95% מהתלמידים ביום לימודים ארוך: לא מקבלים ארוחה
מסקר של מועצת התלמידים הארצית עולה כי רוב מוחלט מהתלמידים הנוטלים חלק בניסוי יום לימודים ארוך לקראת יישום דו"ח דוברת, אינם זוכים לקבל ארוחה חמה, כפי שמבטיח להם חוק ההזנה. ועוד נתון, מעט פחות מפתיע: כשליש מהתלמידים מתכוונים לנצל את יום "שישי חופשי" שעליו המליצה ועדת דוברת לשינה ומנוחה
רוב מוחלט מבין התלמידים הלומדים יום לימודים ארוך חמישה ימים בשבוע - 95% - מעידים כי חוק ההזנה, שאמור לספק להם ארוחה חמה, לא מיושם. כך עולה מסקר חדש שערכה מועצת התלמידים והנוער הארצית בקרב תלמידים מכל הארץ.
בסקר נשאלו התלמידים על עמדותיהם לגבי ההמלצות העיקריות בדו"ח ועדת דוברת לרפורמה בחינוך. התלמידים גם הביעו חוסר שביעות רצון מאיכות האוכל הירודה בקפיטריות ובמזנונים וממחירי האוכל המופקעים.
בהתחשב בשביתת התלמידים הגדולה נגד דו"ח דוברת, בה השתתפו עשרות אלפים, מתמיה שהשאלה הבסיסית "האם את/ה תומכ/ת ביישום דו"ח
דוברת או מתנגד/ת לו", לא נשאלה בסקר. בנוסף לשאלות על יישום חוק ההזנה, נשאלו התלמידים גם על הפעילות שהם מתכננים לימי שישי, ועל מוכנות בתי הספר למעבר לחמישה ימי לימוד.
הסקר נערך בקרב 705 תלמידי כיתות ז'-י"ב מכל הארץ, בחלוקה למחוזות שונים.
רוב התלמידים אמרו בסקר כי בתי הספר לא מוכנים למעבר ליום לימודים ארוך, הן מבחינה פיזית - בשל מחסור בתשתיות ראויות - והן מבחינה לימודית. כך סבורים 61% מהתלמידים במחוז ירושלים והמרכז, 59% במחוז תל אביב ו-63% במחוז דרום ובמגזר הערבי. ושוב: גם בקרב תלמידים שכבר לומדים חמישה ימים בשבוע, העידו 34% מהתלמידים שבתי הספר לא ערוכים לכך.
אוהבים לישון
עוד עולה מהסקר, כי כשליש מהתלמידים מתכוונים לנצל את יום "שישי חופשי" שעליו המליצה ועדת דוברת לשינה ומנוחה. כך עולה מתוצאות סקר שערכה מועצת התלמידים והנוער הארצית בקרב תלמידים מכל הארץ.
במחוז תל אביב אמרו 37% מהתלמידים, כי בכוונתם לנצל את יום שישי למנוחה ושינה. 17% מתכוונים להקדיש את הזמן הפנוי לספורט, תחביבים ופנאי. 13% מבני הנוער מתכוונים לבלות ביום החופשי החדש - אבל כמעט רבע מהתלמידים, 24%, חוששים כנראה שיתגעגעו לבית הספר, ומתכננים לנצל היום להעשרה ולימודים. השאר יקדישו את היום לעבודה, למשפחה ולמטרות אחרות. אחוזים דומים נרשמו גם בקרב שאר המחוזות.
עוד נתון שמעיד על חיבתם של התלמידים לשינה: למעלה ממחצית התלמידים התנגדו באופן גורף להקדמת תחילת יום הלימודים על מנת להשתחרר מוקדם יותר. במחוז תל אביב ובבתי ספר שכבר לומדים במסגרת של חמישה ימי לימוד נרשמה ההתנגדות הגורפת ביותר של 67% מהתלמידים.
תנועות הנוער "אאוט"
מרבית התלמידים בסקר העידו כי לא יקדישו זמן לפעילות בתנועות הנוער או לפעילות בלתי פורמלית
אחרת ביום שישי. במחוז מרכז וירושלים, 24% בלבד ענו כי יקדישו זמן לפעילות מסוג זה. במחוז תל אביב האחוזים אף גבוהים יותר: 34% ענו כי לא יקדישו זמן לתנועות הנוער. במחוז דרום ובמגזר הערבי האחוזים הם הגבוהים ביותר 43% לא יקחו חלק בפעילות תנועות הנוער ביום "שישי חופשי".
שאלה נוספת בסקר נגעה לסידורי הנסיעה של תלמידים, הנאלצים לנסוע בתחבורה ציבורית מעל ל-30 דקות בדרכם לבית הספר. גם כאן, העידו מרבית התלמידים כי הם אינם מרוצים מסידורי הנסיעה בשל זמנים לא סדירים בקווים עירוניים, עלות הנסיעה, זמני נסיעה ארוכים וצפיפות באוטובוסים. במחוז דרום הבעיה קשה במיוחד, ו-80% דיווחו על אי שביעות רצון מהתחבורה הציבורית, מאחר ומדובר במרחקי נסיעה ארוכים הגורמים פעמים רבות לאיחורים. התלמידים גם הביעו מורת רוח על חוסר הארגון הקיים בחברות האוטובוסים.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי נתוני מועצת התלמידים מתייחסים למערכת השעות אשר לעיתים מסתיימת בשעה 15:00 ולא ליום חינוך ארוך, כפי שמוגדר על ידי משרד החינוך. נתוני המשרד מראים כי 140 אלף תלמידים לומדים במסגרת יום חינוך ארוך, מהם למעלה מ-40% מקבלים הזנה.
ח"כ יולי תמיר הגיבה על הממצאים ואמרה: "ללכת ליום לימודים ארוך בלי הזנה זה בלתי אפשרי. בתנאים הנוכחיים משרד החינוך הולך ליישם את דו"ח דברת ללא תנאים ומקורות תקציביים, שהחוסר בהם מתבטא גם בחוק ההזנה. למרות הצהרותיו של ראש הממשלה, אריאל שרון, לפיהן למעלה מ-100 אלף תלמידים משתתפים בפרוייקט בפועל רק 52 אלף לוקחים בו חלק. החמור הוא שדווקא בעשירונים הנמוכים חוק ההזנה לא מיושם והחלשים הם אלה שנפגעים. לסיכום, ככל שמדברים יותר על נושא ההזנה המפעל עצמו קורס. יש קיצוץ של 50% במפעל ובשנה הבאה הנושא שוב לא יטופל מבחינה תקציבית".