נתב"ג 2000: אי סדרים בפיצוי הנפגעים
מבקר המדינה מצא ליקויים חמורים בשיפוי הנפגעים מתוכנית נתב"ג 2000, שהובילה להגשה של כ-6,000 תביעות נגד הרשות בהיקף של כ-5 מיליארד שקל
דו"ח המבקר מצא, כי רשות שדות התעופה התחייבה לשפות את מי שייפגעו מתוכניות הקמת המסוף החדש בנתב"ג. התוכניות אושרו בידי הממשלה, וההתחייבויות עוגנו בכתבי שיפוי שנתנה הרשות ל-22 ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה. המבקר מצא כי ההחלטה לשיפוי הוועדות המקומיות לא התקבלה בהליך ראוי ותקין.
עוד מדו"ח המבקר:
- כשלים בפעילות מס הכנסה
- הפרטת צים: החברה נמכרה בזול לאחים עופר
- סכנת הידרדרות סלעים בקו הרכבת לי-ם
- 11 חופים בכנרת מוחזקים בניגוד לחוק
- האקדמיה למדעים: חוסר תפקוד
הרשות הסתמכה על "רשת ביטחון" שהובטחה לה על ידי שר האוצר ביוני 1994. בין השנים 1999 ל-2000 הוגשו נגד הרשות כ-6,000 תביעות לפיצוי בהיקף של כ-5 מיליארד שקל. התחייבות המדינה, שניתנה בנוסח שניתן לפירושים שונים, קובע המבקר, לא עוגנה בהסכם כתוב ולא קיבלה את ביטויה בתקציב המדינה.
ברשות לא נעשתה עבודת מטה להערכת סיכונים ולאומדן היקף התביעות הצפויות. רק ביולי 1996 הוגש למועצה הארצית לתכנון ולבנייה סקר כללי המכיל הערכות סיכונים ואומדן סכומי הפגיעות. הממשלה אישרה את תקציב ההשקעה במסוף 3 ביולי 1995, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. בהצעת התקציב לא הוזכרו העלויות העקיפות או "רשת הביטחון".
בספטמבר 1997 חתמו מנכ"ל הרשות דאז וחשב הרשות על כתבי שיפוי שהיו שונים מההתחייבות שאישרה מועצת הרשות בינואר 1995 וחשפו את הרשות לתביעות נוספות. רק בשנת 2002 החליט משרד התחבורה כי יש לגבש תוכנית אסטרטגית לאומית בעניין תביעות שהוגשו בגין התמ"א ולהיערך להתמודדות עם התביעות על הפגיעה במקרקעין עקב הקמת מסוף 3. מאז ועד סוף 2004 לא גיבשו משרד התחבורה ומשרד האוצר תוכנית שכזו.
דו"ח המבקר קובע, כי לתביעות בגין סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה יש השפעות כלכליות ותקדימיות מקיפות על פרויקטים לאומיים חשובים ביותר, אשר עלולות לפגוע בהתקדמותם ובפיתוחם. לפיכך המבקר מציע לבחון את החלוקה הראויה של הנטל התקציבי של השיפוי בראייה ממלכתית.
תגובות
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה, כי מנכ"ל הרשות פנה ביולי 2003 ובדצמבר 2004 לשרי התחבורה, האוצר והפנים לשם הסדרת השיפוי בין משרד האוצר לבין הרשות. לטענת הרשות, שר התחבורה הגיב על פנייתה ומסר: "אין להסכים או להתחייב בשום פנים ללקיחת האחריות לפיצוי לפי סעיף 197. על הרשות לפעול בהתאם גם ביחס לשדה התעופה תמנע בוועדה המחוזית דרום". מהרשות נמסר כי הנושא ידון שוב עם מנכ"ל משרד התחבורה.
משרד התחבורה מסר בתגובה, כי בישיבה שהתקיימה בדצמבר 2002 בנושא שיפוי נפגעי נתב"ג 2000 הינחה מנכ"ל משרד התחבורה את אגף התקציבים במשרד האוצר לגבש עמדה זו. בישיבה זו סוכם כי "במידה והמדינה תשקול ללכת לבוררות, היא צריכה לעשות זאת לאחר גיבוש עמדה יסודי, אם וכאשר על המדינה לבחור את נקודת הזמן הנוחה לה, ולהחליט על קריטריונים נוחים לפיצוי". משרד התחבורה יגבש עמדה וקריטריונים מנחים לפיצוי, לאחר שיוחלט על הליכה לבוררות.