בכיר במע"צ התאבד לאחר פרסום תחקיר נגדו
יצחק הרשקוביץ, מהנדס מחוזות תל אביב והצפון של מע"צ, מי שהיה אמור להתמנות לסמנכ"ל בחודש הבא, שם קץ לחייו. שלשום פרסם ערוץ 2 תחקיר מקיף, בו נמתחה ביקורת על תפקודו של הרשקוביץ ועל כך שלמרות שהואשם בעבר בפרשת "תאונת הפנויים-פנויות" עדיין נשאר בתפקידו. המשפחה ומע"צ: "עשו לו רצח אופי". שר התחבורה: "זה סיכול ממוקד". חדשות ערוץ 2: "מזועזעים, אבל התחקיר נערך תוך שמירה קפדנית על כללי העבודה העיתונאית"
סוף עגום לפרשה עגומה: יצחק הרשקוביץ (58), מהנדס מחוזות הצפון ותל-אביב של מע"צ, התאבד אתמול (שבת) ביריה סמוך לביתו שבנצרת עלית.
שלשום שודר ב"אולפן שישי" של ערוץ 2 תחקיר מקיף, המאשים את הרשקוביץ בשורה של מחדלים במהלך כהונתו במע"צ. זאת חודש בלבד לפני מינויו הצפוי לסמנכ"ל מע"צ.
בתחקיר נמתחה ביקורת נוקבת על תפקודו של הרשקוביץ ועל כך שעל אף שהוגש נגדו כתב אישום בפרשת תאונת ה"פנויים-פנויות" מלפני 5 שנים, הוא המשיך בעבודתו במע"צ.
בין השאר נטען בתחקיר, כי לפני התאונה נמצא כתם שמן גדול על הכביש בו התהפך לאחר מכן האוטובוס. הרשקוביץ שלח שני מהנדסים, שאמרו כי הכתם עלול להוות סכנה בחורף, אם לא ינוקה עז אז. אולם המהנדס הבכיר, לפי התחקיר, התעלם מן האזהרה, ואחר כך טען במשטרה כי לא ידע על הסכנה.
בשעות הבוקר הבחין אזרח בכמות דם גדולה על גרם מדרגות, המחבר בין שני רחובות בעיר. הוא הזעיק את המשטרה, ותוך דקות התברר כי מדובר בהרשקוביץ. לצוות מד"א מעפולה, שהוזעק למקום, לא נותר אלא לקבוע את מותו.
בני משפחתו של הרשקוביץ הטיחו טענות קשות בתקשורת, ובמיוחד בערוץ 2, בעקבות פרסום התחקיר. לטענתם, מאז שידור הכתבה אמש, הוא "לא מצא מנוח, ואין זה פלא שבחר לשים קץ לחייו סמוך כל כך לפרסום התחקיר".
"עשו לאבא רצח אופי"
"90% מהתחקיר זה שקרים ואנחנו נתבע את צדקתו של אבינו. הכתב כרמל לוצטי וחבריו עשו לאבא שלי רצח אופי". כך אמר ל-ynet בנו של יצחק הרשקוביץ, אלעזר. בבית משפחת הרשקוביץ בנצרת עלית האווירה קשה מאוד. לתוך הבית מורשים להיכנס רק קרובי משפחה וחברים קרובים.
אלעזר הפנה ביקורת קשה גם כלפי משרד התחבורה וטען כי "הרי זה לא הגיוני שאבא שלי, למרות שהוא המהנדס המחוזי של מע"צ, יבדוק כל בורג לאורך כל הכבישים עליהם הוא אחראי. במשרד התחבורה ידעו על הכתבה, ידעו שעושים לאבא שלי רצח אופי, שתקו ולא עשו דבר".
כשהוא ממרר בבכי שיחזר אלעזר את אותם רגעים קשים מרגע פרסום התחקיר ב"אולפן שישי" של ערוץ 2. "ישבנו בסלון. במשך כל הכתבה היתה דממה, בסופה הוא הסתובב אלי ואמר 'אלעזר, תראה מה זה, כל מי שלא מכיר אותי בוודאי אומר שהאיש הזה הוא רוצח סדרתי'".
