שתף קטע נבחר

 

המנהלים לשרון: נואשנו, מבקשים שתתערב

מחאה חריפה של מנהלי בתי ספר ברחבי הארץ נגד שרת החינוך: במכתב ששיגרו כמאה מהם לראש הממשלה הם מבקשים את התערבותו הדחופה. "אנו נמצאים במצב בו האמון של אנשי החינוך בראשי המשרד נמצא בשפל", כתבו לשרון. היום משביתים המורים לשעתיים את הלימודים בחלק מהיישובים שבהם ייושם דו"ח דברת בשנה הבאה

מרד המנהלים: דווקא ביום שבו הציגה שרת החינוך לימור לבנת את השלב הראשון ביישום דו"ח דוברת, היא סופגת ביקורת קשה מתוך המערכת. התאגדות המנהלים, ארגון המייצג את כל מנהלי בתי הספר העל יסודיים בארץ, שיגר אתמול (ב') מכתב חריף לראש הממשלה, אריאל שרון, ובו מלים קשות ביותר על התנהלות השרה ועל הרפורמה שהציגה. לצפייה בנוסח המלא של המכתב לחצו כאן

 

היום משיביתים ארגוני המורים את הלימודים לשעתיים ב-27 מתוך 32 היישובים שבהם יחל בשנה הבאה יישום הדו"ח. הלימודים ביישובים אלה יחלו בשעה 10:00 בבוקר במקום ב-8, אולם העיצומים לא יכללו את החינוך המיוחד וגני הילדים.

 

המנהלים, שלראשונה נוקטים עמדה באשר לסכסוך המורים מול משרד החינוך, מספרים במכתבם על משבר אמון עמוק עם המשרד ומבקשים את תיווכו של שרון. במכתב, שכותרתו "התערבות במשבר במערכת החינוך", מצדדים המנהלים בארגוני המורים: "אנו נמצאים במצב בו האמון של אנשי החינוך, מנהלות ומנהלים, מורות ומורים, בראשי משרד החינוך - נמצא בשפל. מדיניות ההכפשה של עובדי מערכת החינוך והיעדר תוכנית מוסכמת מביאה את המערכת אל עברי פי-פחת, מצב שאינו זכור בתולדות מערכת החינוך", כתבו המנהלים.

 

עוד כותבים המנהלים: "כוח המשימה הלאומי אכן הגיש המלצותיו. על חברי ממשלת ישראל לדעת כי חלק ניכר מהמלצות הדו"ח אינן ניתנות ליישום והיבטים חשובים אחרים נעדרים ממנו. התוכנית הכוללת, אין בכוחה להביא לשיפור אמיתי של מערכת החינוך. המומחים שבשדה החינוך, המנהלים והמורים אינם שותפים לה. ללא שיתופם היא אינה בת ביצוע".

 

"מודעים לתקופה הקשה, אך הנוער חשוב"

 

רק לפני כחודש התייחס ראש הממשלה שרון לדו"ח דוברת בישיבת הממשלה והביע תמיכה בדו"ח ובשרה לבנת: "הממשלה כולה היא שהחליטה ליישם את דו"ח דוברת, לכן המתקפה האישית שלוחת הרסן על השרה לבנת היא בעצם התקפה על כל הממשלה ועל החלטותיה", אמר.

 

למרות התמיכה הגורפת שהביע שרון בלבנת כותבים המנהלים לשרון: "אנו תובעים מראש הממשלה הנכבד להתערב אישית ולהפעיל את מלוא השפעתו למען היווצר מצב שיאפשר הידברות ללא חרב פיטורין מאיימת שאינה מאפשרת הידברות אמת, והמרתה בפרישה מוסכמת בתנאים הוגנים. אנו תובעים את המרת האיומים וההשמצות במשא ומתן אמיתי, מתוך כבוד הדדי, הערכה הדדית ורצון אמיתי להגיע להסכמות מקובלות על כל השותפים במעשה החינוך בישראל".

 

לבסוף הם מפצירים: "אנו מודעים לתקופה הקשה שעומדת בפניך. טענתנו היא כי חינוך ילדי ישראל ראוי לעמוד בראש סדר העדיפויות שהרי הוא חשוב ביותר ויקר לכולנו".

 

בשבוע שעבר, ביום חמישי, התכנסו כמאה מנהלי בתי ספר על יסודיים החברים האיגוד למפגש שהפך במפתיע לכנס מחאה כנגד שרת החינוך. בפגישה הוצגו שני נוסחים נפרדים של המכתב לראש הממשלה. הנוסח החריף יותר נפסל ובמקומו אומץ הנוסח הנוכחי. בפגישה נכחו גם מורים שהציגו בפני המנהלים את הבעייתיות שבקיצוץ שעות ההוראה אל מול דרישות חומר הלימוד. כזכור, בשל קיצוץ תקציבי שהשית משרד האוצר נאלץ משרד החינוך לפטר אלפי מורים השקולים שפיטוריהם שקולים לאובדן 80 אלף שעות לימוד שבועיות במערכת.

