החניה לא חוקית? גם הקנס לא
חניתם על אי תנועה וקיבלתם דוח? רוב העיריות יקנסו אתכם בגלל חניה על מדרכה. שימו לב: העובדה שמדובר לכאורה בעבירה שונה מזו שביצעתם, הופכת את הקנס ללא חוקי
במשך שנים הטילו רשויות מקומיות קנסות לא חוקיים על נהגים שחנו בעיר. מדובר בקנסות שניתנו עקב חניית רכב על שטחי הפרדה - "איי תנועה". אלא שסעיף העבירה בו עשו העיריות שימוש הוא "חניה על מדרכה והפרעה לתנועת הולכי רגל". זאת מכיוון שברשויות המקומיות אין סנקציה או עונש לעבירה זו, למעט עיריית ירושלים.
מי שגילה את הליקוי הוא משה נקש, העומד בראש מרכז הייעוץ למקבלי דוחות תנועה, הפועל במועצת פועלי בת-ים. נקש, מורה לנהיגה במקצועו, הוא מנהל מקצועי של בית ספר לנהיגה ומרצה בקורסים לנהיגה מונעת. לכן הוא גם מכיר היטב את תקנות התעבורה. לדבריו, הוא גילה מדוחות שהפנו בעלי מכוניות למרכז, כי פקחי תנועה נוהגים במשך שנים לרשום דוחות לא חוקיים לכאורה.
אין עונש על העבירה
שטח ההפרדה מוגדר כתמרור "ד-14": "אי תנועה בצורות שונות מסומן על הכביש. לנוהג ברכב או בעל חיים אסור לעבור או לחנות עליהם". אבל המחוקק, כך נראה, שכח להטיל סנקציה על חניה על אי-תנועה. העיריה היחידה בה יש גם סנקציה כזו היא עיריית ירושלים. והיא אכן היחידה הפועלת לפי החוק. מה עושות עיריות אחרות? קונסות לפי "חניה על מדרכה". אלא שקנס זה אינו מתאים לעבירה, שכן "מדרכה" מוגדרת בתקנות תעבורה כ"חלק מרוחבה של דרך שאינו כביש, המצוי בצד הכביש ומיועד להולכי רגל. בין אם היא במפלס אחד עם הכביש ובין אם לאו".
עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט מנהלי ודיני רשויות, מאשר את ממצאיו של נקש. "אין ספק שרשות מקומית המטילה על מי שחונה על אי תנועה קנס כאילו חנה על מדרכה, פועלת בניגוד לחוק. ההגדרה של "מדרכה" היא שזהו מקום שמיועד להולכי רגל. "אי-תנועה" אינו מקום שמיועד להולכי רגל. גם מיקומו לא תואם תמיד את ההגדרה "מצוי בצד הדרך". אז עם כל הכבוד לרצון של העיריות למלא את קופתן, רישום דו"חות על עבירה שאינה תואמת כביכול את העבירה שבוצעה, היא דבר שאינו חוקי".
דו"חות זה עסק מכניס
הקנסות המוטלים על החונים על איי תנועה אינם המקרה הראשון בו רשויות מקומיות מטילות קנסות שלכאורה אינם חוקיים. באחרונה פסק בית המשפט כי דוחות שנרשמו לכלי רכב שחנו במקומות אסורים בשל עבירות על חוק "שמירת סדר ונקיון", במקום על "חניה אסורה", רק כדי להכפיל בדרך זו את הקנס, הם מעשה פסול.
אלא שרישום דוחות על חניה על מדרכה הוא עסק משתלם עבור העיריות. גובה הקנס על חניה שכזו הוא גבוה, ומגיע בחלק מהעיריות עד ל-500 שקל. חניה על אי תנועה, הגם שלא נקבעה לה סנקציה, היא עבירה קלה יותר, שכן אין מדובר בהפרעה או סיכון להולכי רגל. מכך ניתן להעריך שהקנס על עליה יהיה נמוך יותר. עו"ד בומבך מציע לכל מי שקיבל דוח כזה ולא שילם אותו, לערער עליו ולדרוש ביטולו. המצב מורכב יותר לגבי מי שכבר שילם את הדוח. עם זאת, הוא מציע לנסות ולהגיש תביעת השבה בגלל כספים שנגבו שלא כדין.
אחת העיריות הקונסות נהגים החונים על איי תנועה כמי שחנו על מדרכה היא עיריית תל-אביב, המוסרת כי "ישנם מקומות שבהם משמש אי תנועה כמעבר של בני אדם מצד של רחוב אחד לצדו האחר. במקרה שכזה, משמש שטח ההפרדה כשטח מעבר להולכי רגל, ועל כן יש מקום להטיל על רכב החונה במקום קנס כאילו חנה על המדרכה".
אתם הבנתם את זה...?