T מול D: מתחרה חדש לדפי זהב
אתר "תגובות", של חברת I4B הוא אינדקס עסקי המשלב אפשרות דירוג ותגובות. "נחולל מהפכה בתחום", מצהיר היזם, אשר סבור שלקרוא ליריבה הוותיקה מתחרה "זו הורדה בערך עצמנו". לפחות ביטחון עצמי כבר יש לו
בשבוע שעבר עלה לרשת אתר "תגובות", מאגר עסקים "הגדול והמקיף ביותר בישראל", השואף להתחרות ראש בראש באתר "דפי זהב", המוגדר על ידי היזמים "מונופול מזה 35 שנים".
"במהלך העבודה גילינו את כל עוולות דפי זהב", אמר ל-ynet נמרוד רייזנר, היזם והאיש שמאחורי האתר המושקע בכתובת t.co.il (לעומת דפי זהב, בכתובת d.co.il) והמפעילה, חברת I4B. "כתבנו ספר שלם רק על כך. הם מונופול כבר שנים ועל פי הסקרים שהזמנו, אנשים לא מרוצים מהשירות שהם מציעים. בעלי העסקים, שמשלמים הרבה כסף לחברה, מדווחים על שירות לקוחות גרוע ביותר, וגם מבחינת הגולש הפרטי יש חוסר שביעות רצון
מאיכות וכמות הנתונים לגבי בתי עסק, גם בהשוואה מול אינדקסים של עסקים מחו"ל".
לדברי רייזנר, I4B עסקה בשנה האחרונה באיסוף ובניית מאגר הנתונים שלה, שמונה למעלה מ-250,000 עסקים ברחבי הארץ, המחולקים לכ-1,400 קטגוריות, חלקן ייחודיות ל"תגובות", כגון רשימת חנויות בקניונים, אתרי אינטרנט ועוד.
השינוי המהותי: קהילת הגולשים
למרות המספרים, חשוב לציין, כי "תגובות" אינו האתר הראשון שמנסה להתחרות ב"דפי זהב", וברשת קיימים מספר אינדקסים נוספים. זו הסיבה שרייזנר החליט לשלב במוצר שלו גם היבט חברתי-צרכני ייחודי למדי, גם ברמת הרעיון וגם ברמת הביצוע.
"תגובות", ומכאן נגזר גם שמו, משלב, נוסף על מידע עסקי בסיסי או מפורט - כגון מספרי טלפון, כתובות, אתרי אינטרנט וכדומה - גם אפשרויות למתן ציונים ותגובות של הגולשים. המטרה: להיעזר בקהילת הגולשים כדי לדרג שירותים ובתי עסק ולקבל המלצות. ניתן למיין את כל בתי העסק בכל קטגוריה על פי הציון שהעניקו להם הגולשים - מהגבוה לנמוך.
"בארץ הלקוחות אמנם אדישים בצורה פוגעת ממש", אומר רייזנר, "למועצת הצרכנות, למשל, מגיעות בסך הכל 50,000 תלונות בשנה - אם היינו מתמקדים בפן החברתי בלבד, תוך חודש היינו סוגרים. אנחנו מוסיפים ערך מוסף חברתי לפעילות העסקית שלנו- זו הדרך היחידה לעורר מודעות".
הגולשים יכולים להגיב לכל שירות או בית עסק ולדרגם על פי שירות, אמינות ומחיר. לצד התגובות מופיעה גם אפשרות של בית העסק להגיב לביקורת - חיובית או שלילית.
"לא נחסום תגובות, אבל תגובה חלקית, בלי פרטים למשל, לא תזכה לציון משוקלל גבוה, והגולשים ידעו לזהות אותה", אומר רייזנר, "נוסף על כך, אנחנו שולחים את כל התגובות לבית העסק, והוא יכול להגיב על הפרסום, ותגובתו תוצב בסמוך לתגובה המקורית. גם הגולש יכול לשנות ולערוך את התגובה המקורית שלו, ולהגיב על התגובה.
כיצד אתם מוודאים שלא נעשה שימוש לרעה במנגנון ולמנוע הטיה של התגובות?
"רוב העבודה שלנו התמקדה במנגנון התגובות ובאספקת מידע איכותי ללקוח. הסינון נעשה בכמה רמות: השלב הראשון הוא חובת הרשמה באמצעות כתובת דואר אלקטרוני פעילה. ברמה זו אנו מסננים 50-60 אחוזים מהגורמים האינטרסנטיים.
"נוסף על כך, אנחנו משתמשים באלגוריתמים סטטיסטיים שונים, שיודעים לדרג תגובות על פי התאריך שבו נכתבו, על פי כמות הכניסות אליהן, יכולים לדעת אם מדוב במשתמש אקראי שבחר להישאר אנונימי,
והגיב רק פעם אחת לבית עסק מסוים, ובמקרה כזה יש סיכוי שמדובר בגורם בעל עניין".
כיצד אספתם את הנתונים?
"פיתחנו תוכנה שעוסקת באיסוף ועיבוד מידע מהרשת, כשהאיסוף מבוסס על מעין ספיידר, שיודע לאתר מידע באינטרנט בצורה חכמה, והוא סיפק לנו את המידע הגולמי, כמו מספרי טלפון, שם העסק, כתובת האתר וכדומה. הספיידר הזה עבד באופן חד פעמי במשך מספר חודשים. לאחר איסוף המידע אימתנו את הנתונים והשוונו אותם מול גורמים אחרים".
