חקירה פלילית נגד "דן" בשל פליטת חלקיקים
המשרד לאיכות הסביבה הודיע שפתח בחקירה פלילית נגד חברת דן ומנהליה בשל חשד שלא הפחיתה כנדרש את פליטת הזיהום מהאטובוסים. השר אילן שלגי: "לא נסכים בשום אופן שדן תמשיך לזהם את האוויר ולפגוע בבריאותם של מאות אלפי בני אדם ללא יכולת להתגונן". חברת דן: העניין בטיפול, ביקשנו דחייה של כמה חודשים
המשטרה הירוקה שבמשרד לאיכות הסביבה פתחה בחקירה פלילית נגד חברת דן ומנהליה בשל חשד לאי עמידה בהוראות האישיות ("צו אישי") שהוצאו על ידי השר לאיכות הסביבה.
על פי ההוראות, היה על חברת דן להפחית את פליטת הזיהום מהאוטובוסים שהיא מפעילה. ההפחתה שנקבעה בהוראות היא: פחמימנים – 35%, תחמוצת חנקן – 25% וחלקיקים – 50%. אולם לפי המשרד, חברת דן לא עמדה בהפחתה הנדרשת.
לדברי אבי מושל, ממלא מקום ראש אגף איכות אוויר, ההפחתה אמורה היתה להתבצע עד לחודש יולי 2004, וביחס לכמות הזיהום שפלט צי האוטובוסים של דן במועד כניסת ההוראות לתוקף (יולי 2001).
לפי המשרד, דן עמדה ביעדי ההפחתה לתחמוצות חנקן ולפחמימנים, אך לא עמדה בהוראות ביחס לפליטת חלקיקים.
מושל הוסיף ש"נשימת חלקיקים וחשיפה מוגברת לחלקיקים שמקורם במנועי דיזל עלולה לגרום למחלות ריאה ואף סרטן".
ממלא מקום השר לאיכות הסביבה, אילן שלגי, אמר: " לא נתפשר על קיום הוראות הצו. לא נסכים בשום אופן שדן תמשיך לזהם את האוויר ולפגוע בבריאותם של מאות אלפי בני אדם ללא יכולת להתגונן. בכוונתי לעקוב מקרוב אחר יישום הוראות הצו".
"אחראים לחלק גדול מהזיהום"
ההוראות לתחבורה הציבורית נועדו לחייב את החברות המפעילות את רוב התחבורה הציבורית העירונית בארץ לנקוט צעדים להפחתת הזיהום הנפלט מהאוטובוסים שהן מפעילות. ההוראות הוצאו מתוקף החוק למניעת מפגעים ונכנסו לתקפן ביולי 2001.
המשרד לאיכות הסביבה פעל לצמצום הזיהום מאוטובוסים בעקבות בדיקה שהראתה כי למרות היותם מיעוט בצי הרכב (פחות מחצי אחוז מהצי) האוטובוסים אחראים לחלק גדול מפליטת הזיהום, בעיקר באזורים עירוניים (למשל, כ-26% מפליטת החלקיקים).
לפי המשרד לאיכות הסביבה, גם "אגד" וגם "דן" בחרו לבצע את ההפחתה על ידי הוצאה משימוש של אוטובוסים מיושנים ורכישה של אוטובוסים חדישים שפליטת הזיהום מהם נמוכה יותר ("יורו 3" החדיש פולט סדר גודל של כשליש מהזיהום לעומת "יורו 0" שנמכר עד לפני כ-12 שנים).
במשרד ציינו כי "דן" נדרשה להגיש דו"ח לעמידתה בהוראות ומהדו"ח התברר כי לא עמדה ביעד ההפחתה לפליטת חלקיקים - והפחיתה בפועל 36% במקום 50% כנדרש.
מלבד הפחתה בפליטת המזהמים נדרשה חברת דן לנקוט בצעדים נוספים, ביניהם:
- רכישת אוטובוסים מהסוג החדיש ביותר הזמין (בשנה הקרובה לדוגמה, ניתן יהיה לרכוש אוטובוסים מדגמי "יורו 4" והחברות מחויבות לעשות זאת למין היום שאוטובוסים אלו יהיו זמינים, למרות שניתן יהיה עדיין לרכוש מחו"ל אוטובוסים מדגמי "יורו 3").
- שיבוץ אוטובוסים מדגמים חדשים בקווים הנוסעים במרכזים עירוניים מזוהמים. המטרה – הפחתה של הזיהום במקומות הבעייתיים ביותר.
- שקיפות ומסירת מידע לציבור: פרסום אופן התקדמות יישום הצו בכל שנה, פרסום רמת הפליטה של כל אוטובוס במדבקה המוצמדת לשמשה הראשונה לאחר הדלת הקדמית, פרסום שמו ומענו של איש תלונות הציבור בנוגע לפליטת עשן, פרסום אופן טיפול החברה בתלונות בנוגע לפליטת עשן.
דן: ביקשנו דחייה של כמה חודשים
מחברת דן נמסר בתגובה: "דן רואה בשמירה על איכות הסביבה ערך עליון ולכן נענתה לאתגר להפחתת פליטות מזהמי אוויר מאוטובוסי החברה. החברה פועלת כבר שלוש שנים בתיאום עם המשרד לאיכות הסביבה להשגת יעדי ההפחתה שהוגדרו, ועד שנת 2003 עמדה בכל היעדים והפחיתה באופן ניכר את פליטות המזהמים משנת 2001.
"התוכנית להפחתת הפליטות שאושרה על-ידי המשרד לאיכות הסביבה כללה בין השאר הורדה מהמצבת של 100 אוטובוסים מדגם "יורו 0" שאמורים היו לצאת משימוש בעקבות הוצאת אשכול הקווים בפתח תקווה למכרז במהלך 2004. עיכובים ביישום התוכנית במשרד התחבורה מונעים את הורדתם ממצבת צי האוטובוסים ומחייבים את המשך השימוש בהם.
"גם כניסתם של 52 אוטובוסים מפרקיים חדשים מדגם יורו 3 העומדים בתקני איכות הסביבה המתקדמים ביותר מתעכבת עקב החלטה עקרונית של חברת "דן" לבצע את הרכבת אוטובוסים אלה בחברה ישראלית ולא בחברה זרה וזאת מתוך הכרה בתרומה החיובית לעידוד תעסוקה לעובדים בישראל, וזאת גם בהתאם לדרישת שר התחבורה. עיכוב זה הוא זמני והבעיה תיפתר תוך מספר חודשים ספורים.
"במקביל נערכת החברה להתקנתם של אמצעים נוספים לצמצום פליטות ובניהם התקנה של לוכדי חלקיקים באוטובוסים מדור הביניים. לאור זאת פנה מנכ"ל דן לממלא מקום השרה לאיכות הסביבה בבקשה לדחות במספר חודשים את יישום היעדים שהוגדרו בצווים האישיים".