פיתוח חדש: מצנח למטוסים
חברה אמריקנית שהמציאה מצנח למטוסים קלים קיבלה מנאס"א תקציב לפיתוח מצנחי בטיחות גם עבור מטוסי נוסעים גדולים. הרעיון אמנם לא נראה מעשי, אבל הניסויים בדרך ובינתיים בחיל האוויר: כריות מתנפחות לבלימת נפילות של מסוקים
המטוסים הופכים לבטוחים יותר, אבל תקלות טכניות וטעויות-אנוש גורמות לעתים קרובות יחסית לתאונות. מדובר בכל סוגי המטוסים ובכל סוגי התאונות, קלות ,בינוניות וחמורות. מה עושים כדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות האלה? האם בכלל ניתן לעשות משהו? חברה בארה"ב וחברה ישראלית החליטו לעשות וההתרגשות בעולם התעופה - רבה.
זו המילה האחרונה באמצעי הבטיחות למטוסים - מצנח שמסוגל להנחית מטוס במצוקה בביטחה על הקרקע. חברה אמריקנית שהציעה מצנחים כאלה למטוסים קלים, קיבלה תקציב מסוכנות החלל האמריקנית כדי להתאימם גם למטוסים גדולים יותר.
החברה פיתחה בשלב זה מצנח המסוגל להנחית בשלום מטוס קל במשקל כולל של כ-2 טון. המצנח מחובר לגוף המטוס בתוך מיכל מיוחד, המכיל גם את החומר הבליסטי שבאמצעותו יכול הטייס, בעת תקלה חמורה, לפתוח אותו כך שינחית את המטוס על הקרקע בביטחה. לדברי החברה, 500 מצנחים כאלה כבר נמכרו השנה, תמורת 16 אלף דולר ליחידה. הם הותקנו על מטוסים קלים המשמשים בעיקר חובבי טיסה.
מאז אישרה רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב את מצנחי המטוסים לשימוש, לפני שש שנים, הם הנחיתו בביטחה ארבעה מטוסים קלים והצילו את חייהם של שמונה טייסים ונוסעים. למרות שהיו כמה תקלות בעת שימוש במצנחי ההצלה האלה, הביקוש להם גובר והולך, בעיקר בקרב בעלי מטוסים פרטיים. כל בעל מטוס ששמע על המערכת רוצה שתהיה לו כזו.
סוכנות החלל האמריקנית הקציבה לחברה המפתחת 670 אלף דולר לפיתוח מצנחים גדולים יותר, שיהיו מסוגלים להביא בשלום לקרקע מטוס מסדר-גודל של מטוס מנהלים. האם בעתיד יוכלו לצייד גם מטוסי נוסעים גדולים במערכות של מצנחי בטיחות?
מומחי תעופה אומרים שיעברו שנים רבות עד שניתן יהיה אפילו לבחון מערכת מצנחים כזו על מטוס נוסעים בגודל מלא. אבל הרעיון מלהיב את המהנדסים ולכן אין ספק שעוד חברות ישקיעו במחקר. "הכיוון של השימוש במצנחים נכון, אבל היישום מוגבל", אמר אתמול מנחם שמול, מנהל חטיבת המטוסים הצבאיים של התעשיה האווירית וטייס ניסוי מנוסה מאוד.
לדבריו, האפשרות להתקין מערכת של מצנחים במטוס נוסעים גדול אינה הגיונית. צריך מצנחים ענקיים והמטוס יצטרך לסחוב את המשקל הזה אתו כאשר הסבירות שהוא יזדקק לו שואפת לאפס. אולם שמול מעריך שבמטוסים קטנים, בעיקר חד-מנועיים, השימוש במצנחי הצלה יגבר. לדבריו, למטוס עם מנוע אחד, המצנח הוא אמצעי בטיחות יוצא מהכלל.
