"עזבתי את בית הספר בגלל המיליטריזם בחינוך"
בני נוער המתנגדים לתוכנית להצמיד קצינים לתיכונים לקראת הגיוס יערכו בשבוע הבא סמינר נגד "המיליטריזם בחינוך". הסמינר, של קבוצת "פרופיל חדש", נערך במימון הקואליציה האירופית נגד שימוש בילדים כחיילים. עשרות בני נוער צפויים להשתתף, ביניהם גם אושרה בר, בת 17, שהפסיקה ללמוד בגלל סירובה להשתתף בשיעורי ההכנה לצה"ל. "המורים רק משרתים את האינטרסים של המדינה", היא אומרת
המאבק נגד הצמדת קצינים לבתי ספר מתרחב: קבוצת הנוער של "פרופיל חדש", תנועה לאיזרוח החברה בישראל, תקיים בשבוע הבא סמינר שנועד לקרוא תיגר על תוכנית משרד החינוך וחיל חינוך - "הדור הבא" להצמיד לכל בית ספר תיכון קצין בדרגת סגן-אלוף, שילווה את התלמידים והוריהם מכיתה י' ועד הגיוס. לדברי המארגנים, הסמינר ייערך במימון הקואליציה האירופית נגד שימוש בילדים כחיילים (CSC).
בסמינר "פרופיל חדש לנוער – חינוך מזוין", שייערך ב-18-19 החודש באכסניית בני דן בתל אביב, צפויים להשתתף עשרות נערים ונערות מכל הארץ, רובם תלמידים שמתנגדים להשתתף בפרויקט.
אחת המארגנות של הסמינר מטעם "פרופיל חדש" היא אושרה בר, נערה בת 17, שהפסיקה ללמוד על רקע סירובה להשתתף בשיעורי הכנה לצה"ל.
אושרה, שלמדה בבית ספר בחדרה, מצאה את עצמה מהר מאוד מחוץ למערכת. "ההתנגדות שלי נבעה מכך שלא הסכמתי לקחת חלק בשיעורי מערך ההכנה לצה"ל בימי חילות, ימי גדנ"ע, ושיעורים שהעבירו לנו מד"נים (מדריכי נוער צבאיים). זה לא שאני באופן אישי לא מוכנה לשמוע דיעות אחרות, אלא עקרונית אני לא מוכנה ששיעורים אלה יתקיימו.
"כך נוצר למעשה סכסוך על רקע אישי עם בכירי ההנהלה בבית הספר שהוביל לסילוקי מבית הספר. בהמשך, בית הספר היה בסדר והחזיר אותי ללימודים ואפילו נתנו לי פטור, אבל בסופו של דבר החלטתי שלא נוח לי במערכת.
"חוץ מבורג אחד במערכת, שהיה מאוד לא בסדר, שאר המורים תמכו בי. למרבית הסובבים אותי ההתנהגות שלי נראתה חריגה. חברים מקבלים את זה יפה אבל היו גם ילדים מורעלים במיוחד שנקטו בשיטות בוטות ואלימות. המסר שלי לבני נוער אחרים הוא שילמדו לחשוב בצורה ביקורתית יותר, ויסתכלו על הדברים בעין יותר ביקורתית. לא לבלוע הכל, לא משנה מה מחליטים לעשות ומה הדיעות הפוליטיות שלהם".
לדבריה, "הזעזוע שלנו מתוכנית 'הדור הבא' היא לא הפתעה מוחלטת שכן תופעת הכנסת מיליטריזם לבתי הספר קיימת מאז קום המדינה. זו תופעה מאוד רחבה שפשוט לא שמים לב אליה והתוכנית רק מציגה באופן גלוי ובוטה את העובדה שמכניסים צבא למסגרות חינוכיות ניטרליות", היא אומרת.
היא הוסיפה: "המורה של היום, מי שאמור לחנך את הנוער לערכים, הוא אדם שבא מהצבא וכל עולמו בא מהצבא. האינטרס שלהם לא להתייחס לתלמידים כבני אדם והם רק משרתים אינטרסים של המדינה".
בסמינר ידונו המשתתפים בשאלות העוסקות במיליטריזם בחינוך: "איך זה שהמורה הוא חייל-על-אזרחי?", "מדוע חיילת-על-מדים מלמדת במקום מורה?", "מי חושבת שסגני-אלופים הם מומחים לערכים?", וגם - איך בין כל הקיצוצים במשרד החינוך מצאו כסף לתוכנית "הדור הבא" שתצמיד לכל תיכון סגן אלוף"?.
במהלך הסמינר תוצג לבני הנוער תערוכה העוסקת בתהליכים בחינוך למיליטריזם ובספרי לימוד ומגזינים לילדים המכילים תכנים שקשורים לגיוס לצה"ל.
גל של ביקורת
פרסום התוכנית לפיה יקבלו 74 בתי ספר "קצין צמוד", כשהמטרה היא להרחיב את הפרויקט לכל בתי הספר התיכוניים בארץ, גרר גל התנגדויות וביקורת של אנשי חינוך ואקדמיה. במכתב עליו חתמו למעלה מאלף מהם, שפורסם ב-ynet, נכתב: "אנו רואים בתוכנית זו, שהושקה ללא כל דיון ציבורי, מהלך שיכול לתרום רק להגברת המיליטריזציה של מערכת החינוך ולא לשיפור איכותה".
תלמידים בעירוני א' לאומנויות בתל אביב אף קשרו עצמם בשלשלאות וניסו למנוע בכוח הרצאת אורח של תת-אלוף יוחנן לוקר מחיל האוויר.
מי שכן תמכו ביוזמה הם חברי ועדת החינוך של הכנסת, שאישרו הצמדת הקצינים לבתי הספר. יו"ר הוועדה, ח"כ מלי פולישוק-בלוך, צידדה בתוכנית ואמרה: "כאם לארבעה בנים אני יודעת על בשרי עד כמה הכרחי להכין את ילדינו למשימת השירות הצבאי, הן מבחינה רגשית והן מבחינה חינוכית ערכית".
מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, מסרה בתגובה: "דווקא בתקופה של משבר ערכים ושחיטת פרות קדושות יש מקום לשיתוף פעולה עם הצבא. כמובן, שכל זאת נעשה באמצעות אנשי מקצוע מוסמכים בעלי ידע וניסיון בתחום, ולאו דווקא בהיבט המיליטנטי". עוד הוסיפה תירוש: "התוכנית זוכה להצלחה רבה ויש כוונה להרחיבה לבתי ספר נוספים".