעלה נוספים, אנשי רשתות, אופטימיזציית מיחשוב ומערכות מבוזרות.
מערכת הפעלה אינטרנטית (אין עדויות התומכות או שוללות)
גולשים שיעדיפו להישאר עם Windows עשויים ליהנות ממערכת הפעלה אינטרנטית, מעין "איזור אישי" של גוגל המסוגל להפעיל יישומים של מערכת ההפעלה דרך הרשת כמו גישה לקבצים אישיים מרחוק, עיבוד תמלילים, גיליונות אלקטרוניים, ועוד. זמינות האינטרנט המהיר וחיבורים זולים יביאו לכך ששירותי רשת כאלה יהיו אמינים מאוד ויפטרו את המשתמש מהצורך לרכוש חבילת יישומים שלמה שאינו זקוק למרבית תכונותיה. גוגל תאפשר להוריד את כל התוכנות האלה גם למחשב.
תוכנת דואר אלקטרוני (סבירות גבוהה)
גלעד נס, מנהל מחקר ב-IDC ישראל, אינו סבור כי גוגל מפתחת מערכת הפעלה או דפדפן, אך הוא מאמין שהחברה מפתחת תוכנת דואר אלקטרוני, שתאפשר למשתמשי Gmail לצפות בהודעות שלהם על שולחן העבודה. זו התפתחות הגיונית, שאינה שוללת בהכרח את שאר הפיתוחים. עם זאת, קשה לתרץ את העסקתו של מומחה למערכות הפעלה לצורך פיתוח תוכנת דואר אלקטרוני בלבד. גארי סטיין מג'ופיטר מאמין כי גוגל עובדת פחות או יותר "בכל הכיוונים" במקביל.
גוגל היא פלטפורמה
האם גוגל תתקף שגעון גדלות אם אמנם תצא במאבק ראש בראש במיקרוסופט, המחזיקה בקופתה 50 מיליארד דולרים? לא בהכרח. כדי להבין את היתכנות התרחיש שתואר כאן, רצוי לחשוב על גוגל כמחשב על, מערכת ההפעלה הגדולה בעולם אשר עשויה לאפשר למיליוני גולשים להריץ יישומים מקוונים מרחוק. גוגל מפעילה מערכת מיחשוב מבוזרת הכוללת 100 אלף שרתים זולים ואמינים, על פי כתבה שפורסמה בניו יורק טיימס בחודש פברואר, 2004. הרשת של גוגל כוללת מערכת קבצים בנפח פטהבייט (יותר ממיליון גיגה בייט), זיכרון רשת משותף ועוד. בשלב זה, המערכת משרתת רק להפעלת מנועי החיפוש של החברה ושירות Gmail, שנמצא בשלב הרצה, אך אין מניעה להשתמש בה לצורך עיבוד תמלילים, עדכון אלבומי תמונות, מסרים מידיים ועוד, בעזרת הטכנולוגיה המתאימה.
כיצד אפשר לתחזק כמות כה גדולה של שרתים ללא תקלות מבלי להזדקק לאלפי עובדים שישמשו רק לשם כך? על פי מידע שפורסם באינטרנט על ידי שני מפתחי המערכת, מערכת הקבצים Google Filesystem (ובקיצור GFS) יודעת לזהות תקלות באופן אוטומטי. כל קובץ במערכת (למשל, הודעות הדואר האלקטרוני של משתמש Gmail) נשמר על שלושה שרתים שונים. אם שרת אחד קורס, דיסק מסוים כושל, המערכת יוצרת עותק גיבוי נוסף לשני העותקים הקיימים. יכולת דחיסה ואינדוקס מתקדמת תסייע לכך שהקבצים לא יבזבזו יותר מדי מקום ויאפשרו לגוגל להרוויח מהשירותים שהיא מספקת גם כאשר מיליונים ישתמשו בהם חינם.
איך זה ייתכן? על פי הניו יורק טיימס, מחקר פנימי של גוגל הצביע על כך שעלות האחסון של קבצי המשתמשים היא שני דולר לגיגה בייט לשנה (ועלויות האחסון צפויות לרדת עם הזמן).
את כל העלות הזו גוגל תכסה בקלות באמצעות טכנולוגיה הסורקת את המסמכים והיישומים האישיים של המשתמשים ותשלב בהם פרסומות המותאמות עבורו. טכנולוגיה כזו מיושמת כבר היום בשירות Gmail. בניגוד למיקרוסופט, גוגל אינה גובה כסף מהמשתמשים אלא מרשת פרסומית יעילה הכוללת כ-200 אלף מפרסמים. הוספת השירותים החדשים תהפוך את גוגל למאגר מידע אדיר בהיקפו ובערכו.
גוגל כאח גדול
גוגל יודעת כבר היום על מה אנשים כותבים בדואר האלקטרוני, מי הם החברים שלהם והחברים של החברים שלהם – באמצעות הרשת החברתית Orkut ותוכנת המסרים המידיים העתידית, מה הם רוצים לקנות באמצעות מנוע השוואת המחירים Orkut אילו חדשות מעניינות אותם באמצעות מנוע החדשות האוטומטי Google News, ולאן הם גולשים באמצעות סרגל הכלים של גוגל. שירות דפי זהב המקומי של החברה (Google Local) יאפשר לה לפנות לגולש בכל מקום, בכל ישום, בכל זמן ולהציג לו פרסומות רלוונטיות או לספק לו שירותי מידע מקומיים על בתי עסק הסמוכים למקום הימצאו, דוגמת שירות ה-SMS של גוגל, שהושק בשבוע שעבר בארה"ב. השירותים הנוספים שתוארו כאן עשויים להפוך את גוגל לאח גדול אמיתי, החולש על הפרטים האישיים של מאות מיליוני גולשים, בהם כתובות מגורים, קניות מועדפות, קשרים חברתיים, הרגלי גלישה, תחביבים, עיסוקים ועוד.
כל המידע הזה רב ערך למפרסמים. בעזרת טכנולוגיה חכמה לכריית מידע, גוגל תוכל להצליב בין כל המידע האישי הזה, של מיליוני גולשים פוטנציאלים, ולנקוב בפני המפרסמים את ערכו בזהב. בהתחשב בכך שהשירותים המקוונים של גוגל יהיו זמינים גם בטלפונים ניידים חכמים, הרשת של החברה עשויה להיות ערוץ הפרסום האפקטיבי ביותר בעולם.
עדות נוספת לשאיפות הגדולות של גוגל ניתנה באותו ראיון לפלייבוי. האם היעד שלכם הוא לחבר ישירות בין המשתמשים למאגר הידע הכלל עולמי, שאל המראיין וסרגיי ברין ענה :"כן, קרוב ככל שניתן למטרה הזו". אגב, אחד מתחומי העניין של סרגיי ברין הוא כריית מידע.
קו פרשת המים של גוגל
קו פרשת המים, מבחינת גוגל, הייתה החלטת מיקרוסופט להיכנס עימה לעימות חזיתי בתחום החיפוש ברשת. מיקרוסופט שלפה אז את הטריק הקבוע שלה שעיקרו 'אם אי אפשר לקנות אותם, נדרוס אותם בעזרת Windows". כמו שנטסקייפ למדה על בשרה ו-RealNetworks ו-AOL עוד ילמדו, ברגע שמיקרוסופט משלבת תוכנה כלשהי ב-Windows, נגזר על יצרנית התוכנה המתחרה מוות איטי וודאי.
ולא שמיקרוסופט לא התעניינה באפשרות לרכוש את גוגל. היו גישושים כאלה, אך הם נדחו. "אנחנו חושבים שגוגל היא חברה חשובה ואנחנו מסורים אליה בטווח הארוך. אנחנו אוהבים להיות עצמאיים", אמר לארי פייג', המייסד השני של החברה, בראיון שפורסם בגיליון ספטמבר של פלייבוי. מכאן אפשר להבין שראשי גוגל מעולם לא נטו להיענות לעצות המומחים, שהציעו להם "להתמקד בתחום החיפוש בלבד". מרגע שמיקרוסופט משקיעה משאבים בחיפוש וגוגל משיקה שירות דואר מקוון, הקרב בין השתיים הופך למלחמה רב תחומית ברשת.
ביל גייטס וסטיב באלמר, ראשי מיקרוסופט, נחושים לא לאפשר לגוגל להפוך לחברה חשובה, ובוודאי לא חשובה כמו מיקרוסופט. לכן הם קיבלו החלטה על תפנית אסטרטגית, אשר, על פי מיטב המסורת של רדמונד, התקבלה באיחור רב, אם כי אי אפשר לזלזל בחשיבותה. החלטת מיקרוסופט להשקיע מאות מיליוני דולרים בתחום החיפוש הובילה לקביעת שורה של יעדים אסטרטגיים, בהן החתירה לפתח מנוע חיפוש איכותי כמו גוגל, שיהיה חלק בלתי נפרד מ"לונגהורן" ויציע חיפוש משולב - גם במסמכים ובהודעות הדואר האלקטרוני של המשתמש לצד תוצאות חיפוש מהרשת.
מי צריך לזכור את נטסקייפ?
כולם שואלים אם המהלכים של גוגל יסייעו לה להשרד בקרב מול מיקרוסופט וזו שאלה לגיטימית, לנוכח עשרות מיליארדי הדולרים של מיקרוסופט ויתרון כוח האדם בתחום המחקר ופיתוח. אך ניסיון העבר מלמד כי שני יתרונות לא מבטיחים נצחונות עסקיים ורצוי גם לשאול אם המהלכים שמתכננת מיקרוסופט יעילים מספיק ומרחיקי לכת די הצורך לנוכח הפיתוחים שגוגל עשויה להכין בקנה. אם התרחיש שהצגנו נכון, נשאלת השאלה מי צריך את Windows כשהמשתמשים יוכלו להיכנס לסביבת התוכנות והיישומים של גוגל עם מערכת הפעלה ידידותית (Windows או לינוקס).
גוגל זיהתה את מקור החולשה העיקרי של מיקרוסופט - שעיקר הכנסותיה מבוססות על חבילת היישומים אופיס ומערכת ההפעלה Windows. בקרב בין גוגל האינטרנטית הזריזה למיקרוסופט הכבדה והעשירה המנצחים לא ידועים מראש. נראה כי עבור גוגל מדובר במאבק של להיות או לחדול. ואולי גם בשביל מיקרוסופט? אם התרחיש שהצגנו כאן יתממש, גוגל עשויה לשמוט את הקרקע מתחת לבסיס הקיום הכלכלי של מיקרוסופט.
האם מיקרוסופט ערוכה ליום בו גוגל תציע את היישומים האלה חינם ותשמוט את הבסיס הכלכלי לפעולתה? אם הצוות גייטס את באלמר לא ידע להגיב בזריזות בלתי אופיינית לאתגר שמציבה להם גוגל, הם עשויים למצוא את עצמם בתפקיד IBM של שנות ה-2000 ולזכות בכתר המלכה היוצאת. במבט שני, השלט הדימיוני במשרדו של ברין נראה רלוונטי מאוד גם לגבי מיקרוסופט.