שתף קטע נבחר
 

ללא נהג

רל"ן - רכב ללא נהג - הוא הדבר החם הבא בתחום הביטחון השוטף. שתי חברות ישראליות מפתחות רכבי סיור כאלה, עמוסי חיישנים, מכ"מים ומערכות ניווט, המסוגלים לתפקד באופן כמעט עצמאי, כולל תגובה מיידית לאירועים בשטח

מיתקן שמור אי-שם בדרום ארה"ב. שטח מדברי. גדרות מגן ארוכות. שתי דמויות מתקרבות אל הגדר בחסות סופת החול. השניים חותכים בזהירות את הגדר החיצונית. בבת-אחת, מבין גרגרי האבק והחול, מתגלה בפניהם כלי רכב משונה, נטול חלונות, עמוס אנטנות מוזרות. הרכב נעצר בסמוך, וקול מתכתי נשמע בוקע מן הרמקול: "אתם עצורים. הישארו במקומכם. כל תזוזה תסכן אתכם".

 

השניים מבוהלים, מביטים תחילה ברכב המשונה ואחר-כך זה על זה, ומחליטים להמשיך ולפרוץ את הגדר. "יש לכם עשר שניות להפסיק כל פעילות", מורה הרמקול רב-העוצמה. כשהשניים מגלים היסוס, חולף מעל ראשיהם צרור כדורים. הם קופאים על מקומם. דקות לאחר-מכן נעצר במקום בחריקת בלמים רכב סיור של אנשי ביטחון, והשניים נכבלים. תיאור דמיוני? ממש לא. תתחילו להתרגל: רל"ן - ראשי תיבות: רכב ללא נהג - הוא הדבר החם הבא בתחום הביטחון המתקדם. שתי חברות ישראליות מפתחות כיום רכבי סיור כאלה, שהותאמו במיוחד למשימות ביטחון שוטף. מדובר ברובוטים ממונעים חכמים, המסוגלים לבצע סיורים, שמבוצעים כיום על-ידי שומרים בשר-ודם, עייפים או משועממים.

 

תגובה מהירה

 

מאז פיגועי ה-11 בספטמבר בניו-יורק השתנו דרמטית משימות הביטחון ברחבי העולם. האיום הוא תמידי, ומחייב, בין היתר, סיורים סביב השעון באתרים בעלי רגישות בטחונית גבוהה. כדי לחסוך בכוח-אדם ובכסף, החליטו בישראל, כי מה שטוב לשמיים - מזל"ט, המחליף מטוסים מאויישים במשימות רבות - יכול להועיל גם על הקרקע: כלי רכב ללא נהג.

 

הפרטים הראשונים על המאמץ הישראלי בתחום נודעו בתחילת השנה שעברה, כאשר קבוצת "אלביט מערכות" והחברה האמריקנית "סייאוטוניקס" השתתפו במירוץ Challenge Grand של DARPA (זרוע המחקר של משרד ההגנה האמריקני) לכלי-רכב בלתי מאויישים. המירוץ התקיים לאורך מסלול בן 400 ק"מ בין לוס-אנג'לס ללאס-וגאס. "אבידור 2004" של "אלביט מערכות" ו"סייאוטוני - קס" הגיע למקום השני, וזכה לשבחי משרד ההגנה האמריקני.

 

במסגרת המירוץ, נדרש הרכב לסיים מסלול, המשלב תנאי שטח קשים ודרכים סלולות תוך עשר שעות. 3,000 נקודות הציון שעליו לעבור לאורך המסלול נמסרו למשתתפים שעתיים בלבד לפני תחילת המרוץ.

 

הרעיון הכללי הוא, שהרכב הבלתי-מאוייש יתפקד באופן עצמאי כמעט לחלוטין: יסייר בשטח המחייב סיורים קבועים, יגיע לכל נקודה, יקלוט הוראות לשינויי מסלול מעמדת הבקרה, ויגיב נכון למצבים מתפתחים. "אבידור 2004" כולל מערכת מיפוי המבוססת על טכנולוגיית הניווט הלוויינית GIS , המאפשרת חישוב של מסלולים אופטימליים עבור הרכב, תוך שימוש בנתוני מפה תלת-ממדית ונתוני שטח; מערכות GPS וניווט לעידכון תוואי דרכים ושבילים ולאפיון תנאי השטח; מערכות ניהוג, ניווט, האצה ובלימה עצמאיים, וכן מערכת חיישנים מורכבת, הכוללת מצלמת וידאו, הדמיית לייזר, אולטרה-סאונד ומכ"ם לגילוי מכשולים. בנוסף, תוכנה ייחודית מותקנת במחשב הראשי של הרכב ומאפשרת לו התמודדות עם מכשולים ושינויים לאורך המסלול.

