רד-בול העולמית מאשימה את טמפו בהטעיית הלקוחות
חוקרים של רד-בול העולמית טוענים: לקוחות שמבקשים רד-בול מקבלים את המשקה של טמפו מברז מזיגה שאינו נושא תווית. רד-בול תגיש תביעה נגד טמפו ובעלי ברים ומועדונים
כך טוענת חברת רד-בול העולמית בבקשה למתן סעד זמני, כחלק מתביעה נגד טמפו, תוגש הבוקר יחד עם חברת תימקו בירה, יבואנית רדבול לישראל.
התביעה תוגש גם נגד שני אנשי מכירות של טמפו ובעלי שישה ברים ומועדונים בישראל, בטענה ששיתפו פעולה, הונו את לקוחותיהם ומזגו להם את החיקוי של טמפו במקום את המשקה רד-בול.
רד-בול טוענת כי טמפו מייצרת בארץ, לפי ידע מחברת היינקן ההולנדית (בעלת חלק ממניות טמפו), חיקוי למשקה אנרגיה בשם XI CLIMAX.
לטענת רד-בול, את החיקוי משווקת טמפו תוך שהיא מנחה את הברים ונקודות המכירה האחרות שלא ליידע את הצרכן שהזמין רדבול, כי מדובר בחיקוי שנמזג ממיכל בדומה לבירה מחבית - ולא מהפחית המקורית. רד-בול משווקת את המשקה המקורי בפחיות בלבד, ולא בחביות או במיכלים.
חקירה שקיימה רד-בול בארץ, העלתה - לטענת החברה - כי בברים שונים ביקשו הלקוחות רדבול וקיבלו במקומו משקה XI מברז המזיגה, מבלי שידעו כי מדובר במשקה שונה בהרכבו, וללא התכונה המאפיינת את רדבול כמשקה מעורר. חוקרים של רדבול הקליטו וצילמו שני משווקים בכירים של טמפו, כשהם משדלים חוקרים שהתחזו לבעלי ברים, להטעות את הצרכנים ולמזוג להם את החיקוי.
XI נמכר כבר באירופה ובארה"ב והיווה שם עילה לתביעה של רדבול נגד משווקים ובעלי ברים, שנאלצו לשלם 50-250 אלף דולר קנס על הגשת התחליף ללקוחות מבלי ליידע אותם.
טמפו מהווה מונופול בשוק הבירה. לפי הערות, מחזיקה החברה ב-70% משוק הבירה בארץ, עם מותגים כמו היינקן, מכבי וגולדסטאר. מתוקף היותה מונופול נאסר עליה לקיים הסכמות בלעדיות עם לקוחות, במישרין או בעקיפין, לפיהן ירכוש הלקוח את מוצרי החברה בלבד ולא ירכוש משקאות או מוצרים שלא משווקים על ידה - או יקבל הנחות על אי רכישת משקה שאינו משווק על-ידי טמפו.
רד-בול צפויה להגיש גם תביעת נזיקין נגד המעורבים, אולם בשלב ראשון היא מבקשת מבית המשפט להורות על הפסקת השימוש במותג רד-בול למכירת משקה החיקוי, ולחייב את הברים להציב את הלוגו XI על ברז המזיגה של המשקה, שכיום לא מופיע עם סימן מזהה.