מחקר: לאמהות עובדות אין מספיק "זמן איכות" עם הילד
הורים רבים שעובדים מסביב לשעון, מאמינים שזמן איכות עם הילדים יפצה על שעות ההיעדרות הרבות. לא בטוח שהם צודקים. מחקר קובע: הורה שנמצא יותר עם הילד, מבלה איתו יותר זמן איכות. עורכת המחקר: "זמן איכות אינו רק כשיוצאים לבילוי מיוחד עם הילד או כשיש אווירה מיוחדת. העיקרון הוא מקסימום זמינות"
הורים רבים, בעיקר אמהות, שעובדים שעות על גבי שעות במשך היום ומתקשים להתפנות לילדיהם, נוהגים להשקיט את מצפונם במחשבה ש"זמן האיכות" שהם מקדישים לדור ההמשך יפצה אותם על שעות היעדרות רבות. צודקים? לא בטוח.
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מגלה, כי ככל שההורה נמצא יותר זמן עם הילד, כך הוא מבלה איתו יותר זמן איכות, זאת בניגוד לתפיסה הטוענת כי הורים המבלים מעט שעות עם ילדיהם נוטים לפצות אותם על כך יותר.
מהמחקר, שערכה ד"ר שרה רוזנבלום מהחוג לריפוי בעיסוק, עולה כי הזמן הממוצע שהורים מבלים עם ילדיהם הוא 5.32 שעות ביום, בעוד ש"זמן האיכות" שהם מבלים איתם עומד על 1.72 שעות. עוד נמצא, כי ככל שהאם משכילה יותר, היא עובדת שעות רבות יותר מחוץ לבית ומבלה פחות זמן איכות עם הילד.
המחקר גם מצא כי הורים המבלים מעט שעות עם ילדיהם אינם נוטים לפצות אותם אחר-כך על-ידי פינוי זמן מיוחד לכך.
שירגיש שההורה פנוי עבורו
"זמן איכות הוא זמן בו ההורה נמצא באינטראקציה ממוקדת עם הילד, תשומת הלב שלו לילד אינה מופרעת ומתקיימת ביניהם תקשורת הדדית", מסבירה ד"ר רוזנבלום. "הילד צריך להרגיש שההורה פנוי עבורו ואינו טרוד או עסוק בעניינים שונים. מדובר ברגעים קטנים של היומיום, המעניקים לילד תחושה שהוא שווה וקיים.
"יש חשיבות רבה לכך שהילד מרגיש שהוא יכול לשתף את ההורה בחוויות ובעניינים השונים העוברים עליו במשך היום בבית-הספר, עם החברים, או בנושאים אחרים המעסיקים אותו בחיי היומיום. כשהילד מרגיש שההורה אינו פנוי עבורו, הוא מתחיל לצנזר דברים ולא לספר.
"האינטראקציה בין ההורה והילד חשובה וחיונית מאוד לתהליך ההתפתחות של הילד בכל גיל. הילד מספר להורה על חוויות או דברים אחרים המציקים או מטרידים אותו ומקבל פידבק. ההורה, מצידו, נותן איזון על מה שקורה ומסייע לילד להסתכל באופן שונה על דברים. אם הילד נכשל, למשל, בספורט ומרגיש כלומניק והאבא אומר לו שגם כשהוא היה קטן, לא ממש הלך לו בספורט, אבל אפשר להצליח בתחומים אחרים – הדבר בהחלט חשוב. ההורים נותנים לילד מרחב ראייה שונה כדי שלא ייכנס למערבולת.
"זמן איכות אינו רק כשיוצאים לבילוי מיוחד עם הילד או כשיש אווירה מיוחדת, הרי לא תמיד הילד יכול לשמור את החוויות שליוו אותו. זמן איכות יכול להיות גם בפרקי זמן לא רצופים במשך היום, כמו למשל בנסיעות קצרות, במקלחת, או בכל מקום אחר. העיקרון הינו מקסימום זמינות".
לא לעשות כלום, אבל ביחד
גם ד"ר תמר הגר, מהחוג לחינוך במכללה האקדמית תל-חי, סבורה כי זמן איכות ש"מוצף" בהפעלות של הילד (הרכבת פאזלים, משחקי חשיבה, קריאת ספרים והפעלות נוספות) נועד בעיקר להשקיט את רגשות האשם של ההורים על כך שנעדרו מהבית שעות ארוכות, אבל לא תמיד עונות על צורכי הילדים.
"זמן איכות אמיתי", אומרת ד"ר הגר, "יכול להיות גם עשיית לא כלום עם הילד. פשוט להיות איתו. זמן איכות נקבע, למעשה, על-ידי הרצון של הילד. על ההורה להיות קשוב לילד ולעשות מה שמתאים לילד באותו רגע, ולפעמים זה אומר גם לא לעשות דבר.
"לי מאוד חשוב לבלות אחר-הצהריים עם בנותיי, תאומות בנות חמש. גם בימים שבן-זוגי יכול לקחת אותן מהגן, אני לא מוותרת על כך ומצטרפת אליו. הרבה פעמים אנחנו מבלות בגינה או בגן משחקים. כשאנחנו בבית, הן מבקשות לעיתים לקרוא ספר. במקרים רבים אנחנו נמצאות רק ביחד: מדברות או צופות בסרט שהן אוהבות. הביחד הוא שחשוב בעיניי".
ד"ר שרון גילת, פסיכולוגית חינוכית מהמכללה האקדמית לחינוך גורדון, טוענת לעומת זאת, כי מחקרים שונים שנעשו בעבר מראים שדווקא ילדים שאמהותיהם עובדות, "מרוויחים" יותר. לדבריה, מתברר שלאמהות עובדות יש רגשי אשם שמובילים לרצון לפצות את הילדים.
ד"ר גילת: "הן אומרות לעצמן שכל היום הן לא נמצאות עם הילדים, ואז, כשהן מגיעות הביתה, הן לא מוותרות על השהות במחיצתם. אמהות אלו הן נטו של הילדים בזמן האיכות. לעומתן, אמהות שנמצאות בבית גם מבחירה, כדי לגדל את הילדים, הן פחות עם הילדים נטו, כי תמיד יש להן דברים מסביב".
גילת סבורה, כי ילדים אינם צריכים כל הזמן פעילויות. "מה שחשוב זה להעניק להם את התחושה שאנחנו שם, שיש מי שקשוב להם. זמן איכות זה בעצם הזמן שבו אנו מתפנים מעיסוקינו לטובת הילדים", מסכמת גילת. "זו אינה חייבת להיות פעילות יזומה ומוגדרת, העיקר להיות איתם. זה הפינוי במחשבה למה שהילדים צריכים ורוצים, בין אם זו עזרה בשיעורי בית, משחקים והקראת סיפור לפני השינה ועד להסעה לחוגים".
תהיי איתה, תקשיבי לה
צילום: סי די בנק
מומלצים