עוד טען אלעזר כי אביו היה אדם מאוד מוערך, שסייע ונתן מעצמו לכל דורש. כשהוא חזר שוב לרגעים האחרונים בחברת אביו, לאחר פרסום הכתבה, הוא שב ואמר בבכי: "אבא היה עצוב מאוד. הוא נכנס לחדרו, ולפנות בוקר יצא ומאז לא שב. איבדתי אבא יקר. אני לא יודע איך אנחנו ממשיכים מכאן".
מאחורי התחקיר, לטענת הבן, עומדים "בעלי אינטרסים בתוך מע"צ", בעוד שלאביו "לא נתנו בכלל להגיב לטענות".
שר התחבורה, מאיר שטרית, אמר ל-ynet: "עשו להרשקוביץ 'סיכול ממוקד' בכתבה, כאילו אין דין ואין דיין. הרשקוביץ היה אחד המהנדסים הטובים במע"צ, ופתאום, עם שידור הכתבה, כאילו הכל נמחק. כואב לי עליו. ערוץ 2 צריכים להכות על חטא".
גם גורמים במע"צ זעמו על הפרסום וטענו כי עשו למהנדס רצח אופי: "ערוץ 2 בחר להיטפל דווקא לאיש הזה, למרות שהוא דווקא היה מהנקיים והמקצועיים ביותר. רצחו את האיש, פשוטו כמשמעו".
ערוץ 2: מזועזעים מההתאבדות
במהלך השבועות האחרונים נעשו מספר נסיונות משפטיים על ידי מע"צ והרשקוביץ עצמו למנוע את פרסום התחקיר, אך מאמצים אלה נכשלו והתחקיר שודר. בחדשות ערוץ 2 הביעו זעזוע על התאבדותו של הרשקוביץ, "אנו משתתפים בצערה הכבד של המשפחה על האסון", נמסר.
לדבריהם, "תחקיר מע"צ לאולפן שישי נערך במשך חודשים ארוכים תוך שמירה קפדנית במיוחד על כללים של עבודה עיתונאית. התחקיר הובא לשידור רק אחרי שאיסוף העובדות והמסמכים עברו מבחנים מחמירים ביותר, ולאחר שנאספו תגובות מכל המעורבים, אך מעל הכל ולפני הכל אנחנו מזועזעים ממותו של יצחק הרשקוביץ".
"תאונת הפנויים-פנויות"
הרשקוביץ הואשם כבר בשנת 2002 בפרשת מותם של 17 נוסעי אוטובוס של חברת ז'אק יולזרי, בתאונה שאירעה באוקטובר 99', בעת טיול של קבוצת פנויים פנויות, בין צומת גולני לצומת קדרים.
הוא נאשם בשורה ארוכה של סעיפים, ביניהם גרימת מוות ברשלנות, הסעה בכלי תחבורה מסוכן וחבלה חמורה. עוד הוא הואשם בשיבוש הליכי משפט. מכתב האישום עלה כי הרשקוביץ ובכיר נוסף במע"צ ידעו על הליקויים בכביש ולא עשו דבר כדי לתקנם.
עוד עולה כי לאחר התאונה נחקר הרשקוביץ' על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה לבדיקת נסיבות התאונה ונשאל בין היתר על מצב הכביש. למרות שידע על הבדיקות שביצעו עובדי מע"צ מספר ימים לפני התאונה לא אמר דבר. "הנאשם שידע על מצב הכביש לפני התאונה, בחר להעלים את המידע מחברי הוועדה ותחתיו מסר מידע שקרי", נכתב בכתב האישום.
שמו של הרשקוביץ נקשר בתאונה נוספת שאירעה בכביש 55 סמוך לכפר סבא בה נהרגו שלושה צעירים. הרשקוביץ שימש כמהנדס מחוז המרכז.
מכונית פרטית התנגשה אז במיניבוס בצומת פקר בעיר. התאונה אירעה לאחר שנהג הרכב הגיעה לעקומה חדה בכביש, שסימונה שונה במהלך הלילה, סטה מנתיבו והתנגש ברכב מסוג מיניבוס. ההערכה במשטרה היתה כי שהרכב הפרטי סטה מנתיבו כתוצאה מהסימונים הבלתי ברורים שבוצעו בליל אותו יום על-ידי מע"צ.