קריאת המצוקה של בית הספר לאוטיסטים
43 אוטיסטים הלומדים בבית הספר לחינוך מיוחד "לוטם" בחולדה, ייאלצו למצוא מסגרות חינוכיות אחרות בשנה הקרובה. בית הספר עומד להיסגר בשל בעיות תקציב. בעיריית רחובות לא מסוגלים להמשיך לממן בגלל הגירעון. יו"ר ועד ההורים: "סגירת בית הספר תוציא את הילדים מאיזון לגמרי ותגרום להידרדרות במצבם בבית ולהתנהגות אלימה". משרד החינוך: "הענקנו יותר מהמקובל"
מה יעלה בגורל בית הספר האזורי לאוטיסטים? סכנת סגירה מרחפת מעל בית הספר לחינוך מיוחד "לוטם" בחולדה, שבו לומדים 43 תלמידים הלוקים באוטיזם. הסיבה היא גירעון תקציבי שאליו נקלעה עיריית רחובות. הגירעון אינו מאפשר לעירייה להמשיך ולממן את פעילות בית הספר בשנת הלימודים הקרובה. המימון מסתכם בכ-1.6 מיליון שקלים בשנה, סכום זהה לזה שהושקע עד כה בקמפיין של השרה, לימור לבנת, לקידום רפורמת דוברת.
העירייה פנתה למשרד החינוך וביקשה סיוע במציאת מבנה חלופי וסיוע תקציבי, אולם בקשותיה עלו בתוהו וכעת גורלה של שנת הלימודים הקרובה מוטל בספק. בית הספר, כך מוערך לפי שעה, ייסגר. החוסים בו יפוזרו בין בתי ספר אחרים.
"סגירת בית הספר תוציא את הילדים מאיזון לגמרי ותגרום להידרדרות במצבם בבית ולהתנהגות אלימה", מתריע יו"ר ועד ההורים בבית הספר, עודד שמשוני. בנו ניר, בן 12, לומד בבית הספר מזה שש שנים. "אנחנו כועסים על משרד החינוך שמעכב את חינוך הילדים. זה לא בית ספר רגיל. הוא מקבל תלמידים מכל האיזור. אם סוגרים את בית הספר ל-43 משפחות לא יהיה פתרון".
בשל הלקויות מהן סובלים התלמידים בבית הספר הם אינם יוצאים לחופש הגדול כשאר התלמידים וממשיכים ללמוד עד ה-15 באוגוסט. "גם בשבועיים שבהם הילדים בבית קשה להתמודד איתם. עכשיו, אם אין פתרון לאחד בספטמבר, זו מכת מוות להורים ולילדים", מוסיף שמשוני.
לשמשוני יש רק מילים טובות על בית הספר "לוטם". "אני מכיר בתי ספר בכל הארץ וזה בית ספר ייחודי. אנחנו מקבלים רצון, הקרבה ונכונות של הצוות. לכל אחד מהילדים יש תוכנית אישית. כל שנה עולים כיתה. בכל בעיה הורים מקבלים טיפול, שיחות והדרכה. אלו דברים שלא ראיתי בחינוך הרגיל, בו לומד בני השני, וגם לא באף בית ספר אחר בחינוך המיוחד. בית הספר מקדם אותו בצורה מדהימה, הוא משפר ביטחון, רגיעה. הבן קורא וכותב ומכינים אותו לחיים. לסגור את בית הספר זה להחזיר אותו כמה צעדים אחורה. זו נקודת אור ולסגור כזה דבר זה פשע".
מבנה חדש? צריך תקציבים
ומה לגבי המבנה? "המבנה אכן לא ראוי, אבל פועל. לכן צריך לבנות בית ספר חדש. אנחנו הורים שגם עובדים. אם אין סידור - הילד לא יכול להישאר בבית. הוא צריך השגחה צמודה. אין בית ספר אחר שיהווה תחליף בכל האיזור - מאשקלון ועד לצפון".
בית הספר האזורי "לוטם" פועל בקיבוץ חולדה, מזה 14 שנה כיוזמה חינוכית של עיריית רחובות ומשרד החינוך. בית הספר משרת תלמידים הלוקים באוטיזם בין הגילאים 6 ל-21 מכל רחבי האזור- ראשון לציון, רחובות, אשקלון, אשדוד, קריית מלאכי ועוד.
מזה כשנתיים מתריעה עיריית רחובות כי היא בגירעון כספי ומתקשה להמשיך ולהפעיל את בית הספר. כמו כן מדובר במבנה ישן, עשוי חלקו אזבסט, והוא אינו כשיר לטיפול בילדים מהחינוך המיוחד. תחזוקת בית הספר כרוכה בעלויות גבוהות: המבנה בו פועל בית הספר מושכר על ידי עיריית רחובות בעלות של כ-320 אלף שקל בשנה. כמו כן מממנת העירייה את שכרם של עובדי בית הספר בעלות של כ- 1.1 מיליון שקל בשנה ואת אחזקת המקום. עיקר הגירעון התקציבי, שעומד על כ-230 אלף שקל, נובע מהפרש תשלומים בשכר הדירה, בשל הסכום הנמוך שמעביר משרד החינוך לצורך כך, המסתכם בכ-53 אלף שקלים בשנה בלבד.
ראש עיריית רחובות, שוקי פורר, תוקף את בחריפות את משרד החינוך על שלא מצאו פיתרון עבור הילדים: "מדובר במצב בלתי נסבל, שבו במשך שנה שלמה אנו מתריעים בפני משרד החינוך על המצוקה. אינני יכול להשלים עם מצב שבו בית ספר כה ייחודי, שמהווה דוגמא ומופת ארצית, עם תלמידים נהדרים שאני מכיר אישית, ייסגר בגלל אוזלת היד של משרדי הממשלה. אני קורא לשרת החינוך לפעול במהירות על מנת לפתור את הבעיה".
בעקבות הגירעון החל מנכ"ל העיריה, פרנקו גונן, לבחון את הנושא. בדיון שהתקיים בנושא באוקטובר 2003 הוחלט שעיריית רחובות תיקח על עצמה את תפעול המקום. הוחלט גם להקצות קרקע לבניית מבנה לבית הספר בעיר ולהמשיך בתשלום השכירות בשנת 2004 עד לקבלת תקציבים ועזרה בבניית המבנה החדש ממשרד החינוך. משרד החינוך, לעומת זאת, קיים אמנם כמה דיונים עם אנשי עיריית רחובות, אך עד כה לא נתן תשובה חיובית ועיריית רחובות נאלצה להודיע השבוע על הפסקת תשלומי השכירות בשנת הלימודים תשס"ו.
ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד מממן את שכרם של עובדי בית הספר באופן מלא ומעביר תקציב במלואו לרשות המקומית. לאורך כל השנים מימן המשרד שכר דירה לרשות המקומית יותר מהמקובל ומעבר להסכם שנגזר בין משרד החינוך והשלטון המקומי". עוד נמסר כי "העירייה לא העבירה כל בקשה למשרד החינוך בנוגע לבניית מבנה חדש בתוך העיר. אך ימשיכו לעמוד בקשר עם הרשות המקומית בנושא זה".