הספין: סחריר חינוכי
הארכת יום הלימודים לא תועיל, אם השיעורים הנוספים יהיו זהים לאלה שניתנים עתה. דרושה תרבות בית-ספר חדשה
שתי חדשות חשובות התפרסמו בשבוע שעבר: האחת, על המצאת מילה תקנית בעברית למונח "ספין"; השנייה, הנהגת יום לימודים ארוך בבתי-ספר במספר יישובים בשנת הלימודים תשס"ו. החשיבות שבידיעות הללו היא בכך שמעתה, מי שירצה להגדיר את מהות המהלך של משרד החינוך, יוכל לנקוט בביטוי עברי. שהרי המהלך הזה אינו אלא "סחריר חינוכי".
הרעיון שבבסיס "יום לימודים מלא" אוצר אידיאות חינוכיות נעלות. עיקרן הוא יצירת תרבות בית-ספר, המבטאת איכויות חינוך גבוהות שנבדלות באורח מהותי מאלה המוכרות לנו במוסדות החינוך כיום. אין זה מצטמצם בהארכה גרידא של משך הלימודים, כשהשיעורים הנוספים הם מאותו הסוג הניתן עתה; מימוש הרעיון מחייב שינוי בתפיסה, חשיבה מעמיקה ותכנון קפדני. הצלחתו תלויה בעיבוד יצירתי של תוכנית לימודים חדשה, בניסוי ובליווי-מחקרי, במשוב ובבקרה. ואלה, חיוני שייעשו בתהליך מבוקר ורגיש של לימוד, הידברות והסכמה בין כל שותפי החינוך. ההיערכות צריכה להתמקד בשלושה תחומים:
שינוי מהותי בתפיסת תרבות בית-הספר. אם השינוי איננו כזה, יכול הוא להיות לרועץ: תלמידים, שכבר כיום מסתייגים מבית-הספר, יגלו עוינות רבה עוד יותר כלפיו. מהם אפיוניה הרצויים של תרבות בית-הספר, הפועל במתכונת החדשה? מערכת יחסים קהילתית ודמוקרטית, למידה הנעשית במסגרות ובשיטות חלופיות מגוונות, למידת החקר, דגש על חינוך חברתי ועל חינוך לערכים, חיזוק החינוך לאומנויות, הרחבת החינוך לספורט, קיום פעילויות הקשורות באקולוגיה של בית-הספר וגם מתן אפשרויות לפעילויות של הפגה ורגיעה.
הרחבה ניכרת של התשתית הפיזית והטכנולוגית של בית-הספר. רוב המאפיינים של תרבות "יום לימודים מלא" מחייבים זאת כתנאי הכרחי. דרושים חדרים למורים, קפטריה נאותה, חדרי לימוד, מעבדות, חדרי סדנאות ומתקני ספורט נוספים וגם חדרים להתרגעות (מוסיקה, יוגה וכדומה).
שינוי יסודי בתפיסת תפקידו של המורה. המורים בעיקר הם אלה שחייבים לעבור שינוי ערכי בכל הקשור בתפיסת תפקידם ובזהות המקצועית שלהם. תפקידם נעשה כוללני יותר, היסוד החינוכי בו גובר, הם נדרשים למיומנויות בהפעלת הכישרונות המגוונים של התלמידים, צריכים כישרים משוכללים יותר לקיום תקשורת בין-אישית. היערכות המורים לאימוץ דפוסי תפקוד חדשים, שהם חלק מאפיוני "יום לימודים מלא" (כמו הכנת מערכי השיעור, הכנת מבחנים, בדיקת שיעורי בית ומבחנים - וכל אלה בתוך כותלי בית-הספר) תובעים מאמץ רב - הכרתי, מנטאלי והתנסותי - והסתגלות לאורח חיים מקצועי חדש.
הוספת שעות אחר-הצהריים למערכת הלימודים הקיימת, שבהן, כפי שנמסר על-ידי ראשי משרד החינוך, יעסיקו את התלמידים גורמים מן החוץ - סטודנטים, מדריכי תנועות נוער ומתנדבים - היא מלאכותית, אנוסה, תכסיסית ונוגדת-פרופסיונאליות. אין בשיטה זו כדי לקדם את החינוך, כי היא איננה כרוכה בקידום משקלם החינוכי של המורים ובגיוס מעורבותם בשינוי, וגם איננה משתפת את ההורים. עלול לקרות ההיפך: תלישות של מערכת פעילויות אחר-הצהריים וניכורה מתוכנית הבוקר, ומתח גובר בין גורמי בית-הספר השונים. עלול להיווצר מבנה-טלאים לעומת תוכנית לימודים מגובשת, אורגאנית ועקבית.
פרופ' ישעיהו תדמור, מחנך וראש החוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית עמק יזרעאל