הבלוגרים: כלבי השמירה של כלב השמירה?
בעקבות דן ראת'ר מ-CBS, גם איסון ג'ורדן, אחד ממייסדי CNN, אולץ לאחרונה לפרוש. הבלוגים השמרניים הם שגרמו להתפטרות שני אישי התקשורת - עדות לכוחם הגדל. האם הבלוגרים הם כלבי השמירה של העיתונות או גורם מסרס?
בעקבות דן ראת'ר, שדר בכיר ברשת CBS שאולץ לפרוש, גם איסון ג'ורדן, אחד ממייסדי CNN, הכריז לאחרונה על התפטרותו. המשותף לשני אנשי החדשות הוא הגורם שגרם לפרישתם, הבלוגרים, שהולכים ותופסים את מקומם ככלבי השמירה של העיתונות.
ליומני הרשת היה חלק גדול בנפילתו של ג'ורדן, שהיה אחראי על כיסוי המלחמה בעיראק עבור רשת החדשות הבינלאומית. ביום שישי התפטר המנהל הבכיר, לאחר שהעיר כי צבא ארה"ב אינו מהסס לפגוע בעיתונאים, לאחר שמספר עיתונאים נהרגו בעיראק.
הטענה של גורדן, שהועלתה בפאנל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ב-27 בינואר, לא זכתה בתחילה לתשומת לב רבה מצד כתבים, אולם, הבלוגרים לא התעלמו מהן. ג'ורדן הודה כי ההתבטאות "לא הייתה ברורה כפי שהייתה צריכה להיות", ואמר כי מעולם לא התכוון לרמז שצבא ארה"ב פעל בכוונה תחילה בהקשר זה.
ההכחשות לא עזרו, וג'ורדן התפטר בתום שבועיים של ביקורת חריפה שהוטחה בו בבלוגים שמרניים כמו captainsquartersblog.com, nationalreviewonline.com ו-easongate.com.
השדרן הוותיק דן ראת'ר הודיע כי יתפטר במרץ, לאחר שמספר בלוגרים חשפו כי מסמכים שעליהם הסתמך בתוכנית התחקירים "60 דקות", אשר לכאורה כללו מידע על שירותו הצבאי של הנשיא ג'ורג' בוש במשמר הלאומי האמריקני – היו בעצם מזויפים.
לא סתם מתקפה ימנית
עד לפני מספר שנים, ביקורת על העיתונות הייתה נחלתם הבלעדית של טורים ייעודיים בעיתונים או פרסומים בירחונים המבקרים את התקשורת כמו Columbia Journalism Review, מספר פול גראבוויץ, מבית הספר לעיתונאות באוניברסיטת קליפורניה.
בזכות הבלוגים ברשת, ביקורת התקשורת זוכה להד רחב בהרבה ומופצת במהירות כה גדולה, עד כי לא ניתן עוד להתעלם ממנה. זאת, גם לאור העובדה שלמרות הרטוריקה הסוערת, לעיתים קרובות מדובר בביקורת מוצדקת. "המצב משתנה, והתקשורת מתקשה להסתגל לשינויים", אמר גראבוויץ.
למרות שמרבית הבלוגים שתקפו את ג'ורדן מנוהלים על ידי שמרנים מסורים, לא ניתן להתעלם מהוויכוח ולפטור אותו כעוד מתקפה ימנית על התקשורת הליברלית.
כבר בוועידה עצמה ביקרו שני מחוקקים דמוקרטים את דבריו של ג'ורדן. אך דיוויד גרגן, רפובליקני שעבד בעבר עם הנשיא בוש, וכיום מכהן כעורך ה-US News וה-World Report, הגן עליו, באומרו "הם רדפו אותו משום שהוא מהווה סמל לרשת טלוויזיה, שנחשבת בעיני חלק מהאנשים כליברלית מדי".
ימין נגד שמאל או אינטרנט מול תקשורת מוסדית?
גם בוול סטריט ג'ורנל, שנחשב שמרני, פורסמו בתחילה מאמרים שמתקיפים את ג'ורדן, אולם ביום שני כבר התייחסו לעניין כולו בביטול, וכינו אותו "מהומה על לא מאומה". "ג'ורדן העיר הערות בלתי מוצדקות, שמאוחר יותר ניסה להתנער מהן. זה אולי טיפשי, אבל זה אינו פשע עיתונאי", נכתב בעיתון.
בשלב מאוחר יותר תקף הוול סטריט ג'ורנל את CNN על נקיטת הצעד החמור ביחס לג'ורדן. על פי וול סטריט ג'ורנל, רשת החדשות כשלה ביכולת לזהות באופן "שקול ופרופורציונלי את ההבדל בין עיתונאות מקצועית לבין התלהבות ורוח נקמה של חובבנים". האם הרתיעה מהשפעתם הגדלה היא שהניעה את וול סטריט ג'ורנל לשנות את עמדתם ביחס לפרשה? האם הקרב האמיתי מתנהל בין התקשורת הממסדית לבלוגים?
אדוארד מוריסי, שמפעיל את הבלוג captainsquartersblog.com, וידוע בכינוי "Captain Ed", כתב שהבלוגרים לא חיפשו את ג'ורדן רק משום שעבד ב-CNN. "רצינו שמישהו ישא באחריות על דבריו של מנהל בכיר שנסע לחו"ל, ובמספר הזדמנויות השמיע טענות והשמיץ את צבא ארה"ב, רק בכדי לקדם את עסקיו, ולזכות באהדה במדינות שממילא אינן אוהדות את ארה"ב", כתב מוריסי ביום שני.
העיתונאים מהזרם המרכזי תוקפים בדיווחיהם רק את מה שהם רואים כ"מטרות ראויות", שמתאימות לדעות הפוליטיות שלהם, וכוללות למשל את "הצבא האמריקני, צה"ל, ממשל בוש והרפובליקנים באופן כללי", כתב מוריסי, בקטע המשקף את דעותיהם של מרבית הבלוגים השמרנים, הדומיננטיים בבלוגוספירה. הוויכוח שנותר פתוח מציב את השאלה: האם הבלוגים הופכים לכלבי השמירה של כלב השמירה של הדמוקרטיה, קרי העיתונות? ואולי הם דווקא מסרסים את חופש הביטוי והתקשורת וכופים עליה תקינות פוליטית בלתי בריאה?
62% לא יודעים מהו בלוג
עד כמה משפיעים הבלוגים? על פי שני סקרים שביצע בנובמבר 2004 פרויקט Pew Internet and American Life, הבלוגים הפכו לחלק חשוב מהאינטרנט. כ-27 אחוזים מהגולשים קוראים בלוגים, וכשמונה מיליון מבוגרים אמריקנים דיווחו שפתחו בלוגים. עם זאת, הסקר מגלה גם, שלמרות ההשפעה הרבה של הבלוגים על התקשורת המסורתית, 62 אחוזים מהגולשים הודו שאינם יודעים מהו בלוג.
סקר נוסף שבוצע בדצמבר 2004 על ידי חברת התוכנה Perseus Development, גילה כי במהלך השנה החולפת נפתחו באינטרנט 4.12 מיליון בלוגים חדשים. מתוך 3,600 הבלוגים שהשתתפו בסקר, 66 אחוזים לא עודכנו במשך חודשיים, ורבים אחרים לא עודכנו כלל מאז נפתחו.