נראה שהרעיון לחבר מצנחים למטוסי נוסעים נולד דווקא בגלל השימוש הגובר במטוסים ללא טייס. המל"טים ממריאים מהקרקע או ממשגר מיוחד וכאשר הם מסיימים את משימתם הם נוחתים או על הקרקע, או לתוך רשת לכידה מיוחדת. כמה דגמים של מל"טים עושים שימוש במצנחים. אלו מורידים אותם בביטחה אל הקרקע וברוב המקרים הם מוכנים לשימוש חוזר אחרי תידלוק וטיפול קצר.
כלי הטיס המאויישים הראשונים שבהם נעשה שימוש במצנחי ההצלה היו המטוסים זעירי המשקל, או בשמם הידוע יותר - אולטרלייט. מטוסים אלה משמשים לטיסות הנאה של חובבי-טיס וכמה דגמים שלהם מצויידים במצנחי הצלה. אבל האולטרלייט כשמו כן הוא, קל משקל - ולכן הבעיה קטנה יחסית.
כמה תאונות מסוקים שאירעו בחיל האוויר הישראלי דירבנו את מומחי רפא"ל - הרשות לפיתוח אמצעי לחימה, לפתח מערכת של שקי אוויר שיפחיתו את הפגיעה בטייסים ובנוסעים, במקרה של פגיעה קשה בקרקע. לא מדובר בנפילה של מסוק מגובה של מאות מטרים, אלא בעיקר במה שמכונה נחיתה קשה - כאשר מהירות הפגיעה בקרקע גדולה מהרגיל.
בעבר ניסו למזער את הפגיעות בעזרת מושבים סופגי אנרגיה הבולמים חלק מהמכה. אבל זה לא הספיק. בימים אלה מנסה רפא"ל מערכת ראשונה מסוגה בעולם של כריות אוויר למסוקים. הרעיון החדשני מעורר כאמור עניין רב בכל העולם.
מהנדסי רפא"ל תכננו מערכת של שקי אוויר גדולים, המותקנים בגחונו של המסוק. במהלך הטיסה הם אינם מפריעים לביצועיו של המסוק. אבל כאשר מתרחשת תקלה והמסוק מתחיל לצנוח לכיוון הקרקע במהירות גדולה מהרגיל, הם מתמלאים אוויר באמצעים הדומים לאלה הממלאים את שקי האוויר במכוניות.
בניסויים שנערכו בחודשים האחרונים הוכיחה המערכת את יכולתה לצמצם נזקים. גופי מסוקים ישנים של חיל האוויר נתלו על מנופים גבוהים ושוחררו לנפילה חופשית. המסוקים שלא צויידו בשקי האוויר רוסקו בצורה קשה מאוד. המסוקים שהיו מצויידים במערכת נפגעו הרבה פחות.
משה גולדבוים, מנהל השיווק של פרוייקט שקי האוויר למסוקים של רפא"ל, אמר שהמערכת הוכיחה את יכולתה למנוע את פגיעת הרוטור והמנועים בגוף המסוק בעת התרסקות. לדבריו, בעת תאונה פוגע המסוק בקרקע במהירות של כ-14 מטר בשנייה. לדבריו, המערכת גורמת לכך שהמסוק פוגע בקרקע במהירות רגילה של בין מטר לחמישה מטר בשנייה.
בגחונו של מסוק יסעור למשל מתכננת רפא"ל להתקין 40 שקי אוויר. המספר הגבוה יחסית מבטיח שגם במקרה של תקלת ניפוח יהיו מספיק שקים לבלימת הפגיעה בקרקע. רפא"ל ממשיכה בניסויים כדי לשפר את המערכת ומקווה שהמסוקים הראשונים יצויידו בה כבר בשנה הקרובה. ההערכה היא שאם חיל האוויר יצטייד במערכת החדשה יסייע הדבר לשווקה בכל העולם.
שתי המערכות החדשניות - המצנחים ושקי האוויר, הן חלק מהניסיונות לרתום טכנולוגיה קיימת לפיתרון הבעיה הקשה של תאונות מטוסים.