נתניהו: הרפורמה בנמלים - החשובה מכל הרפורמות
בטקס החתימה על ההסכם עם עובדי הנמלים, אמר שר האוצר: "עבדנו בהידברות עם ההסתדרות; פרץ גילה מנהיגות". יו"ר הוועד בחיפה ביקש משר האוצר להתנצל על דברים שאמר נגד העובדים; נתניהו סירב. עמיר פרץ: אני מקווה שלקח ההסתה יילמד כאן היטב
"הרפורמה שהשגנו בנמלי הים היא החשובה מכל הרפורמות שביצענו עד כה", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים לציון החתימה על ההסכם עם עובדי הנמלים בעקבות הפרטתם. "התחרות היא טובה לתעשייה וטובה לכל אזרח במדינה. התחרות תוזיל את המחירים ותגרום לייעול השירות בנמלים. השקט התעשייתי הכלול בהסכם יבטיח שלא יהיו שביתות ומעסיקים יוכלו לעבוד ולהתקדם".
עוד אמר נתניהו: "העידן החדש בנמלים הושג בעזרת שינוי חשוב: אני מציין בשמחה שעבדנו בהידברות עם ההסתדרות. חשוב לנו לנהל רפורמות בהסכמה, ולא לפגוע בזכויות העובדים. לאדם שעבד מגיע לדעת שהוא מרוויח מהרפורמה ולא מפסיד ממנה. כולם מרוויחים מהרפורמה: אנחנו מרוויחים את הנפקת הנמלים, את ייעולם ואת השקט התעשייתי והעובדים משיגים זכויות. אני לא רוצה לומר ש-200 מיליון השקלים שהעובדים יקבלו בשל ההסכם הם טיפה בים, אבל ההישג שברפורמה מצדיק אותם. אי אפשר היה לבצע את הרפורמה הזאת בלי שיתוף פעולה של ההסתדרות, ואני חייב להגיד שיו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, גילה מנהיגות".
"אני קורא לאנשי הכלכלה והמשק שהעבירו מפעלים לחו"ל: תחזרו הבייתה, נמלי ישראל פתוחים. פתחנו את עצמנו לנהר גועש של סחורות וחומרי גלם שזורם בעולם, אנחנו הולכים לחבר בין נמל אשדוד ונמל אילת ברכבת שתהיה גשר יבשתי ותקפיץ מעמדה הכלכלי של ישראל בעולם".
דודו פרץ לנתניהו: תתנצל; שר האוצר סירב
דרמה קטנה אירעה מיד לאחר טקס החתימה על ההסכם, כאשר יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, דודו פרץ, קרא לשר האוצר, בנימין נתניהו, להתנצל על הדברים שאמר בעבר נגד עובדי הנמלים, אך נתניהו סירב להתנצל.
"אנחנו לא אוהבים שביתות, וההוכחה לכך היא שבחודשיים האחרונים התנהל משא ומתן שהוביל לחתימת ההסכם. אנחנו מזמינים אלינו שוב את שר האוצר: בוא אלינו ותתנצל על ההסתות שהיו נגדנו. אתה הסתת נגדנו, וזה פגע בנו. משמיצים אותנו בכל מקום שאנחנו הולכים אליו, אנא אדוני שר האוצר, תתנצל", אמר דודו פרץ.
ואולם, שר האוצר סירב להתנצל באומרו: "היום הוא יום חג ואני לא רוצה לקלקל את האווירה ולהזכיר את הדברים שנאמרו גם נגדי במהלך המשא ומתן. אמרתי דברים שהיו קשים לאזרחי ישראל, קשים לתעשייה, והביאו לאובדן מקומות עבודה, אך ביום הזה שבו נחתם ההסכם, לא אחזור על הדברים".
עמיר פרץ: כיוון חדש ביחסי העבודה בישראל
"אנחנו נמצאים כאן באחד המעמדים החשובים בתולדות המדינה מבחינת מערכת יחסי העבודה במדינה ומבחינת יחסי הגומלין בין המערכות בישראל. עברנו ימים קשים בגלל שנפרצו גבולות של לגיטימציה בכלים שהממשלה משתמשת בהם, כשהיא באה לבצע רפורמה חשובה. אני מקווה שלקח ההסתה יילמד כאן היטב. הודענו פעם אחר פעם שאין לנו שום התנגדות לרפורמות, לגלובליזציה ולתחרות ושאין סתירה בינם לבין זכויות עובדים. אני משוכנע שהערך של נכסי המדינה יעלה עשרות מונים כאשר יש הסכמה בין הבעלים - המדינה לעובדים. אני קורא להנהלות חברות הנמלים: תתחרו על שירות טוב יותר לאזרח ועל יעילות ולא על מי יותר גיבור מול העובדים. ואני קורא לוועדי העובדים: תוכיחו לכולם שאתם הופכים את החברות האלה לכל כך רווחיות, כך שבעוד 15 שנה שום ממשלה לא תרצה להפריט אותם".
שטרית: טובים ייסורי המשא ומתן מנזקי השביתה
שר התחבורה, מאיר שטרית, שהשתתף גם הוא במסיבת העיתונאים, אמר: "טובים ייסורי המשא ומתן מנזקי השביתה, במיוחד לאור נזקי השביתה הקודמת, שגרמה למפעלים ולחברת הספנות סין להעביר פעילות לחו"ל. אפעל בכל כוחי יחד עם יו"ר החברה לישראל כדי שהחברה תעביר פעילות לארץ. לדעתי אפשר היה להשלים את הרפורמה הזו גם בלי שביתות וגם בלי הדיונים האינסופיים שאפשרו את חתימת ההסכם".
מנכ"ל רשות הנמלים: הרפורמה חיונית לכלכלה
יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר במסיבת העיתונאים: "מדובר בהסכם יוצא מן הכלל, שמצד אחד מבטיח את הזכויות הלגיטימיות של העובדים ומצד שני מתיג נמלים יעילים, חזקים ותחרותיים. כאשר נכנסתי לתפקיד לפני כחודש וחצי החלטתי שלא יהיה יום אחד של שביתה בנמלים. היו אנשים שאמרו שזה לא ריאלי, אבל אנחנו הודענו למי שהיה צריך להודיע שאנחנו לא נגבה אף אחד במקרה של שביתה".
מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון, הוסיף: "הרפורמה בנמלים חיונית לכלכלה הישראלית. הרפורמה תאפשר יכולת תחרות והתייעלות של החברות החדשות לצד הורדה עתידית בתעריפים, תביא להפרטה במהלך מבוקר, ותאיץ את קצב הפיתוח של הנמלים ואת הסחר הימי הבינלאומי של ישראל".
סגנו של רון, יחזקאל דסקל, שניהל מטעם רשות הנמלים את המשא ומתן, אמר ל-ynet: "ביחס לחלופות - מדובר בהסכם מצויין".