הבנות לברביות, הבנים למכוניות - האם זה ביולוגי?
החלוקה המסורתית לפיה בנות משחקות בבובות ובנים במכוניות, עדיין קיימת • מחקר חדש: ההבדלים ביולוגיים-תורשתיים, אבל גם נובעים מהכוונת ההורים • מומחה לחינוך: "על מי שרוצה שהחברה תהיה שוויונית, מוטלת החובה לפעול לשינוי המצב. העולם אליו נולדים ילדים משדר אי-שיוויוניות"
נו, מתי כבר ראיתם הורים שמחליטים לקנות בובה לבנים שלהם? מעט מאוד. החלוקה המסורתית לפיה בנות משחקות בבובות ובנים במכוניות, עדיין שרירה וקיימת.
ד"ר שרה רוזנבלום מאוניברסיטת חיפה, שחקרה את ההבדלים בפעילויות משחק ופנאי בין בנים לבנות, בגילאי 6-9, קובעת כי ההבדלים בהעדפות נובעים מהבדלים ביולוגיים-תורשתיים. אבל, מדגישה ד"ר רוזנבלום, החלוקה נובעת גם מהעובדה שההורים מכוונים ומעודדים את הבנים לשחק במשחקי כדור ובמכוניות ואת הבנות ליצירה ובובות.
מהמחקר עולה, כי אחוז פעילויות המשחק והפנאי אצל בנות גבוה מזה של הבנים (58 אחוז לעומת 53.35 אחוז). בנות גם נוטות לבצע פעילויות לבד יותר מאשר בנים (37.6 אחוז לעומת 29.55 אחוז).
ממצא נוסף מצביע על כך שאחוז הפעילויות החברתיות, כמו בילוי עם חברים, חברות בתנועות נוער, משחקי דמיון ומשחקי "כאילו" גבוה יותר אצל בנות מאשר בנים (61.1 אחוז לעומת 34.16 אחוז).
לעומת זאת לא נמצאו הבדלים בביצוע פעילויות ספורט, אם כי הבנים אוהבים יותר תחום זה. כמו כן לא נמצאו הבדלים בפעילויות הקשורות בקריאת ספרים.
בנות נהנות מעצם המשחק, לא מהתחרות
החוקרת מסבירה את הממצאים בהבדלים בין המיומנויות והכישורים של הבנים והבנות. בעוד שהבנות מוכשרות יותר במיומנויות שפה, קריאה, כתיבה, זיכרון אסוציאטיבי, מהירות תפיסתית, והן גם בעלות מיומנויות חברתיות, רגשיות ושפתיות, ונהנות מעצם המשחק ללא אלמנטים תחרותיים, הבנים מוכשרים יותר בניתוח חזותי מרחבי, מדע ויכולות מכניות.
היות שבקרב הבנים יש מאפיינים תחרותיים והישגיות הם יבחרו, לרוב, לשחק עם אחרים וימעטו לשחק לבד. "הבדלים ביולוגיים אכן קיימים, אבל גורמים חברתיים מבליטים ומחזקים את ההבדל", מציינת ד"ר רוזנבלום. "המחקרים מראים כי להורים נטייה לעודד סוגי משחקים בהתאם למין הילד".
ראש המסלול לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים, ד"ר דורון לרר, אומר כי מדענים בחקר המוח מצאו הבדלים אישיים בין המינים, אבל אנשי חינוך צריכים להתייחס לכל הנושאים האחרים המשפיעים על העדפות ולחשוב מה אפשר לעשות לשינוי המצב.
לרר: "למי שחשוב שהחברה תהיה שיוויונית, שלכל ילד וילדה יהיה מזומן עולם רחב של התעניינות, שהמסרים שילדים אלה יקבלו יפתחו בפניהם אופציות רבות, מוטלת החובה לפעול למען שינוי מצב זה. העולם אליו נולדים וגדלים ילדים הוא עולם שמשדר אי-שיוויוניות בין המינים.
