שתף קטע נבחר
 

צעצועים בילדות מסייעים בקבלת החלטות בבגרות

מחקר חדש מצא כי צעצועים בגיל הינקות מסייעים להתפתחות מוחית בבגרות. פסיכולוג ישראלי: הצעצוע אינו במקום זמן איכות עם הילד

צעצועי ילדים המגרים חשיבה משפרים את התפקוד המוחי, כך מגלים חוקרים אמריקניים בכתב העת Nature Neuroscience. לדברי החוקרים, המיומנויות הנרכשות בשנות החיים הראשונות מעוררות שינויים תפקודיים במוח. הממצאים המבוססים על מחקר בינשופים, מדגישים את חשיבות בחירת הצעצוע הנכון לילד, כבר בחודשים הראשונים לחיים.

 

צעצועים חינוכיים היו מאז ומתמיד פופולריים. ההורים אוהבים לרכוש אותם, במחשבה כי הם יביאו את הילד להישגים מתקדמים בבית הספר. אולם המחקר החדש מראה כי הם עושים הרבה יותר: הצעצועים מחזקים חלקים במוח המסייעים בקבלת החלטות.

 

פרופ' אריק קנודסן, מומחה לנוירוביולוגיה וצוותו מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, מצאו במחקר כי ינשופים צעירים מצליחים לרכוש מיומנויות כבר בשלבים מוקדמים של החיים, המצליחים "לבלבל" את הבוגרים.

 

החוקרים ביקשו לבדוק האם הינשופים הצעירים יצליחו לעמוד במשימות גם בבגרותם. החוקרים יצרו מפת קולות ציד אותם שמעו הינשופים, כמו ציוץ עכבר או רישרוש עלים. הינשופים השתמשו במפת הקולות כדי לבחור היכן יתבצע ציד ארוחת הערב.

 

במקביל, השתמשו החוקרים במערכת זכוכיות כדי להסיט את כיווני הקולות. הינשופים התבלבלו, והטרף ברח. עם הסרת הזכוכיות, מוחם של הינשופים הצעירים כיוון אותם בחזרה לכיוון המקורי של הקול. החוקרים שבו לבדוק את הינשופים בבגרותם. כשהושמו שוב הזכוכיות מסיטות הקול, הם הצליחו לזכור לאיזה כיוון הוסט הקול, כפי שלמדו כשנחקרו בצעירותם.

 

לדברי פרופ' קנודסן, מיומנויות הלימוד שנלמדו בחודשי החיים הראשונים של הינשופים, עורר את סיבי העצב במוחם לבניית מערכות קישור חדשות שהצליחו לעמוד במשימות גם בבגרות. לדבריו, צעצועי ילדים המצפצפים וכוללים מגע, כולם מסייעים למוח התינוק ליצור מבנים המסייעים לעמוד במשימות עתידיות.

 

לא רק צעצועים

 

"היה ידוע שסביבה המורכבת מגירויים רבים שמותאמים לרמת ההתפתחות של הילד עוזרת" אומר הפסיכולוג הקליני שי חן-גל, "אנו רואים שאחת הבעיות אצל עולי אתיופיה, היא שיש מעט משחקים, פחות גיוון, ואז בגנים הילדים האתיופים – גם אם נולדו בארץ, הם ברמה נמוכה יותר מבחינה התפתחותית, כיוון שהיו חשופים לסביבה פחות עשירה".

 

חן-גל מסביר כי ישנם צעצועים המעודדים קואורדינציה, ראייה מרחבית וכישורים אחרים, אולם הם אינם מתכון פלאים: "ההנחה שצעצוע הופך את האדם למאוד יצירתי או אינטליגנטי, עדיין שנויה במחלקות. מה שכן ברור, הוא שהצעצועים לבדם לא מספיקים".

 

"אין ספק היום, שדרוש גם זמן איכות של ההורה עם הילד" מדגיש חן-גל, "חברות הצעצועים משחקות על המצפון ורגשות האשם של ההורים שאינם מקדישים מספיק זמן לילד, אבל ברור לנו שההשקעה חייבת לכלול לא רק צעצועים אלא גם זמן איכות". 

 

שאלות? המומחים שלנו משיבים לכם:

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צעצועים. לא במקום זמן איכות
מומלצים