רייזנר, בעל תואר ראשון במדעי המחשב, שלומד כעת לתואר שני במנהל עסקים, הפעיל בעבר את אתר sbooks.co.il, שעסק במכירת ספרי לימוד, והוא בעל נסיון בתפעול פרוייקטים באינטרנט ומחוצה לה. "בתחילת הדרך היינו שישה מפתחים, עבדנו במסגרת של חברת סטארט אפ, ובמקביל בנינו את האתר".
"הצלחנו למצוא משקיעים וגייסנו כסף, אבל כמו הרבה חברות סטארט אפ, לא הצלחנו להגיע למוצר מוגמר והכסף נגמר, ואז החלטנו לשנות כיוון, ולנצל את המוצר שלנו להקמת אתר. כרגע עובדים בחברה שני אנשים - אני, ואדם נוסף שעוסק בשיווק, ואנחנו מגייסים אדם נוסף ,שיעסוק בצד הטכני".
"האתר פעיל כבר חודש, ואנחנו מתקיימים מהשאריות של השאריות של הכספים שגייסנו בעבר. אני מקווה שנצליח יחסית מהר. פיתחנו תוכנית עסקית טובה, בדקנו אפשרויות הכנסה ממפרסמים ומקורות אחרים, וישבנו עם יועצים - הכל כדי לעשות את הדברים בדרך הנכונה".
מהו המודל העסקי שלכם?
"ההכנסות יגיעו משני מקורות: שילוב פרסומות באתר וגביית כסף עבור מודעות מורחבות, שיציעו, למשל, קידום של בית העסק במנועי חיפוש, אפשרות להעלות תמונות, קופונים, מסמכים ועוד מידע. המודעות הרגילות, בכל מקרה, ניתנות בחינם".
"בעתיד יש לנו תוכנית להתרחב גם לכיוון של מידע עסקי, כמו זה שמספקות חברות כמו דן אנד ברדסטריט ו-IDB, ויסופק על גבי הפלטפורמה הקיימת, כשהמחירים שלנו יהיו עשירית ממה שהן גובות. אנחנו מתכוונים לקחת נתחים משמעותיים מדפי זהב, לפחות בתחום האינטרנט".
עלותה של מודעה מורחבת באתר עומד על 99 שקלים לחודש, כשלדברי רייזנר, מדובר במחיר נמוך בהרבה מזה שגובה דפי זהב. "אצלנו אפשר יהיה לנהל ולעדכן את הכל לבד: הלקוח יקבל סטטיסטיקות, יוכל לעדכן פרטים, לשנות את המודעה, ולברר עד כמה היא אפקטיבית".
"בעתיד יהיו יכולות נוספות, כמו פניה הפוכה - הלקוח יכול למלא טופס המותאם לכל מגזר, ושם יציין את המאפיינים החשובים לו. הטופס ישלח לבית העסק בצירוף פרטי הלקוח, והוא יוכל לתת לו הצעת מחיר מותאמת אישית. אנחנו רוצים גם לשלב באתר מנוע השוואת מחירים, כחלק מהתחרות מול דפי זהב, ואפשר יהיה לתת ציון לבית העסק ולמוצר עצמו. כרגע אנחנו נמצאים במגעים עם כל אתרי השוואת מחירים".
לא בחרתם יריב גדול מדי?
"אין ספק שנצליח. האתר נבנה מתוך ראיה עסקית של השוק, התחום והמוצר, ובחרנו באמת תעשיה שלא קל להיכנס אליה. אבל נגייס משקיעים, יש פוטנציאל לשיתוף פעולה עם גופים גדולים, שצריך אותם כדי לשחק בליגה של דפי זהב. אין ספק שזה מתחרה גדול, וצריך כוח כדי להתחרות בו".
"ברמת הגולש יש לנו מוצר הרבה הרבה יותר טוב משל דפי זהב. באינטרנט אין נאמנות, הגולש נזיל והמותגים נזילים. מי שלא טוב - לא שורד. להגיד שדפי זהב הוא מתחרה שלנו זו הורדה בערך עצמנו".
נראה כי הבחירה בקהילת הגולשים בשילוב אינדקס עסקי עשויה להיות המהפכה שרייזנר מצפה לה. "קשה לנו להתחרות בתפוצה האדירה שלהם, ולכן אנחנו מתמקדים בצד של הגולשים, ורק אחר כך נפנה לעסקים ונראה להם שיש קהל".
כרגע לא נרשמה באתר תנועה רבה, ורייזנר אינו שש לספק נתונים סטטיסטיים, אולם מוכן לגלות כי האתר כולל כמה מאות תגובות. "יש עשרות בודדות של גולשים שנרשמו והגיבו, כמעט שאין עוד תגובות, אבל עוד לא עשינו שום פעילות שיווקית. אנחנו מתכננים להשקיע במנועי חיפוש ונשתף פעולה עם פורטלים גדולים. אני מקווה שהגלים הגדולים יגיעו תוך חודשיים-שלושה", ציין.
בתגובה לשאלה אם בעוד שנה אנו עשויים לשמוע ש"תגובות" נמכר ל"דפי זהב", משיב רייזנר בשלילה מוחלטת. "יש כוונה למכור את האתר בעתיד, אבל לא לדפי זהב", פסק.
גם אם הם יציעו הצעה אטרקטיבית?
"אם דפי זהב יציעו הצעה אטרקטיבית - אנחנו נמכור. הרשת היא חברתית, אבל אנחנו גוף עסקי. עוד חצי שנה קדימה אני מאמין שנשתף פעולה עם גוף גדול". מי הוא יהיה - ימים יגידו.
"מדפי זהב נמסר כי היא מכבדת כל תחרות בתחומי פעילותה - במדריכים המדופסים, באינטרנט ומהיום גם בסלולר.
עם זאת, דפי זהב נמנעת מלהתייחס לביצה שלא נולדה".