רובר מתרסקת, היבואן מרגיע
לאחר כ-100 שנות ייצור והיסטוריה מוטורית עשירה, הודיעה רובר הבריטית כי היא פותחת בהליכי פשיטת רגל, לאחר שעצרה את פס הייצור. הסינים לא מראים עניין, הסיפור נראה גמור, אך היבואן המקומי מרגיע
קיצה של רובר מתקרב. לאחר שביום ה' פרסמנו כי היצרנית הבריטית הודיעה על הפסקה מיידית של פעולת פס הייצור, ולמעשה עצירת ייצור מכוניות חדשות, נודע ביום ו' כי החברה פתחה בהליכי פשיטת רגל. זאת לאחר ששיחות עם נציגי "שנחאי-אוטומוטיב" הסינים, אשר גילו בעבר עניין במותג, הופסקו. בינתיים נודע היום כי תפתח חקירה בנוגע לתשלומים נדיבים להם זכו בכירים בחברה במהלך הרכישה מב.מ.וו.
היבואן המקומי מנסה היום (שבת) להרגיע, אך סופו של המותג נראה קרוב מתמיד.
יום ה' - אין פשיטת רגל, יש הלוואה
ביום ה' הודיעה כאמור רובר על עצירת פס הייצור. לטענתה, עקב "פרסומים שליליים בתקשורת, שגרמו לבעיית אספקת חלפים". דובר היצרנית אמר לרויטרס כי הפרסומים על מצבה של החברה הקשו על הבריטים להמשיך ולנהל את עניינם מול מספר ספקי חלפים גדולים, החוששים לעתידה ולכספם. אלא שאתמול הכחיש הדובר נמרצות הערכות לפיהן תודיע רובר עוד בסוף השבוע על פשיטת רגל. "אנחנו מקווים לחדש את הייצור מוקדם ככל הניתן...", אמר לרויטרס.
מפעל רובר בבריטניה. סגירתו תוביל לפיטורי אלפי עובדים
כל זאת קרה זמן קצר לאחר שממשלת בריטניה הודיעה כי בכוונתה להעניק לרובר הלוואת החייאה בסך 100 מיליון פאונד (למעלה מ-800 מיליון שקלים). מטרת ההלוואה הייתה לשכנע את "שנחאי אוטומוטיב" הסינית כי רובר תעמוד בקרוב איתן על רגליה, ותחזיק מעמד באופן עצמאי גם לאחר חתימת הסכם שיתוף הפעולה. ההסכם אושר עקרונית על-ידי הממשל הסיני, לאחר שיחות בין ראש הממשלה הבריטי טוני בלייר, לעמיתו הסיני וון ג'יאבאו. ההסכם כלל העברת מרבית נכסי רובר - כולל שמות מותג וזיכיונות ייצור - מידי חברת ההשקעות "פניקס" לסינים.
יום ו' - אין הלוואה, יש פשיטת רגל
אלא שהצעת ההלוואה של הממשלה הבריטית - אשר הותנתה מראש בהצלחת השיחות עם הסינים - בוטלה, לאחר שיו"ר רובר ונציגיו עזבו את שולחן הדיונים עם נציגי "שנחאי", בדרכם חזרה לבריטניה. במקביל, הגישה אתמול רובר בקשה לבית-משפט, בעניין הכרזת הליכי פשיטת-רגל. חברת-ההחזקות פניקס (החברה-האם של רובר) ציינה כי ביקשה מתאגיד פרייס-ווטרהאוס-קופר ליטול על עצמו את ניהול התאגיד.
"אנו עושים ככל יכולתנו לסייע למפעלי MG-רובר", הודיעה ביום ו' ממשלת בריטניה. שרת המסחר והתעשייה, פטרישיה יואיט, הודיעה במקביל על הכנה מיידית של חבילת-סיוע בשווי 40 מיליון ליש"ט, שנועדה לספקי רובר. "זה יום נורא לכוח-העבודה של רובר, משפחותיהם וספקיהם" אמרה. לדעת פרשנים, מבטאים נציגי הממשלה בדבריהם בעיקר חשש מנזק פוליטי שעלול להיגרם בבחירות הקרובות (5 במאי), בעקבות האיום על 6,000 מישרות ברובר.
כדאי להזכיר כי מומחים בתעשיית הרכב טוענים זה שנים כי רובר תתקשה להחזיק מעמד בכוחות עצמה. נבואות אלה הגשימו עצמן מאז נמכרה מב.מ.וו לפניקס לפני כחמש שנים. אנליסטים העריכו בימים האחרונים כי ללא עסקה עם הסינים, או מקור מימון משמעותי אחר שיגיע כבר בתקופה המיידית, תכריז רובר על פשיטת רגל בשבועות הקרובים, שתוביל לפיטורי אלפים רבים של עובדים בבריטניה. בסוף השבוע נעשה כנראה הצעד הראשון בדרך לכך.
יום שבת - חקירות, וסוף סוף תגובה מקומית
בעוד ארגוני העובדים ותעשיית הרכב כולה מנסים לעכל את הבשורות הקשות, שהגיעו בקצב מהיר מכפי שמישהו ציפה, הודיעו היום נציגי הממשל הבריטי כי כך או אחרת, עומדת להפתח חקירה בנוגע לתשלומים נדיבים מאד, כולל הסכמי פרישה יקרים במיוחד, ש"ארגנו" לעצמם בכירים בחברה בעבר.
מדובר בענייני פיננסים תמוהים בלשון המעטה, העומדים להיחשף בימים הקרובים. כל אותם הסכמי פרישה, הטבות מפליגות ומשכורות עתק, קשורים לתקופה שלאחר החלטת ב.מ.וו להפטר מהמותג הבריטי הבעייתי, בשנת 2000.
תגובת חברת המזרח, יבואני רובר לישראל
מאז החרפת המשבר ברובר ביום חמישי, נמנעו יבואני המותג לישראל מתגובה כלשהי להתפתחויות. היום, 48 שעות מאוחר יותר, הועברה לעיתונות הודעה מסודרת שאלה עיקריה: "חברת המזרח, יבואנית רובר, נמצאת בקשר עם ראשי החברה, וממתינה להבהרות לגבי המשך הפעילות. בכל מקרה, לא צפויה בארץ בעיה של חלפים".
"מקורות בכירים אצל היצרן הבריטי" כך מוסיפים אנשי חברת המזרח, "הבהירו כי קיימת אפשרות, יותר מסבירה שפעילות היצרן תימשך. כפי שנמסר ונכון לשעה זו, חוזרים עובדי היצור של רובר באנגליה לעבודה סדירה בתחילת השבוע".
לסיום מדגישים בחברת המזרח כי "אין קשר בין המותג רובר למותג לנד רובר, שנרכש על-ידי פורד לפני שנים".