 

כל המערכת הזו "מקבלת החלטות" באופן עצמאי ובזמן-אמת, ללא צורך במעורבות אנושית כלשהי. האם ניתן יהיה לצייד מערכת רכב כזו גם במערכות נשק לתגובה מהירה?

 

את התשובה ניתן להבין בעקיפין מסקירת המתרחש כיום בתחום המל"טים (מטוסים ללא טייס). גם שם, השימוש המקורי נועד לצרכי איסוף מודיעין בלבד. אלא שבשנים האחרונות עוברות ארה"ב ומדינות אחרות לנצל את המטוסים הזעירים גם למטרות תקיפה. מדובר על מל"טים המכונים UCAV , ראשי תיבות באנגלית של "כלי טייס קרבי בלתי מאוייש" - המיועדים לתקיפת מטרות בקרקע.

 

ברור, כי לכלי הרכב הבלתי מאויישים צפוי מסלול דומה - בתחילה הם ישמשו רק לסיורים, אולם בשלב שני הם יהפכו "אלימים", ויוכלו לבצע יירי - באופן עצמאי או בהוראה מרחוק.


רכב שיטור ללא נהג? בעתיד זה בהחלט אפשרי

 

תא"ל (מיל') נחמן לוינגר, מחברת "אלביט מערכות", מנהל הפרוייקט, טוען כי הרל"ן יכול בהחלט להחליף כלי רכב מאויישים גם בביצוע משימות מורכבות: הותקנה בו מערכת תצפית משוכללת, וחשוב יותר - בינה מלאכותית. "הוא יראה מכשול, ינתח אותו - ויחליט בעצמו איך להתגבר עליו", אומר לוינגר. לדבריו, ערוץ תקשורת חכם יקשר בין הרכב לבין מפעילים אנושיים, שיישבו בקרון הבקרה, ויוכלו להתערב במידת הצורך. לוינגר: "מדובר בכלי שיהיה בעל חשיבות רבה בכל מלחמה בעצימות נמוכה".

 

הנהג לא מתעייף

 

אם בתחום המל"טים מנהלות התעשיה האווירית ו"אלביט מערכות" מלחמה תחרותית של ממש בארץ ובעולם (שלא אחת פוגעת בשתיהן בתחום העיסקי) - נראה כי היא תעבור עכשיו גם לתחום הרל"ן. מתברר, כי מפעל "להב" של התעשיה האווירית עוסק גם הוא בפיתוח רכב סיור עצמאי, לביצוע משימות סיור באזורים בעלי רגישות בטחונית. הרכב, שזכה לשם "אמגארד", מבוסס גם הוא על כלי רכב קטן, בעל עבירות ויציבות מעולים. זה מצוייד בחיישנים שונים, אשר הופכים אותו לכלי סיור אולטימטיבי.

 

גם "אמגארד" מתוכנן לנוע עצמאית בגיזרה שתוקצה לו מראש. ברור, שבכל שלב יוכלו האחראים בקרון הבקרה לנתק את ההפעלה העצמאית ו"להתיישב ליד ההגה" מרחוק, תוך שליטה מלאה על כל החיישנים והמערכות האחרות שברכב.

 

הרקורד המשובח של התעשיה האווירית בפיתוח ובייצור כמה מהמל"טים המתקדמים בעולם, עשוי להקנות לה מקפצה גם בבואה להתמודד עם פרוייקט הפיתוח השאפתני. טל שזר, מנהל הפרויקט, אומר, כי החברה השלימה את בניית הדגם הראשון להוכחת התפיסה החדשה. "אנחנו הולכים קדימה".

 

הרל"ן של התעשיה האווירית מבוסס על רכב "באגי" של החברה הישראלית "תומקר". כלי הרכב, שבמקור יועד לתנועה בשטחים קשים, הפך בתעשיה האווירית לכלי סיור עצמאי משוכלל, עמוס מערכות שעד כה הותקנו רק במל"טים ובמטוסי קרב.

 

שזר אומר, כי היתרון הגדול של הרל"ן הוא ביכולתו לסייר שעות ברצף, כשיעילותו לא נפגמת. "כאן אין נהג שמתעייף, וגם לא שומרים מותשים, שכבר לא רואים בעיניים. החיישנים שלנו תמיד בערנות מלאה".

 

שזר מגלה, כי בעתיד ייעשה שימוש באלמנטים של בינה מלאכותית ברכב, כדי לתת לרל"ן יכולות תיפקוד עצמאיות - למשל, להחליט אם להגיב באש במצבים מסויימים, כאשר אין דרך אחרת למנוע חדירה למיתחם שמור.

 

למתככני שדות הקרב העתידיים יש מעתה צעצוע חדש לשלבו במערכים הלוחמים. זה אומנם ייקח עוד שנים עד שנגיע לכך, אבל התחלה כבר יש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תומקאר. הבסיס לרכב ללא נהג של אלביט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים