שתף קטע נבחר

 

מיקרוסופט תבעה ספאמר ישראלי

החברה תבעה את אמיר גנס, המוגדר "מלך דואר הזבל המקומי". גנס והחברה שבבעלותו, א.ג. ניו אפרוץ' נדרשים להפסיק לשלוח ספאם למנויי הוטמייל בארץ ובעולם ולפצות את מיקרוסופט

מיקרוסופט העולמית, מיקרוסופט ישראל ו-MSN הגישו הבוקר (ג') תביעה נגד מפיץ דואר הזבל הישראלי, אמיר גנס והחברה שבבעלותו, ניו אפרוצ'. התביעה, שהוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, היא על סך 2.5 מיליון שקלים.

 

החברות שלחו לגנס מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים, בו נטען כי שלח דואר זבל למנויי "הוטמייל" תוך הפרת תנאי השימוש בשירות ובמספר אירועים "הוציא דיבתן".

 

הטענה: גנס הציף את הוטמייל עם ספאם

 

בתביעה, שהוגשה על ידי עו"ד אייל שגיא ממשרד עורכי הדין רון גזית, רוטנברג, נטען כי גנס והחברה שבבעלותו הם הספאמרים הראשיים והמובילים בישראל. על פי כתב התביעה, גנס שלח דואר זבל למנויי hotmail.com במספר רב של מקרים במהלך 2004.

 

בתביעה נטען כי מספר מקרים שלחו הנתבעים מיילים תוך התחזות כי מקורם של מיילים אלו ב-hotmail ישראל, וזאת, על מנת למנוע את סינונן ולהטעות את מקבלי הדואר כי מדובר במייל המגיע ממקור בטוח.

 

"גנס מפר את חוק הגנת הפרטיות"

 

עוד נטען בתביעה, כי גנס והחברה שבבעלותו מחזיקים ומציעים למכירה מאגר מידע מפולח על כמיליון וחצי איש. הנתבעים מלקטים כתובות דואר אלקטרוני שלא לצרכים שלשמן נמסרו, מחזיקים במאגר מידע הכולל אפיונים של נושאי המידע לפי מינם, גילם, בעלותם על כרטיסי אשראי ועוד, מבלי שנרשם כדין, לצורכי פנייה בדיוור ישיר", נכתב במסמך. גנס אף מואשם כי שלח הודעות בעלות אופי מיני, שהגיע לידי קטינים, על פי מיקרוסופט.

 

מיקרוסופט מציינת בתביעה את הנזק הרב שנגרם לה ולמשתמשים בשירותי הדואר האלקטרוני בשל תופעת דואר הזבל, שהיקפו עומד על כ-60%-80% מכלל תעבורת הדואר האלקטרוני. על פי נתונים שצורפו לכתב התביעה, עד 0.78% מדואר הזבל העולמי (מקום 16 בעולם) מיוצר בישראל.  

 

מיקרוסופט טוענת כי הודעות הזבל מעמיסות עלויות עצומות על ספקי התקשורת ועל המשתמשים ופוגעות בעצם היכולת לנצל את מדיום הדואר האלקטרוני לצרכים בהם מעוניינים המשתמשים, ונפגמת יכולת המנויים להשתמש בשירות באופן יעיל וזמין.

 

התובעות מבקשות מבית המשפט להורות לגנס להעביר לה את הפרטים המדויקים והמלאים הנוגעים למספר הודעות דואר הזבל ששלחו למנויי הוטמייל, תוך התחזות למנויי הוטמייל או בקשר עם שירות הוטמייל, ולפצות אותה בסך חמישה דולרים לכל הודעה. התובעות מעריכות כי גנס הפיץ לפחות 10 מיליון הודעות דואר זבל למנויי הוטמייל (כלומר, 50 מיליון דולר), אך העמידו את סכום הפיצויים על 2.5 מיליון שקלים לאור סיכויי הגבייה. לצורך איסוף המידע מיקרוסופט שכרה חוקר פרטי ונעזרה בבדיקות שנערכו עובדי החברה בארה"ב ו-MSN ישראל.

 

עוד נטען, כי בחודש נובמבר פירסם גנס טענות שקריות בפורום שיש בהן להכפיש את מיקרוסופט ולגרום להן להאמין כי היא "ספאמרית" כמותו. התובעים טוענים כי בניגוד לגנס, בעת הרישום להוטמייל ישראל נשאל הגולש אם הוא מסכים לקבל דיוור מראש, MSN ישראל אינה מגלה למפרסמים את כתובת הדואר האלקטרוני של מנוייה ושולחת דיוור פרסומי למנויים שנתנו הסכמתם אך ורק על גבי תשתיות שלה ועל חשבונה.

 

התובעות סבורות כי גנס הפר במעשיו את סעיפים 29, 30 ו-31 בחוק התקשורת, הנוגעים לשימוש איסור במתקן בזק, את סעיפים 415 ו-416 בחוק העונשין (קבלת טובת הנאה), סעיף 31 א' לחוק הגנת הפרטיות (החזקת מאגר מידע ללא רישום), חוק עוולות מסחריות (משלוח ספאם תוך התחזות) ועוד.  

 

תגובת גנס

 

"חברת ניו אפרוצ' והעומד בראשה אמיר גנס אינם מתרגשים מאיומים ותביעות סרק של מתחרים בתחום הפרסום בדואר האלקטרוני, גם אם מדובר במיקרוסופט - גוף הידוע בכוחניותו ושיטותיו הבריוניות", מסר גנס, "במהלך שבוע שעבר אף הגשנו תלונה במשטרת ישראל כנגד מיקרוסופט ו-MSN בגין נסיון סחיטה ואיומים".

 

"ניו אפרוצ' ממשיכה ותמשיך לשרת את בתי העסק, החברות והעצמאיים בישראל בתחום הפרסום בדואר האלקטרוני, למרות ובגלל הניסיונות של מיקרוסופט ודומיה להוציא אותנו מהענף. חשוב לציין, כי נראה שהסיבה לתביעה היא העובדה שניו אפרוצ' גובה מחירים נמוכים משל MSN לפרסום בדואר אלקטרוני.

 

"בניגוד למפורסם, ניו אפרוצ' לא משתמשת במאגרי מידע לא חוקיים, לא עוברת על החוק, לא התחזתה לשרות הוטמייל אלא נהפוך הוא: ניו אפרוצ' פועלת בתשתית עצמאית, על חשבונה, מקפידה להסיר נמענים מרשימת התפוצה שלה אשר ביקשו זאת ולא מעמיסה על רשת האינטרנט. ניו אפרוצ' גם לא מפעילה חוקרים פרטיים כנגד מתחרותיה העיסקיות, כפי שעושה מיקרוסופט. פרסום כתב התביעה על ידי מיקרוסופט לפני שהובא לידי כדין, אשר מכיל בו דברים שלא היו ולא נבראו, מהווה עילה לתביעת לשון הרע, וזאת לאחר שמיקרוסופט לא תצלח להוכיח טענותיהם הכוזבות בכתב התביעה שצורף".

 

לא התביעה הראשונה

 

מיקרוסופט היא החברה הישראלית השנייה התובעת את גנס בשל משלוח דואר זבל. קדמה לה 012 קווי זהב, שהגישה תביעה דומה בחודש יולי, 2004. התביעה של מיקרוסופט היא הראשונה מסוגה של החברה בישראל. במסגרת יוזמה בינלאומית של החברה לצמצום תופעת דואר הזבל.

 

במסגרת היוזמה מיקרוסופט הגישה יותר מ-120 תביעות ברחבי העולם נגד ספאמרים, מתוכן 89 בארה"ב, בהן נפסקו פיצויים בסכום של כ-306 מיליון דולר נגד הספאמרים. מיקרוסופט ישראל הקימה בשנה שעברה את פורום ספקי האינטרנט, אשר אחת ממטרותיו היא שיתוף פעולה במלחמה בספאם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה הלוי
אמיר גנס. "דוחה את האיומים"
צילום: משה הלוי
מומלצים