 

חלק התנגדו, ויכוח קולני פרץ

 

יו"ר איגוד המנהלים, ד"ר אריה לוקר, ארגן את כנס המחאה. לדבריו היו שתי מטרות לכנס: "המטרה הראשונה היתה מכתב המנהלים לשרון. המטרה השנייה היתה להעלות את חוסר המתאם שבין דרישות המפמ"רים (מפקחים מרכזים במשרד החינוך - מ.ז.) לקיצוץ שעות ההוראה שהושת על מערכת החינוך. כך לדוגמה בחטיבות עליונות בארבע השנים האחרונות קוצצו 8.5 שעות הוראה שבועיות. המורים הסבירו שמחסור בשעות לא מאפשר להכין כראוי תלמידים לבחינות הבגרות ועל אחת כמה וכמה, כאלו שזקוקים לעזרה. אם יש קיצוץ בשעות הוראה, אז שיקצצו גם בחומר הלימוד לבגרות. המנהלים תקועים. כתוצאה מכך מכינים ילדים לבחינות בגרות מבלי להעמיק בחומר וללמד כמו שצריך".

 

עוד מסביר לוקר כי "הרעיון מאחורי המכתב היה להביא להבנה שהמצב כרגע הוא מצב של הכפשות והשמצות כלפי מערכת החינוך שקיימות מצד המערכת. להביא להבנה שדו"ח דוברת והמלצותיו - אין בכוחן לשפר את מערכת החינוך. כל המצב הזה, שהמורים מוכפשים ועוברים קיצוצי שעות הוראה בלחץ, זה דבר שאי אפשר להמשיך איתו. המצב היום הוא כל כך גרוע. במערכת החינוך לא היה מצב של שפל כזה מעולם. תלמידי בתי הספר יצאו לחופש הגדול, ואנחנו מבקשים מראש הממשלה, למרות שהוא מאוד עסוק בהתנתקות, לא לפסוח על חינוך הנוער ועתיד הנוער. הבקשה שלנו היא שנתחיל את שנת הלימודים תשס"ו עם עתיד חדש".

 

המלצות ועדת דוברת, כזכור, מדברות דווקא על חיזוק משמעותי של מעמד המנהל. אם ייושם הדו"ח יוענקו למנהלים סמכויות נוספות במסגרת "ניהול עצמי" ושליטה על העסקת מורים, קידומם או לחילופין פיטורם. הליכים אלו דורשים היום אישור של מפקח. דווקא ההטבות הצפויות למנהלים מחדדות את משמעויות המכתב.

 

לוקר מספר כי למרות התנגדות של חלק מהמנהלים ואף ויכוח קולני שפרץ בכנס, המכתב אושר לבסוף ונשלח לשרון. "לא היו השמצות כלפי שרת החינוך, אלא ייאוש כבד שאנו נמצאים בו בימים אלה מבחינת תקציבים. עד היום אין אישור לתשלומי הורים וזה מקשה עבודה יומיומית. התפקוד הכללי במשרד החינוך יותר מבעייתי".

 

תירוש: העניין חמור

 

מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, מסרה ל-ynet בתגובה למכתב: "חמור מאוד שאנשי מקצוע כמו מנהלים, שאני רואה בהם מנהיגים חינוכיים של מערכת החינוך, עתירי ניסיון וידע, מאפשרים למי שאמור להנהיג את ההתאגדות שלהם לעקוף את כל הגורמים במשרד החינוך ולכתוב מכתב כה חריף ובוטה לראש הממשלה. יש במכתב אמירה בוטה כנגד הדו"ח וכנגד השרה. התאגדות המנהלים מונהגת באופן ישיר על ידי יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז. אני ממש לא משוכנעת שהנוכחים באותו כינוס מסכימים עם הדרך שבה בחר איגוד המנהלים".

 

לדבריה, "כולם יודעים שהדו"ח לרפורמה במערכת החינוך הועבר ליישום מקצועי במשרד וכרגע אין מקום להלין על דרכי יישומו. מדובר באנשי משרד מקצועיים ושווים למנהלי בתי הספר. מרביתם אנשי חינוך ומנהלים לשעבר. לא אחת הצהרתי שיישום הדו"ח לא יהיה כלשונו, אלא יותאם לעיניים המקצועיות שלנו. גם לי אישית יש ביקורת והודענו שיהיו שינויים מההמלצות המקוריות בהתאם לדעת אנשי המקצוע והיישום במשרד".

 

עוד הוסיפה תירוש: "אני תמהה על הדרך שבה מובילים את איגוד המנהלים, דרך פוליטית שכל כולה מלחמה במערכת החינוך, השרה והרפורמה". תירוש גם תקפה את יו"ר האיגוד, אריה לוקר, שלבריה, "סימן את דרכו הפוליטית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכתב המחאה
צילום: באובאו
לבנת. מותקפת
צילום: באובאו
צילום: גיל יוחנן
שרון. זועקים לעזרה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
ראשי ארגוני המורים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים