מסך מחשב תלת מימדי: מלהיב ויקר
מסך התלת מימד נחת בישראל ומיד עורר קריאות השתאות. למרות זאת, הוא אינו מתאים לסלון הביתי או לעבודה מול מחשב, והמחיר. הו המחיר
שוק המסכים לא ידע חידושים מלהיבים בשנים האחרונות. מסכי ה-CRT הוותיקים עדיין נמכרים וצגי ה-LCD השטוחים שדוחקים אותם בהדרגה, אמנם אלגנטיים יותר וחסכוניים במקום, אך חדשניים הם לא. מי שסבור כי צג מחשב לא צריך להלהיב אלא להציג תמונה איכותית וחדה, צודק באופן עקרוני אך שוכח כי העיצוב והתשוקה לחדשנות הם גורמים לא פחות חשובים מפונקציונליות במסגרת יחסינו עם הטכנולוגיה.
קריאות ההשתאות במערכת והחבורה שהתאספה כדי לצפות במסך המחשב התלת מימדי של חברת X3D (אשר הושק בארץ בשבוע האחרון על ידי חברת דטה סייף) הוכיחו שהצג עבר בהצלחה את מבחן החדשנות.
כיצד זה פועל
המסך התלת מימדי אינו שונה מכל צג אחר המבוסס על טכנלוגיית LCD או פלאסמה. ההבדל בא לידי ביטוי ב"תושבת" - מסננת מיוחדת שעובדת כמעין פילטר אשר יוצר את אשליית התצוגה התלת מימדית.
המסך אינו דורש שימוש במשקפיים מיוחדים על מנת לצפות בווידאו המכיל תלת מימד. הצפייה האופטימלית היא ממרחק של שלושה מטרים.
למרות שלא ניתן להעביר את החוויה התלת ממדית דרך קטע הווידאו המוצג בצד שמאל ממחיש במקצת את יכולות המסך. ניתן לראות בברור את הטשטוש בתמונה שנגרם בשל זווית צפייה לא מתאימה.
קצת יותר לעומק
לאחר שהסרטון שהומר לתלת מימד מוצג על המסך המיוחד, הוא משודר כשתי תמונות נפרדות - לשתי העיניים - אחת לימין ואחת לשמאל ושתיהן תמונות חלקיות מהתמונה המלאה ונפרדות אחת מהשנייה.
או אז, מגיע תורו של המסנן - אשר מסנן את אורך גלי התמונה והוא אשר יוצר את אפקט אשליית התלת מימד. כלומר, לאחר שמקרינים את אותה תמונה פעמיים, המסנן לוקח את התמונה ומפריד בין התמונות
ומחלק אותן - אחת לכל עין. כתוצאה מכך, המוח משלים את הפער שבין התמונות וכך נוצרת תחושה של עומק - האשליה של התלת מימד.
המסך לא בשביל כולם
אז נכון, זה באמת מלהיב, והמסך עושה עבודה טובה בהצגת ווידאו המעובד בתלת מימד, אך אינו מושלם. אם בשלב זה התחלתם לדמיין כיצד אתם משחקים ב-Counter Strike, למשל, כאשר הדמויות יוצאות אליכם והנתזים מהירי מתעופפים ו"כמעט פוגעים" בכם, טעות חמורה בידיכם. המסך אינו מיועד (עדיין) למשתמש הביתי ומשמש בעיקר לצורך הצגת פרסומות.
המסך התלת מימדי אינו יכול לשמש כמסך מחשב ביתי בשל ארבע סיבות עיקריות:
1. לא ניתן להביט בו אלא ממרחק של שלושה מטרים, על מנת לקבל את תחושת העומק.
2. לא ניתן לראות בו מצגות רגילות או אפילו את מסך ה-Windows בבירור, במצב דו מימדי.
3. אין עדיין משחקים אשר תומכים בתצוגת המסך התלת ממדית. עם זאת, במעבדת התלת מימד של החברה מפתחים גירסה תלת מימדית של משחק מירוץ
המכוניות Need For Speed.
4. המחיר, שנע בסביבות ה-4,000 יורו (כ-20 אלף שקלים).
מרחק עדין
חסרון נוסף הוא הצורך בכוונון עדין של המרחק בין המשתמש למסך. כל תזוזה, ולו הקטנה ביותר, שתרחיק את המתבונן מזווית הצפייה האופטימלית, תגרום לטשטוש התמונה או לראייה כפולה.