שתף קטע נבחר

 

ועדת האלימות: במשרד החינוך לא לומדים

יממה לאחר שמשרד החינוך הודיע ברוב גאון על המלצות הוועדה למניעת אלימות, מתייצבים תלמידים ומורים נגד ההמלצות. כמו בדו"ח דוברת, גם בוועדה הזו לא שותפו מורים ותלמידים. מזכ"ל הסתדרות המורים: "לבנת שולפת שפנים מהכובע ומציעה גימיקים תקשורתיים במקום פתרונות אמיתיים"

ככה לא בונים ועדה: משרד החינוך נאבק בימים אלו בקשיים אדירים ליישם את דו"ח דוברת, בעיקר משום שמורים לא שותפו בגיבושו. אבל במשרד החינוך כנראה לא לומדים. כעת מתברר שבוועדה שגיבשה את דו"ח הביניים למניעת אלימות בבתי הספר לא שותפו תלמידים וגם מורים והורים לא הוזמנו. דו"ח הביניים נולד בלחץ של זמן לאחר פגישה אחת בלבד. לכן, באופן לא מפתיע, מתייצבים המורים והתלמידים נגד ההמלצות.

 

בין שאר ההמלצות שהוגשו אתמול לוועדת השרים למניעת אלימות: הטלת קנסות על הורי תלמידים אלימים, חובת תלבושת אחידה, שתיושם כבר במהלך השנה הקרובה-תשס"ו, סילוק ילדים אלימים מההסעות לבית הספר, הטמעת נוהל פתיחת שיעור (קימה, בדיקת נוכחות, תלמיד תורן), הטמעת נוהל פנייה מכובדת למורה, תיקון ציון "נכשל" בהתנהגות על-ידי תרומה לקהילה במהלך שבועיים מחופשת הקיץ ועוד.

  

מי שכן נמנה בצוות העבודה שחיבר את דו"ח היו אנשי מקצוע רבים, בהם מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש. הצוות התכנס פעם אחת בלבד בשבוע שעבר.

 

דני מנוסי מנצרת עילית לומד בכיתה ח' בבית הספר "יגאל אלון", שבו מונהגת כבר כמה שנים משמעת קפדנית, כפי שממליץ הדו"ח. מלבד תלבושת אחידה, התלמידים קמים בכל שיעור בהיכנס המורה לכיתה. בעבר גם ניסו להשריש את נוהל "פנייה מכובדת למורה" ונאסר על התלמידים לקרוא למורה בשמו, אך זה לא הצליח.

 

"המורים די חברים של התלמידים ולכן זה היה מגוחך. ניסו ולא הלך". לדבריו, "התלבושת האחידה ממש לא שינתה כלום בנושא האלימות, לא לרעה ולא לטובה. זה עזר במעט לדבר אחר, לשוויון - כי אף אחד לא משוויץ ואין מישהו שמגיע עם בגד יותר יקר".

 

לגבי הקימה בפני המורים הוא אומר: "אנחנו עומדים כשמורה נכנס, אבל זה ממש לא גורם לדיסטנס כי המורים חברים שלנו. זה נוהל די דבילי, ואני לא חושב שמישהו שלא נתן כבוד למורה בעבר מתחיל לכבד אותו הוא עומד לפניו כשהוא ניכנס לכיתה. הפתרון לדעתי הוא לתת מסגרת לבני נוער אלימים".

 

לפני כשבוע גיבשה מועצת התלמידים הארצית, המלצות משלה לאחר שחבריה שוחחו בין היתר עם תלמידים המוגדרים "אלימים". לטענת התלמידים עיקר הסיבה לאלימות בני נוער היא שעמום. לכן, הם מציעים בכדי למגר את האלימות למלא את שעות הפנאי של בני הנוער על ידי הקמת מסגרות לפעילות חברתית. הפעילות צריכה להמשך עד שעות הערב המאוחרות, בחופשים, ובלילות.

