כשסיטרואן פגשה את טויוטה
אחרי שאתמול סיפרנו לכם על ה-107, גרסת פיז'ו לפרויקט המשותף של הצרפתים והיפנים, הגיע השעה להציג גם את שתי הגרסאות הנוספות: סיטרואן C1 וטויוטה אייגו
תחת שלושה מותגים שונים, בשני קונצרנים מתחרים, מציגות בימים אלה פיז'ו-סיטרואן וטויוטה את העירוניות החדשות שלהן - 107, C1 ואייגו (Aygo) בהתאמה. אלו יהיו הקטנות ביותר בהיצע של שלושת המותגים, עם בסיס משותף והרבה מאד דמיון. גם מרכיבים רבים משותפים - מנועים, תיבות הילוכים, פלטפורמות ואפילו עיצוב תא הנוסעים. ואין זה פלא - מדובר בפרויקט שיצא לפועל במפעל שהוקם במיוחד לשם כך בצ'כיה, מיזם משותף לקונצרנים שבדרך כלל עסוקים בלגזול לקוחות האחד מן השני.
טויוטה אייגו. שלושת הדגמים פונים לקהל צעיר שמחפש רכב אופנתי
כדי לחסוך בעלויות פיתוח, כאלה שקשה לכסות עם מכוניות שאמורות להיות זולות ופשוטות יחסית, חברו יחד טויוטה ופיז'ו סיטרואן והתוצאה לפניכם. אחרי שאתמול הראנו לכם את ה-107 ואף סיפרנו לכם רשמים ראשונים על המכונית עצמה בז'נבה, הגיע תורן של שתי האחריות הנותרות במיזם - האייגו של טויוטה וה-C1 של סיטרואן.
אני הולך
האייגו, מעין עיוות של צירוף המילים "אני הולך" באנגלית (I go - Aygo), היא הקטנה מבין שלושת הדגמים וגם זו בעלת העיצוב השגרתי מביניהם. יחסית. כי למרות שההבדל בינה לבין גרסאות פיז'ו-סיטרואן נראה במבט ראשון גדול למדי, הרי שרב הדומה משניתן לשער. כך למשל היא חולקת איתן דלת אחורית מזכוכית ללא מסגרת מתכת, תא הנוסעים זהה כמעט לחלוטין, ומתחת לעור מדובר כמעט באותה המכונית.
טויוטה אייגו
לאייגו מנועי 1.0 ליטר (3 צילינדרים) שפיתחה טויוטה, עם תזמון שסתומים משתנה ו-68 כ"ס. לדברי היפנים, זהו אחד מהמנועים הקלים ביותר מסוגו, וגם אחד החסכוניים שבהם. הוא מאפשר תצרוכת דלק תיאורטית של 21.7 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, כמו גם נתון מיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-14.2 שניות ומהירות מרבית של 157 קמ"ש. מנוע זה ישודך למבחר של שתי תיבות חמישה הילוכים - ידנית או רובוטית (ידנית ללא דוושת מצמד). בחירה בדוושה הרובוטית מוסיפה 0.7 שניות למיאוץ הקלאסי ל-100 קמ"ש, אך איננה פוגעת בתצרוכת הדלק, כך טויוטה.
לצד מנוע זה, יוצע גם לוגם סולר שפותח על-ידי פיז'ו-סיטרואן. מנוע זה כמובן מעניין אותנו מעט פחות, נוכח העדפת השוק הישראלי, אך הוא עדיין רלוונטי - זוהי יחידת ארבעה צילינדרים בנפח 1.4 ליטר עם 54 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית בלבד. ביצועי גרסה זו או תצרוכת הדלק שלה באייגו לא פורסמו בשלב זה.
טויוטה אייגו
C1
ה-C1 מתברגת בקלות מתחת ל-C2 המוכרת, שאינה משווקת בישראל. ולמרות שהיא קטנה ממנה, סיכויי הגעתה לישראל נראים טובים יותר מאלה של ה-C2. הסיבה פשוטה - היא תהיה זולה ממנה באופן מהותי, ותציע מרכב של חמש דלתות, לצד השלוש דלתות שהוא בחירה יחידה ב-C2.
גרסת סיטרואן לשילוש הדגמים החדש מתאפיינת בעיצוב דומה יותר ל-107 מאשר גרסת טויוטה, עם סבכה קדמית גדולה וצמד יחידות תאורה מלוכסנות-עגולות. מאחור ניתן לזהות יחידות תאורה ניצבות, בדומה לאלה שב-107, וגם כאן כמובן ישנה דלת אחורית מזכוכית בתצורה מקורית למדי. וכמו ב-107 ובאייגו, גם ה-C1 מציעה חלונות הנפתחים החוצה במקום למטה (בדומה להאצ'בק עם שלוש דלתות), זאת ככל הנרא מטעמי חסכון בעלויות ייצור וכדי לאפשר דלת אחורית בעלת מסגרת עבה יותר בחלה האחורי.
סיטרואן C1. דלת אחורית מזכוכית ללא מסגרת מתכת
בתא הנוסעים אנו מוצאים את אותם סממני עיצוב מצמד האחיות, כולל מדי סל"ד ומהירות עגולים ונפרדים מעל גלגל ההגה. כמו ה-107 והאייגו, כך גם ה-C1 תוצע עם עד שמונה כריות אוויר, אפשרות להתאמה אישית של פרטי עיצוב שונים והרבה סגנון ומקוריות.
נציג ynet בתערוכת ז'נבה, אלי שאולי, שהספיק כבר להתרשם משלושת המכוניות בתצוגות של טויוטה ופיז'ו-סיטרואן, מוסר כי למרות ממדים צנועים מאד (ראו טבלה בתחתית הכתבה), מציעות המכוניות הקטנות מרווח מספק לארבעת הנוסעים. זאת, בעיקר תודות לתנוחת ישיבה גבוהה יחסית - גם במושבים האחוריים. תא הנוסעים שופע יחסית בפלסטיק, שמקנה תחושה מעט זולה, אך עדיין מציג עיצוב מעניין והינו נעים למראה. תא המטען, לעומת זאת, סמלי מאד בגודלו.
סיטרואן C1. תא הנוסעים דומה מאד לזה שבאייגו וב-107
דילמת התדמית
פרויקט שיתוף הפעולה עורר במערכת ynet את שאלת השאלות של שוק הרכב הישראלי, זו שכתבי הרכב אוהבים לשנוא - תדמית, שמירת ערך, אמינות. השילוש הקדוש של רוכש הרכב הישראלי, שמוזן בדרך כלל משמועות ודעות קדומות. אותו שילוש עשוי לגרום לעליית מותג לצמרת, ויכול גם להפילו.
נוכח התדמית השונה כל-כך של טויוטה, פיז'ו וסיטרואן, האם יצליח הקהל הישראלי להתעלות מבעד לדעה הקדומה? כיצד מתייחסים לאמינות של סיטרואן C1, למשל, שתוכננה במרביתה על-ידי טויוטה ומיוצרת במשותף דווקא בצ'כיה? האם אחת מהמכוניות הללו תזכה לשמירת ערך טובה מאחיותיה, למרות שהן חולקות את מרבית המכלולים? סוגיה בהחלט מעניינת, שכבר בשבילה שווה להמתין ולראות אם האייגו, ה-C1 וה-107, יעשו עלייה.
המכונית | טויוטה אייגו | סיטרואן C1 | פיז'ו 107 |
אורך | 340 | 343 | 343 |
רוחב | 161.5 | 160 | 163 |
גובה | 146.5 | 146 | 146.5 |
בסיס גלגלים | 234 | 234 | 234 |