מה הסיבה האמיתית לאי עדכון אתר 144 של בזק?
האם ייתכן כי מודיעין 144 ברשת לא מתעדכן כבר קרוב לשנתיים לא בגלל "שדרוג האתר", על פי התגובה הרשמית של בזק אלא רצונה למשוך זמן ולא לספק למתחרותיה העתידיות נכס חשוב? ואם כן, למה על גב הלקוחות?
1. בזק משאירה את הגולשים בממתינה
אתר 144 של בזק, אשר מספק שירות מודיעין חינם לבירור מספרי טלפון, אינו מתעדכן כבר קרוב לשנתיים. בתגובות לפניות ynet בעבר, נמסר מבזק כי הסיבה לכך היא "שדרוג האתר", שצפוי להסתיים באמצע 2005". זו גירסה הראויה לפקפוק ובעיקר מעליבה את האינטליגנציה שלנו ושל הקוראים - בניינים מפוארים נבנים תוך זמן קצר בהרבה. למרות הפניות והתלונות, בזק בשלה - בניגוד למוקד הטלפוני, שמעניק למתקשרים שירות (בתשלום) במשך כמה חודשי ם בשנה, בין עיצומים לשביתה, העיצומים באתר של 144 נמשכים כל השנה.
אחד הנימוקים שהועלו בעבר ביחס לאי עדכון האתר נגע לחששה של בזק מפני העתקת מאגר הנתונים של הלקוחות. החשש לגיטימי, אך ישנם אמצעים משפטיים שניתן לנקוט נגד כל גורם שינצל את מסד הנתונים, ויעיד הלחץ שהפעילה ענקית התקשורת על אתר 441, שהפעיל שירות של בירור 'הפוך' - מספרי טלפון לכתובות מגורים, עד לסגירת האתר. אמצעי אבטחה מתקדמים למניעת העתקות ניתנים אף הם ליישום, בפרק זמן קצר בהרבה משנתיים. ברור לחלוטין כי אם בזק הייתה להוטה לספק את השירות באינטרנט למען הצרכנים, החברה הייתה מפנה את המשאבים הדרושים כדי להשיק מחדש את האתר תוך זמן קצר.
ואולי יש להבין את ההשבתה של בזק על רקע רצונה למשוך זמן לאור התחרות המפציעה בשוק הטלפוניה הפנים הארצי? הכבלים כבר החלו להתחרות בחברה, אינטרנט זהב ו-012 קווי זהב מתכוננות לשווק חבילות של שירותי טלפון פנים ארציים באמצעות האינטרנט (VOIP) וגם פרטנר עושה סימנים של תחרות. אחד הנכסים העיקריים של בזק בעידן של תחרות הוא קובץ הלקוחות המלא והעדכני, הכולל גם מידע נוסף על המתקשרים - כתובות המגורים שלהם, אילו לקוחות ביקשו חסימה לשיחות לחו"ל או לשירותים קוליים אירוטיים ונתונים נוספים.
משרד התקשורת: על בזק למסור נתונים על לקוחות
בשנת 1999 חייב משרד התקשורת את בזק למסור את הקובץ למפעילים הבינלאומיים, בזק בינלאומי, 012 קווי זהב ו-013 ברק. הנימוק העיקרי להעברתו הייתה לצורך מניעת הונאות. בזק חתמה על הסכם עם אותן חברות לפיו נאסר עליהן להשתמש בקובץ לצרכים שיווקיים. במסגרת ההסכם, מדי לילה בזק מעדכנת את הנתונים בקובץ. על אף האיסור, ובשורה התחתונה, המפעילים הבינלאומיים יודעים על כל מעבר כתובת של לקוח בזק ושינוי פרטים אחרים.
בזק ביקשה ממשרד התקשורת לחדול ממסירת הקובץ המלא למפעילים ודרשה להעביר להם נתונים חלקיים - אודות הלקוחות בלבד ללא פרטים נוספים. המפעילים הבינלאומיים התנגדו, כמובן. בחודש ספטמבר, 2003, החליט מנכ"ל משרד התקשורת היוצא, אורי אולניק, כי בזק תמשיך למסור את הקובץ המלא למפעילים.
המפעילים החדשים נכנסים לתמונה
התמונה השתנתה בחודשים האחרונים עת נכנסו לתמונה מפעילים בינלאומיים חדשים, בהם אינטרנט זהב 015, נטוויז'ן 017 ו-018 אקספון. בזק מסרבת למסור את קובץ הנתונים המלא גם למפעילים האלה. חלק מהמפעילים נכנעו לעמדה זו, אחרים סרבו. בעקבות פניה שהתקבלה אצל דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים, הוצאה הוראה המחייבת את בזק למסור לכל המפעילים החדשים את קובץ הנתונים המלא, ולא - מדובר באפליה אסורה בין המפעילים הוותיקים לחדשים.
בעקבות ישיבה שנערכה בעניין לאחרונה במשרד התקשורת, בנוכחות כל הגורמים המעורבים, סוכם על העברת המאגר לכל המפעילים. בזק סירבה בנימוק כי קובץ הנתונים המקורי אינו ברשותה ומאגר הנתונים שופר רבות על ידי החברה ואין מקום להעבירו לאחרות. החברה הסכימה לקיים דיונים עם המפעילים במטרה להגיע עמם לסיכום.
הזמן שהוקצב לאותם דיונים הסתיים מזמן - בזק לא העבירה את המאגר המלא למפעילים ובמקביל, נמשך "השדרוג" האיטי של אתר 144. האם בזק חוששת מפני העתקת מאגר המידע ולכן אינה מפעילה את האתר? ואם כן, האם האינטרס הציבורי אינו חשוב יותר? חומר למחשבה.
"אין שום קשר"
גורמים בבזק מסרו לנו כי אתר 144 המעודכן יעלה לרשת באמצע שנת 2005, לאחר שהחברה תפתור בעיות טכנולוגיות הכרוכות בהפעלתו. בכל הנוגע לקשר בין עדכון האתר לבין חשש לחשיפת מאגר הנתונים של החברה, נאמר לנו כי מדובר בשני נושאים נפרדים, שאין שום קשר ביניהם.
ממשרד הממונה על ההגבלים העסקיים נמסר: "נטוויז'ן, המפעילה שירות שיחות בינלאומיות, הגישה תלונה נגד בזק למשרד התקשורת, לפיה מסרבת החברה להעביר לה את המאגר. בימים אלה מסתיים הליך השימוע מול משרד התקשורת, שהודיע לחברות שעליהן להגיע להסדר בעניין ההעברה. מבחינתנו בזק מפרה את חוק ההגבלים העסקיים בעניין, אך החלטנו שלא לנקוט בפעולה אקטיבית עד לסיום התהליך מול משרד התקשורת".
במשרד התקשורת ציינו כי "אתר האינטרנט של שירות המודיעין 144 פועל במתכונת ישנה וניסיונית. הפעלת האתר הינה מעבר לחובת התקנות המוטלות על החברה. המשרד הביא לידיעת החברה פניות ציבור בנושא אי עדכון האתר, והחברה מסרה כי בכוונתה לשדרג את האתר, לחדש את פניו ולעדכנו במהלך שנת 2005. ובכל זאת האתר מתעדכן ברשומות של מספרי טלפון שהוסרו/הועתקו/הוחלפו או דווחו כחסויים".
2. פלאפון לא מגבה
הגולש יאיר דיווח לנו כי כאשר שלח לתיקון מכשיר Telit X95 של פלאפון, מחקה החברה את התמונות שלו, שהיו מאוחסנות במכשיר, זאת, למרות בקשותיו החוזרות והנשנות לגבות המידע. "אמרתי לשליח וציינתי בטופס התיקון שאין למחוק את התמונות אפילו במחיר ביטול התיקון", כתב יאיר, שלדבריו כל פניותיו לפלאפון לא נענו.
מפלאפון נמסר כי לאחר בדיקה מדוקדקת של התלונה, לא קיים כל תיעוד לבקשה שלו לבצע העתקה של תמונות הקיימות במכשיר. "על אף האמור, עם היוודע לנו דבר התלונה, הצענו לו ליהנות מהטבה, על מנת לשפר את שביעות רצונו אך לצערנו הוא סרב", נמסר מהחברה.
"באשר לזכרונות השמורים במכשיר", הוסיפו בפלאפון, "אנו מקפידים להעבירם למכשיר החדש, בהנחה שמצב המכשיר מאפשר זאת. באשר לתכנים אותם מוריד לקוח אל המכשיר, למשל מהאינטרנט, מנועה פלאפון מלאפשר העברתם ממכשיר למכשיר, וזאת עקב החשש לפגישה בזכויות צדדים שלישיים. במידה והלקוח מבקש להעביר תכנים שנוצרו במכשיר, ומכשירו תומך בכך, פלאפון מסייעת לו להעביר את התכנים אל מחשב חיצוני".
3. אינטרנט זהב מחייבת
טוביה גרנות, גזבר העמותה למכשירנות ובקרה, התלונן כי כאשר העמותה חיפשה משכן מתאים לאתר שלה, פנתה לאינטרנט זהב, וחתמה איתם על הסכם, על פיו תאחסן האתר בשרתיה. "משום מה לא צלחה דרכה של העמותה בהעברת האתר והוא לא אוחסן על שרתי החברה אפילו לא למשך שניה אחת", כותב לנו גרנות, "העמותה הודיעה לחברה שיש בעיות בהעברת האתר והיא מוכנה לשלם רק עבור "דמי ההתקנה" ולא עבור אחסנה, אולם אינטרנט זהב המשחכה לחייב אותנו במשך מספר חודשים".
לדבריו, כל פניותיו לחברה לא זכו לתגובה רצינית. "כאשר פנינו לשרות לקוחות הם לא הבינו מה רוצים מהם, כי אין להם אתר מאוחסן על שם העמותה, נציג החברה אמר שיבדוק ויחזור אלינו, אבל מי שחזר היה עורך הדין שאינטרנט זהב העבירה לו את הטיפול בגביית התשלום עבור השירות שלא סופק".
מאינטרנט זהב נמסר בתגובה כי "אינטרנט זהב פעלה בהתאם לחוזה שנחתם בינה לבין העמותה למכשירנות ולבקרה ומילאה את חלקה באספקת השירותים להם התחייבה. יודגש, כי לאינטרנט זהב נגרמות עלויות כספיות מעצם הקצאת שטח האתר בשרתי החברה, הקמתו ותחזוקתו השוטפת, ואם העמותה בחרה שלא להעלות את האתר בפועל לשרתי החברה מסיבות כלשהן, הרי שהיה זה באחריותה להודיע בכתב לחברתנו על רצונה בהפסקת השירות, כפי שאכן עשתה בחודש ספטמבר". (גל מור, רוני שני)