 

התלמידים קוראים להחמיר את הענישה ולקיים מעקב אחר כל מי שהורשע בעבירות אלימות. עוד הם מציעים להקים מסגרות שבהן בני הנוער האלימים יקבלו אחריות עם חונך צמוד. התלמידים מתנגדים להצעת המשרד לערוך "תחקיר" במקום לימודים לאחר כל מקרה אלים חמור בבית הספר וגם לשיחה בנושא בשיעור חברה ("כישורי חיים") בבתי הספר העל-יסודיים. "לאחר מקרי אלימות קיצוניים מתקיימים בבתי הספר דיונים בנושא, אך אין לזה הם חסרי כל אפקט!", מתרעמים התלמידים. 

 

יו"ר מועצת התלמידים, שי ביאליק, עולה לכיתה י"ב בתיכון "קציר" ברחובות, יוצאת נחרצות נגד התלבושת האחידה שתיושם בשנה הקרובה בכל בתי הספר בארץ "יותר חשוב לעסוק במניעה ובהרתעה נגד אלימות מאשר בתלבושת אחידה. זה לא ימנע במניעת אלימות. אולי יש חשיבות לתלבושת, אבל לא בהקשר הזה של אלימות".

 

ארגוני המורים: לבנת מחפשת יחסי ציבור

 

הנהנים העיקריים מההמלצות הם המורים שמקבלים יותר סמכויות וכבוד, אבל ארגוני המורים המסוכסכים עם משרד החינוך בשל דו"ח דוברת, החליטו לתקוף בחריפות את המלצות הוועדה. לדברי מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, "בעוד אנו מתריעים בשער חודשים ושנים ארוכות נגד האלימות, שהפכה למכת מדינה, במשרד החינוך התעוררו וגילו שיש בעיה. כהרגלה ועל פי טבעה, שולפת שרת החינוך, לימור לבנת, שפנים מהכובע ומציעה גימיקים תקשורתיים במקום פתרונות אמיתיים".

 

לדברי וסרמן, "אין בהמלצותיה שום מענה חינוכי רציני לאחת הבעיות הקשות בחברה הישראלית. לצערנו, שוב מסתפקים ביחסי ציבור ועושים שימוש ציני בנושא האלימות, כאשר לכולם ברור כי הפתרון האמיתי מצריך מאמץ אמיתי של איתור, מניעה, חינוך וענישה".

 

הפתרונות שמציעים ארגוני המורים לפתרון בעיית האלימות הם כיתות קטנות, יחס אישי לכל תלמיד, העצמת סמכויות המורה, טיפול מקצועי של יועצים, חינוכיים ופסיכולוגים בבתי הספר, וחינוך ההורים.

 

סגן שר הביטחון, זאב בוים, שעסק בהוראה במשך 18 שנה בהן ניהל בין השאר את תיכון "רוגוזין" בקריית-גת במשך כ-10 שנים, מציע "טיפים" להתמודדות עם מעשי אלימות של תלמידים וקורא בכלל ל"משמעת ברזל".

 

והנה מבחר "טיפים" מנסיונו של בוים: תלמיד ששבר חלון הופנה עם החלון לזגג על מנת לתקנו, תלמידה שהופיעה עם לק על הציפורניים בניגוד לתקנון בית הספר, נשלחה ללבורנטית במעבדה להסירו, תלמידים שרצו לצאת לטיול שנתי היו צריכים להוכיח משמעת עבודה ולעבוד בקיץ במשך שבועיים כדי ללמוד על ערכו של כסף. לבסוף - מורים שאיחרו לשיעור לא נכנסו לכיתה, הוחלפו מיידית על-ידי מורה מחליף וירדה להם שעה מהמשכורת.

 

לדברי בוים, "מערכת החינוך צריכה לייצר מקסימום תכנים ולספק עומק חינוכי לתלמידים וזאת במקביל לשמירה על מסגרת חינוכית קפדנית. מסגרת מרסנת מתווה את רוח הלימודים משפיעה על התנהגות התלמידים. יש לקבוע כללים ולעמוד על אכיפתם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באובאו
עוסקת ביחצ"נות? לבנת
צילום: באובאו
צילום: גבי מנשה
פגישה קצרה הולידה דו"ח. תירוש
צילום: גבי מנשה
בוים מייעץ
מומלצים