"המסרים המיניים שהילדים קולטים בוטים וברורים. ניתן לראות זאת מהמשחקים שאנחנו קונים לבנות לעומת אלה שאנחנו קונים לבנים, ומהציפיות שלנו בבית ובשדה החינוך. ילדים קטנים חווים עולם של ציפיות, עולם שמגדיר אלו דמויות ראויות להזדהות ואלו לא, אלו מקצועות ראויים לבנים ואלו מקצועות לבנות".
המשחק הוא הכנה לחיים
לדברי ד"ר לרר, המשחק הוא מעין שלב מכין לחיים בעתיד, ולכן החלוקה של נושאי משחק בין בנים לבנות חשובה ואף קריטית. "אם נציע לילדים משחקים מכל הסוגים, אם נתלהב גם כשבן משחק את תפקיד האם ובת משחקת מוסכניקית מיומנת בתיקון מכוניות, תהיה לכך השפעה על נושאי המשחק ועל חלוקה בין בנים לבנות".
"מעבר להבדלים מסוימים התלויים במבנה המוח ומשפיעים במידה מסוימת על סגנון המשחק, כל היתר הם תוצאה של התנהגות עולם המבוגרים הסובבים את הילדים והמסרים הערכיים והתרבותיים שהחברה משדרת".
לדברי גלי דה-מרקש, פסיכולוגית קלינית מהמכללה האקדמית לחינוך גורדון ומרצה בקורס "המשחק ככלי חינוכי", למשחק תפקידים נוספים רבים. "המשחק הוא האמצעי של הילדים לעבד תכנים רגשיים קוגניטיביים מוטוריים וחברתיים. הילדים חייבים לשחק כצורך ולא כבחירה. זוהי דרכם להשיג שליטה ומיומנויות בכל האתגרים שניצבים בפניהם, מקואורדינציה ועד לימוד שליטה בדחפים תוקפניים כשהם מפסידים במשחק. הם גם לומדים דרך המשחק מה זה חוק, מתי ואיך נשמעים לו ועוד".
לדברי דה-מרקש, כשתלמיד "מפר" בבית-הספר היסודי את התפקיד המצופה ממנו כילד או ילדה, אין ספק שהוא ישלם על כך מחיר חברתי. ילד שמשחק בבובת ברבי, לא יתקבל באהדה.
אלן כהן, פסיכולוג מהמרכז לפיתוח משאבי ההתמודדות במכללה האקדמית תל-חי, אומר, כי קשה להגדיר מה מההעדפות של בנים למכוניות ושל בנות לבובות נובעת מבחירה אישית ומה היא תוצאה של חינוך ונורמות תרבותיות, והדבר תלוי באישיותו של כל ילד.
"ידוע, לדוגמה, שבנים טובים יותר במשחקים הקשורים לתפיסה ומרחב ואילו בנות טובות יותר בכל הקשור לחשיבה. מצב זה משתנה אחרי גיל ההתבגרות, כיוון שאז לנורמות התרבותיות משקל גדול יותר והן אלו שמנתבות את הילדים המתבגרים בהמשך דרכם".
כהן ממליץ להורים ללכת אחר נטיית לבו של הילד ולאפשר לו לשחק במה שמתאים לו גם אם מדובר במשחק שעל פי ה"הגדרה" שייך למין השני. כך, הוא אומר, ניתן לגדל ילד בעל איזון נפשי ועם כמה שפחות תסכולים.
"המסר צריך להיות שכל משחק שהוא בוחר זו בחירה טובה, ואם, בשלב מסוים, הילד יחוש לבד כי המשחק שאהב שייך לפי הנורמה החברתית למין השני ויחליט מעצמו לשחק לפי מה שמקובל בחברה, הרי שזה בסדר גמור. הסכנה, אם כך, היא כאשר הורה או אדם אחר קובע עבור הילד ומכריח אותו לנטוש משחק מסוים או לשחק במשחק אחר. כל עוד הבחירה מגיעה מהילד עצמו, אין בכך כל סכנה".
אני תמיד חולה והוא תמיד רופא
צילום: סי די בנק
מומלצים