AOL ומיקרוסופט מחלקות נכסים של זבלנים
שתי ענקיות האינטרנט, שנלחמות בתופעת הספאם הפוגעת בהן ובלקוחותיהן זכו בכמה נצחונות משפטיים, שאיפשרו להן לפגוע בזבלנים במקום הכואב: לקחת את כספם ולחלקו לציבור
החברות אמריקה און ליין ומיקרוסופט החליטו לנקוט בגישה חדשה במסגרת מלחמתן בדואר הזבל, ולהכות את הספאמרים במקום הכי כואב: להחרים את נכסיהם ולמסור אותם במתנה, כך מדווח עיתון ה-USA Today.
.AOL, ספקית האינטרנט האמריקנית הגדולה ביותר בעולם, עורכת הגרלה באתרה, במסגרתה תעניק פרסים בשווי כולל של מאות אלפי דולרים, אשר יכללו 75,000 דולר במזומן, מטילי זהב ורכב מסוג Hummer H2, ששוויו 20,000 דולרים. מדובר בנכסים של מפיצי דואר זבל, בהם זכתה החברה בעקבות תביעות שניהלה נגדם. זו אינה הפעם הראשונה בה AOL נוקטת בגישת התרומות, ובשנה שעברה חילקה כפרס לגולשים מכונית פורשה מדגם בוקסטר, ששוויה 45,000 דולרים.
מהחברה נמסר, כי מדובר בעשיית צדק, מאחר והגיע הזמן להחזיר ללקוחותיה את הכסף שהרוויחו הזבלנים על חשבונם.
מיקרוסופט הודיעה שלשום כי הגיעה להסדר עם הספאמר סקוט ריצ'טר והחברה שבבעלותו, OptInRealBig.com, המספקת שירותי שיווק באינטרנט, במסגרתו ישלם לה הזבלן שבעה מיליון דולר, הכריזה כי תעניק מיליון דולרים לארגון ניו יורקי, לצורך רכישת אביזרי מחשב למרכזים קהילתיים. חמישה מיליון דולר נוספים יופנו למימון פעילות נגד דואר זבל.
הזבלנים פושטים רגל
ריצ'טר, שנחשב לאחד מהספאמרים הגדולים ביותר בעולם, הואשם בחודש דצמבר 2003 על ידי מיקרוסופט כי הפר את חוקי האנטי ספאם בארה"ב, כאשר נהג לשלוח דואר אלקטרוני, שכלל כתובות דואר אלקטרוני מזויפות ושורות נושא מטעות. הוא הכחיש את הטענות, אולם על פי ההסדר שלו עם ענקית התוכנה, התחייב גם לציית לחוקי האנטי ספאם באופן מלא וכן הסכים לפיקוח שיוטל עליו ועל החברה במשך שלוש השנים הקרובות.
"אני מחויב למשלוח דואר אלקטרוני רק לגולשים שביקשו לקבל את המידע ומציית לכל חוקי האנטי ספאם", אמר הארכי זבלן, שבחודש מרץ פתח בהליך של פשיטת רגל בשל חובותיו.
במיקרוסופט נזהרו מהכרזת ניצחון על הספאמרים בעקבות המשפט, ומהחברה העדיפו להתייחס לעניין כאל "תפנית חיובית".
בעיה עולמית
מיקרוסופט ו-AOL זכו ברכוש ובפיצויים בעקבות משפטים שניהלו נגד הספאמרים על בסיס חוק ה-Can Spam, שנחקק בארה"ב בשנת 2003. נצחונותיהן האחרונים, כמו גם העובדה שחל פיחות בהיקף הספאם שמציף את מנוייהן, מעיד על הצלחה מסוימת ביישום החוק. על פי דיווחיה של AOL, המבוססים על מספר התלונות שהתקבלו אצלה, דואר הזבל שמקבלים לקוחותיה הצטמצם בשיעור של 85%.
הצעדים האחרונים ממחישים את נחישותן של שתי ענקיות האינטרנט במאבקן בדואר הזבל, תופעה שלמרות הכל - ממשיכה לגרום נזקים עולמיים הן לספקים והן לגולשים. אך למרות האופטימיות, נראה כי דואר הזבל ממשיך להוות בעיה עולמית. עם זאת, על פי נתונים שפירסמה השבוע IBM, בששת החודשים הראשונים של 2005 נרשמה ירידה בהיקף דואר הזבל, והוא ירד מ-83% בינואר השנה ל-67% בחודש יוני, 2005.