תלמידים מאיימים: נשבות בגלל דו"ח דוברת
קבוצת תלמידים מכל רחבי הארץ החליטה להשבית את הלימודים ב-1 במרץ. לדבריהם, "הדו"ח לא טיפל בעניינים החשובים באמת - היחס של המורים לתלמידים, העובדה שאין אף-אחד שבאמת שומר על זכויותינו". והכי חשוב - החופשות: "זה שנים שחג החנוכה מלווה בחופש, אז איך ייתכן שמסורת ארוכת שנים תעלם?". מועצת התלמידים כבר הודיעה על התנגדות להשבתה
שביתה מכיוון לא צפוי? קבוצה גדולה של תלמידים מכל הארץ החליטה להשבית את בתי הספר בתאריך ה-1 במרץ במחאה על מסקנות דו"ח דוברת. בימים אלה מפיצים התלמידים את ההחלטה להשבית את הלימודים דרך האינטרנט באמצעות האימייל, האי.סי.קיו והמסנג'ר.
התלמידים, שלא היו חלק מהוועדה, כועסים על נציגי מועצת התלמידים הארצית שלטענתם לא מייצגת אותם נאמנה ולא נלחמה על מנת שקולם של התלמידים יישמע בדו"ח. מועצת התלמידים הארצית כבר הודיעה כי היא מתנגדת להשבתה.
כזכור מועצת התלמידים לא היוותה חלק מוועדת דוברת וכ"פיצוי" הודיע משרד החינוך כי התלמידים ישולבו במסגרת ועדות שיעסקו ביישום הדו"ח.
"אנו, דור העתיד של מדינת ישראל, זקוקים לזכויותינו בחזרה. מערכת החינוך פוגעת בזכויותינו והגיע הזמן להגיב על כך", כותבים התלמידים במכתב הקורא להשבתה, "אנו יכולים וצריכים להשפיע. מערכת החינוך דאגה לחוקק חוקים למען התלמיד אך לא דואגת לביצועם ולכן אנו מציעים שבתאריך 1.3.2005 שכולנו - תלמידי ישראל נשבות ונצא במחאה כל זאת בגלל שהמורים מזלזלים בזכויותינו, ובנוסף לזאת מקצרים את החופשים שלנו.
הביקורת של התלמידים מתייחסת לחלקים רבים בדו"ח דוברת. כך למשל, בדו"ח מוקדש פרק שלם ל"מעמד המורה" ופרק שלם ל"מעמד המנהל", אולם אין פרק שמוקדש לתלמיד ומעמדו. בנוסף, חוק זכויות התלמיד המעגן את זכויותיהם וחובותיהם של התלמידים במערכת החינוך כלל לא מוזכר. התלמידים גם מוחים על קיצור החופש הגדול, מעבר ליום לימודים ארוך, קיצור חופשת חנוכה, קיצור חופשת פסח והשינוי בחופשים בכלל.
"שנים שחג החנוכה מלווה בחופש, איך ייתכן שמסורת ארוכת שנים תעלם? מה יגיע אחרי זה? פסח? בנוסף לכל עוברים ליום לימודים ארוך, שגוזל את שעות הפנאי, שקצרות גם ככה", כתבו במכתב.
גולן שירצקי תלמיד כיתה י' וסגן יו"ר מועצת תלמידים תיכון אסטרובסקי ברעננה, ממארגני השביתה הסביר: "לא אומרים לנו את הזכויות שלנו. הדו"ח לא טיפל בעיניים החשובים באמת לפי דעתם של רוב התלמידים - היחס של המורים לתלמידים, העובדה שאין אף-אחד שבאמת שומר על זכויות התלמידים. בנוסף, לא טיפלו בעובדה שתלמידים רבים בישראל אינם חשים שיש להם למי לפנות עם הבעיות שלהם.
מה על מעמד התלמיד?
"זכויות התלמיד כוללות גם את ביטחון התלמיד. הדו"ח לא מדבר על תשתיות. המטרה היא לא לצאת לשביתה, אלא שבאמת אצא עם תעודת הבגרות הכי טובה והידע הכי טוב. שגם דור ההמשך לא יהיה אנאלפביתי. אם מורה מתנהג בחוסר כבוד לתלמיד, מי יגן על התלמיד? לא פונים אלינו כי לא יכולים לעשות עם זה כלום. אין לנו כוח וגם למנהלים אין כוח לפעמים. איזה מנהל יתייחס לתלמיד בודד שמורה העיפה אותו?
"ולגבי יום לימודים ארוך – אני לומד היום עד שלוש ולא מצליח להתרכז וגם המורים לא משתלטים עלינו, אז איך מצפים שכולם ילמדו עד ארבע?.
"הפכו את דו"ח דברת לדו"ח פוליטי", אמר שירצקי. "אנחנו מרגישים שאין עם מי לדבר כי מועצת תלמידים הארצית היא גוף של משרד החינוך, הם לא מייצגים אותנו נאמנה, ולא מוכנים לצאת נגדו ולשמור על זכויותינו. אנחנו כועסים שלא שיתפו תלמידים בכלל. לא שאלו אותנו וזה לא מקובל".
כשפורסם הדו"ח במלואו, גם יו"ר מועצת התלמידים הארצית זיו חן, לא הסתיר את הביקורת ואמר ל-ynet: "יש תחושה של החמצה שלא היינו חלק מכתיבת הדו"ח, אבל נקווה שנוכל לתקן את זה בוועדות היישום". חן הוסיף אז כי "אי אפשר לחייב את כולם ללמוד נושא מדעי כי לא כל התלמידים מסוגלים לכך".
יו"ר מועצת התלמידים אמר היום ל-ynet בתגובה: "אנחנו לא נשבית את הלימודים ונעשה הכל כדי שלא תהיה שביתה. הבעיה היא שהתלמידים לא יודעים מספיק על הדו"ח. אפשר להבין את הרצון להשבית כי הדו"ח משנה סדרי עולם. כולם מפחדים ממנו. התקשורת מטעה ואנחנו ניזונים משמועות. לכן פתחנו פורום של שאלות ותשובות לתלמידים, ואנחנו מנסים לתת מידע יותר מדויק".
לדברי יו"ר מועצת התלמידים, "החופשים בפועל לא יתקצרו, רק לוחות הזמנים ישתנו. משרד החינוך משקיע תקציבים כדי לשפץ את הדו"ח. תלמידים לא יודעים את זה. יש בעיות אבל הסיבה העיקרית לכעס היא שלא מכירים את הדו"ח. מי שיקבע איך זה ייראה הן הוועדות".
מארגוני המורים נמסר בתגובה, כי אנשיהם יצאו למאבק במסקנות תוכנית דוברת "מתוך דאגה לתלמידי ישראל. לכן, לא מפתיע שתלמידים, לאחר שהבינו מה ההשלכות שיהיו ליישום הדו"ח על מערכת החינוך, נזעקו גם הם והצטרפו לדעת המורים. ארגוני המורים ימשיכו במאבקם למען רפורמה אמיתית בחינוך, אשר תבוצע בהסכמה מלאה ולא באופן חד צדדי".
במשרד החינוך סירבו להגיב.