שתף קטע נבחר
 

כשהשבויים האמריקנים פוצחים בזמר

רבים סבורים כי יוצרי הקמפיין החדש של yes חסרי רגישות לטראומה של האמריקנים ממלחמת ויאטנם. לדעתי מדובר דווקא בסרטון רלוונטי ומשעשע שמעביר את המסר הרצוי למפרסם

בשבועות האחרונים נחשפתי שוב ושוב לפרסומת של yes impact שאומרת שעכשיו אפשר לראות סרטים ב-yes עם "סאונד דולבי ותמונה רחבה כמו בקולנוע". הפרסומת מעבירה את המסר על ידי הצגת מחנה שבויים ויאטנמי שבו השבויים האמריקנים פורצים בזמר יחד עם מעניהם (תוך לוחמה מעורבת במחול) ומהללים את איכויות המוצר המפורסם.

 

לסרט יש לפחות שלושה "אימפקטים": הראשון – מבחינה פרסומית, הוא מעביר בצורה יצירתית את המסר

של "חוויה קולנועית גדולה מהחיים" באמצעות שיר קליט (למי שלא שם לב, "מעלה מעלה" של צביקה פיק שקיבל מילים באנגלית) והפקה "גדולה" ומרשימה ברמה כמעט קולנועית. הקריאייטיב מסביר בשיר, ריקוד וכתוביות את החידוש ש-yes מביאה לטלוויזיה. והסרט אכן מצליח בהחלט למשוך את תשומת לב הצופים, לבלוט ולעורר עניין.

 

ופה הגענו לאימפקט השני, הפחות חיובי: העניין שהסרט מעורר הוא לא תמיד חיובי. הפרסומת מסתבר, מעלה זעם בקרב חלק מהצופים. טענתם היא שיוצרי הסרט חסרי רגישות לטראומה של האמריקנים ממלחמת ויאטנם ורומסים ללא כבוד תרבות זרה. בכדי להעצים את הנקודה מעלים צופים רבים את השערורייה הצפויה לחברה זרה שתעז לעשות שימוש דומה בחיילים שבויים ממלחמת יום כיפור או בישראלים מתפוצצים באוטובוסים. הזעם שעולה כלפי הסרט נובע, לדעתי, מההנחה שפרודיה בהכרח באה ללעוג למושא החיקוי. ואכן - טעם רע הוא לנסות למכור מוצר דרך לעג.

 

אבל אני דווקא חושבת שלסרט הפרסומת יש אימפקט משעשע (להלן, האימפקט השלישי). הסרט לדעתי אינו מתכוון ללעוג למלחמה או לשבויים האמריקנים, אלא עושה שימוש קומי בז'אנר קולנועי ידוע של סרטי מלחמה אמריקאים לשם בידור, ובידור הוא מהותה של הטלוויזיה.

 

שימוש פארודי שכזה נפוץ לרוב בקולנוע: מל ברוקס בסרט "ההיסטוריה המטורפת של העולם" לא מנסה לפגוע בי ובעם היהודי לדורותיו כשהוא עושה מחזמר משעשע מהאינקוויזיציה הספרדית ומבטיח מופע של "היטלר על הקרח". אפילו הסרט "בריאן כוכב עליון" של מונטי פייטון (אשר אין לי ספק שעורר

 התנגדות עזה בקרב חלק מהעולם הנוצרי) הפך לשובר קופות, למרות שהסרט צוחק, מבקר ולועג לנצרות באלף דרכים שונות ונגמר בבריאן/ישו וחבריו צלובים ושרים Always look on the bright side of life"" – קטע שקצת מזכיר לי את החיילים הרוקדים-מתפוצצים-מזמרים בסרט הפרסומת הנדון.

 

לסיכום, השימוש בפארודיה על סרטי מלחמה בסרט הפרסומת של yes impact הוא אמנם שנוי במחלוקת, אך לדעתי הוא רלוונטי, מעביר את המסר ומשעשע.

 

קמפיין ל yes impact משרד פרסום: מקאן אריקסון

 

הכותבת היא מרצה ויועצת לשיווק ופרסום

dorit@aboodi.co.il

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים