"לא תהרגו את שיתוף הקבצים"
כך מבהיר אחד ממפעילי אתרי השיתוף, בעקבות המאבק המשפטי של הפדרציה לתקליטים ולקלטות ו'אליס' והשבתת WarezFaw וליונטוורק
המאבק המשפטי של חברות המוזיקה ואולפני הסרטים כבר נשא תוצאות חיוביות מבחינת בעלי הזכויות. וזאת, לפני שהוגשה אפילו תביעה אחת. מפעילי האתרים Lionetwork ו-WarezFaw הודיעו השבוע, זה אחר זה, כי הם חדלים לקשר לקבצים פיראטיים ברשתות שיתוף קבצים בעקבות קבלת מכתב התרעה מהפדרציה הישראלית לתקליטים ולקלטות, המייצגת את חברות המוזיקה הגדולות בעולם, ומ"אליס" (אגודה להגנת יצירות סינמטוגרפיות), המייצגת את אולפני הסרטים הגדולים בארה"ב.
אולם, "פוצקר", אחד ממפעילי אתר WarezFaw, דואג לצנן את ההתלהבות. "להילחם בשיתוף הקבצים זו מלחמה בטחנות רוח", הוא אומר, "הבעייה הרבה יותר עמוקה מכפי שנדמה לבעלי זכויות היוצרים. גם אם אתרי שיתוף הקבצים יחדלו לפעול, הגולשים, לא יהרגו את שיתוף הקבצים. הגולשים עדיין ימשיכו לשתף קבצים. חברות התקליטים וההפצה ייאלצו לבסוף למסד את שיתוף הקבצים ולפתח פתרונות יצירתיים לגרום לגולשים לשלם".
על פי ארגוני זכויות היוצרים וגם לדעת משפטנים, אתם עוברים על החוק. למה להם להשלים עם עבריינות?
"אתרי שיתוף קבצים לא מאחסנים קבצים בפועל אלא סוקרים תכנים חדשים שמופצים ברשת ורק מקלים על הגולשים להגיע לתכנים האלה. לא רק שאתרים אלה לא פוגעים בזכויות יוצרים, הם משמשים מקדמי מכירות מצוינים לחלק מהתכנים. נכון שחלק מהיוצרים נפגעים כתוצאה מכך שהגולשים מורידים ולא משלמים, אך יוצרים אחרים נהנים מחשיפה וזוכים לפרסום שלא היו זוכים לו אילולא אתרי שיתוף הקבצים. יוצרים אף פנו אלינו בעבר בבקשה לחשיפה באתר".
"כמובן שאף אחד מאיתנו לא רוצה שליוצרים לא תהיה דרך להתפרנס אבל מכיוון שחברות התקליטים וחברות ההפצה דרשו מהלקוחות יותר מידי כסף על המוצרים שהן מוכרות, פנו הגולשים לאינטרנט בחיפוש אחרי קבצים פיראטיים על מנת לספק את רעבונם לתרבות ומדיה גם כשבכיסם חסרה הפרוטה".
אתם פוגעים באמנים וגונבים את זכויות היוצרים שלהם מבלי להעניק להם כל תמורה
"המלחמה האמיתית היא לא בין אתרי שיתוף הקבצים לארגונים לזכויות יוצרים אלא בין הצרכנים לחברות ההפצה. מי שמשמיד אמנים באופן שיטתי אלה בדיוק אותן מערכות (גלגל"צ, ערוץ 2 וכו') שדואגות 'להאכיל אתכם' במה שהן רוצות ובמה שנחשב רק כמוביל ומספק רייטינג. אתרי שיתוף הקבצים מספקים לכל אמן, מכל מגזר, הזדמנות שווה, ללא הבדלי רייטינג או תרבות, בין אם מדובר בזמר חסידי או מדונה".
"עד היום, כל מי שידו הייתה משגת היה יכול להיחשף לתרבות לפי מעמדו הכלכלי חברתי, ומי שהיה חסר פרוטה נאלץ להסתפק בבידור זול וגם זה בקושי. היום מתחוללת מהפכה אמיתית כל אדם מכל מעמד חברתי יכול בזכות תוכנות שיתוף הקבצים להיחשף לכל מדיה אפשרית".
אם הכל נגיש בחינם, למה בעצם לקנות משהו?
"מי שיכולתו הכלכלית מאפשרת לו לצפות בקולנוע, צפוי להמשיך לבקר בקולנוע ואותו כלל חל לגבי רכישת מוזיקה. אני לא הפסקתי לבקר בקולנוע ולרכוש אלבומים כי היכולת הכלכלית שלי מאפשרת לי לשלם. אני יודע שרבים מגולשי אתרי שיתוף הקבצים נוהגים כמוני".
"אתרי שיתוף הקבצים אף מאפשרים לצרכנים להגביר את שביעות הרצון מהתכנים שהם רוכשים ולעיתים אף להגדיל את רכישותיהם. למשל, התקציב שלי עבור פנאי ובילויים כמו אלבומי מוזיקה, סרטים וכו' מוגבל מאוד. עד היום, הייתי צריך לבחור בקפידה לאיזה סרט ללכת או לאיזה אלבום לקנות. אתרי שיתוף הקבצים בישראל אפשרו לי לבחור במה לא לצפות ולמה לא להאזין, לאחר שהפכו את כל התכנים לנגישים יותר. מצד שני, נחשפתי לאמנים רבים שבעבר לא הייתי מוציא שקל על מנת לרכוש אלבום או לצפות בסרט שלהם. במקרים מסוימים התאהבתי ביצירה ושילמתי עבור הופעה או סרט בזכות האפשרות שקיבלתי להכיר אותם דרך אתרי שיתוף הקבצים".
"אתרי שיתוף הקבצים מספקים לקהל ולאמנים את החופש האמיתי החופש להיחשף ולבחור. בזכות האינטרנט נחשפתי למגוון חסר תקדים של יצירות. כאן, אני בוחר. אף אחד לא מכתיב לי ואני צופה ומאזין רק למה שאני רוצה. מי שפועל נגדנו קובר את התרבות בארץ, מי שפועל נגדנו הוא זה שפועל מתוך אינטרס כלכלי טהור ומתוך רצון לכוח ושליטה בדעת הקהל".