התנהלות לא בריאה
תחליף חלב סימילאק שפג תוקפו ושנמכר באחד מסניפי סופר סנטר, לא ממש הטריד את אנשי משרד הבריאות שהטיפול שלהם בתלונת הלקוח התנהל בעצלתיים
ב-27 ביוני השנה רכש ג' עבור בתו התינוקת קופסת סימילאק איזומיל צמחי בסופר סנטר דרבין בראשון לציון. כעבור כמה ימים שם לב, כי תאריך התפוגה של המוצר כבר היה ב-4 במאי השנה, כלומר כמעט חודשיים טרם הקנייה. ג', וטרינר במקצועו, שבמסגרת תפקידו עוסק בפיקוח על מוצרי מזון מן החי ומניעת הרעלות מזון, מיהר להתקשר ליחידה לתלונות הציבור במשרד הבריאות. אלא שבמשך כמה ימים היה הטלפון תפוס או שלא ענו לו כלל.
עקב כך פנה ג' ב-11.7.05 ללשכת הבריאות המחוזית ברמלה, למחלקת שירות המזון, ושטח את סיפור המעשה. גברת שענתה לו שם הורתה לו לפנות ללשכת הבריאות הנפתית ברחובות. כשתהה ג' מדוע, השיבה הגברת תחילה כי ברמלה מטפלים בתלונות צרכנים בעניין מזון, ואחר כך שינתה גרסה: ג' אינו גר בתחום השיפוט של הלשכה המחוזית ברמלה, ולכן עליו לפנות ללשכה הנפתית ברחובות.
ג' חשד, כי בעצם ניסו להיפטר ממנו. עם זאת, הוא התקשר ללשכה הנפתית ברחובות (זה כבר היה למחרת היום, ב-12.7.05), ושם התבקש לשלוח פקס ובו הסיפור המלא. הוא עשה זאת, ולמחרת התקשר לשאול כיצד יטופל העניין. בת שיחו אמרה לו כי אין לו מה לדאוג, אך ג' התעקש לדעת מה בכוונתם לעשות. או אז השיבה, כי יישלחו כמה פקחים של משרד הבריאות לסופר סנטר. בתוך כך העירה, כי על ג' לדעת, שאין זו כלל אחריותה ואשמתה של חברת סימילאק, אלא אולי של הסופר סנטר.
חלפו שלושה ימים, ג' התקשר ללשכה הנפתית ברחובות, ונענה כי מטפלים בעניין. טלפון נוסף למחרת היום העלה, שפקחים אכן נשלחו למקום, ומצאו עוד מוצרים של חברת סימילאק שעבר תאריך התפוגה שלהם. אם כך, מה בכוונתכם לעשות? – שאל ג', והגברת חזרה על דבריה הקודמים, כי אין זו אשמתה של חב' סימילאק, אולי של סופר סנטר. מכל מקום, ציינה, המוצרים נשלחו לבדיקה בקטריולוגית.
ב-23.7.05 חזר ג' והתקשר למשרד הבריאות, כדי לבדוק מה היו תוצאות הבדיקה, ואז נאמר לו שלא נתגלה זיהום חיידקי. אך הוא המשיך להתעקש, ולנסות להבין מה בכוונת משרד הבריאות לעשות עקב הממצאים. אך כל שנאמר לו הוא לפנות למהנדסת המחוז.
בשלב הזה פנה ג' ל-ynet, כשהוא מביע זעזוע מדרך הטיפול של משרד הבריאות, במיוחד כשמדובר בתחליף חלב שנמכר בניגוד לחוק, וכאשר הדי פרשת רמדיה רחוקים מלשכוך.
ואכן, התנהלות משרד הבריאות בהקשר זה מעוררת כמה שאלות. ראשית, מה הרלבנטיות של מקום מגורי הצרכן המתלונן לעצם הגשת תלונה מעין זו? שנית, מדוע השתהה המשרד בהוצאת פקחים למרכול שבו נמכר המוצר אחרי שכבר עבר תאריך התפוגה שלו? הרי הדעת נותנת, שזה לא היה מקרה בודד, ועובדה היא שבבדיקה במקום נמצאו עוד מכלים שפג תוקפם. בימים שחלפו מאז תלונתו של ג' מן הסתם רכשו עוד צרכנים את האריזות הללו.
שלישית, עצם מכירת המוצר שפג תוקפו היא העבירה על החוק, וזה מה שצריך היה לגרום לערנותם של אנשי משרד הבריאות. הבדיקה הבקטריולוגית הייתה רק בגדר בדיקה נלווית לתלונה שהגיש ג', והיא לא הייתה צריכה לעכב את הטיפול בתלונה. ורביעית, מדוע משרד הבריאות אינו מעדכן צרכן המבקש לדעת מה עלה בגורל תלונתו?
אשר לסופר סנטר דרבין, מתלונתו של ג' עולה – ואישרו זאת ממצאי משרד הבריאות – כי שם לא הקפידו על סריקה של המדפים כדי להוריד מהם מוצרים שפג תוקפם. מכל מקום, ועד שמשרד הבריאות ישנס מותניים, טוב יעשו הצרכנים אם יבדקו כדבר שבשגרה את תאריכי התפוגה על מוצרי המזון הארוזים.
משרד הבריאות: ממתינים לתשובת היבואנית
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה, כי "המשרד חוזר ומזכיר לציבור הצרכנים כי חשוב לבדוק את התאריך האחרון לשיווק המסומן על האריזה, בעת הרכישה.
"על פי הנוהל, תלונות מזון מתקבלות באמצעות לשכות הבריאות שבשטח שיפוטן חלה התלונה. לאחר קליטת התלונה היא מועברת מיידית מהנפה לטיפול שירות המזון המחוזי, כך שלא היה בידי נציגת הנפה ברחובות אפשרות לדווח למתלונן כיצד יפעלו.
"מפקח מחוזי ביקר בסניף הסופר סנטר בראשל"צ ואיתר שם כמות נוספת של קופסאות מתוצרת סימילאק שפג תוקף התאריך האחרון לשיווק. קופסאות אלה הוסרו מהמדפים ובשלב הבא הושמדו. בדיקה מעבדתית לתוכן הקופסא של המתלונן בוצעה רק כחלק מהחקירה כמתחייב.
"במסגרת הבדיקה אנו ממתינים לתשובת חברת פרומדיקו (יבואנית של המוצר) ביחס לשיטותיהם לגבי סבב החלפה של המוצרעל המדפים. בדיקה זו דרושה לשם קביעה האם גם ליבואן יש נגיעה לסדר השיווק. לאחר קבלת תשובתם יוחלט האם לפתוח תיק משפטי בנושא. במידה וליבואן אין השפעה על סדר השיווק, ייפתח התיק המשפטי אך ורק נגד המשווק.
סופר סנטר: מתנצלים
מסופר סנטר נמסר בתגובה, כי "אנו מתנצלים בפני ג' על אי הנעימות שנגרמה לו. בעקבות המקרה, ערכנו בדיקה יסודית בסניף ולא נמצאו מוצרים נוספים אשר פג תוקפם. רשת סופר סנטר מקפידה מאוד בנושא תאריכי תפוגה, כך שהמקרה הזה הינו נקודתי וחד-פעמי מבחינתנו. נוסיף לעקוב אחר הנושא, כדי להבטיח שלא יישנו מקרים כאלה בעתיד".
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות