שתף קטע נבחר
 

"לנצ'יה עוד תקום לתחייה"

כך לפחות מבטיח סרג'יו מרציונה, המנכ"ל הכריזמטי והכל יכול של קונצרן פיאט. האם יש בכל זאת תקווה למותג היוקרה האיטלקי?

אם זה לא היה עצוב, מצבה העגום של לנצ'יה עשוי היה להצחיק. בעצם, אין חובב רכב אחד אפילו שעשוי להתייחס למצבה של אחת מגדולות התעשייה באופן מבודח. רובם ככולם בעיקר שאלו עצמם בשנים האחרונות אם יש תקווה. אז נכון, השינויים הנדרשים עוד לא שם, אבל מותר בהחלט לקוות לטוב. כך עולה מחשיפת תוכנית ההבראה של פיאט על-ידי הבוס הקשוח והשנוי במחלוקת שלה, סרג'יו מרציונה. כי באותה תכנית, יש בפירוש הבטחה להחזיר את לנצ'יה לחיים של ממש.

 

המדרון

 

עבור חובבי הרכב, השם "לנצ'יה" אינו רק אהוב, אלא גם בעל הילה ומורשת ראויים לקנאה. אחרי הכל חברה זו לא רק זכתה להישגים מדהימים במירוצי ראלי, אלא גם הביאה לתחום הרכב כמה חידושים מהפכניים. שלא לדבר על המקום-של-כבוד בקטגוריית היוקרה לו זכתה בשנים עברו.

 

אלא שבשנים האחרונות הלך המותג מדחי לדחי, תוך שנראה כי פיאט פשוט מזניחה אותו מאז עברה לידיה אלפא רומיאו, אינה יודעת מה בדיוק לעשות עמו. ובעוד אלפא רומיאו עושה חייל עם תוכנית ברורה ומגובשת, המשיכה לנצ'יה להידרדר עד כדי כך שרבים פקפקו בקיומה העתידי.


לנצ'יה אפסילון. נושאת בעול, כמעט לבדה

 

התזיס, מכונית הדגל היומרנית, הפכה לאחד הכישלונות הצורבים בתולדות תעשיית הרכב בכלל. וכישלונה סימל באופן עצוב את דרכה של לנצ'יה. המכונית היומרנית שהייתה אמורה להחזיר את לנצ'יה בגדול, פשוט התרסקה וספרה על עיוורון מוחלט של חברת האם פיאט. אפילו לשאלה האם היא עדיין מיוצרת, לא יודעים להשיב בפיאט. עד כדי כך הכמויות קטנות. ואם לא די בכך, יצור הליברה, המכונית הבינונית של היצרן, הופסק מבלי שבכלל הוצגה מחליפה.

 

האבסורד

 

למעשה, במצב האבסורדי שנוצר, האפיסלון הננסית היא בעצם המכונית שמחזיקה את לנצ'יה - מותג יוקרה להזכירכם - על כתפיה הקטנטנות. זה הרי בערך כמו להגיד שמרצדס תשען על סמארט, או ב.מ.וו על מיני. מבחינה מעשית יש ללנצ'יה היום שלושה דגמים בלבד, מהם רק האפסילון יחודית להם. המוזה היא הרי גרסה מאופרת לאידאה של פיאט וכך גם המיניוואן הגדול, הפדרה, שמבוסס על פיאט אוליסה-סיטרואן C8. ואם זה נשמע לכם כאילו פעמוני הכנסייה החלו לצלצל לקראת מסע ההלוויה הקרב, אתם לא טועים.

 

התקווה

 

אלא שסרג'יו מרציאונה, הבוס הכריזמטי והשנוי במחלוקת, הפתיע לפני ימים ספורים כאשר שוחח על תוכנית ההבראה היומרנית אליה יוצאת פיאט. ללנצ'יה, כך מסתבר, יש מבחינתו תפקיד חשוב בתהליך. ומי שחשש שכחלק מתוכנית ההבראה יסגר המותג, יכול לנשום לרווחה. לפחות כרגע זה לא הולך לקרות.

 

לפי מרציאונה, כבר ב-2007 צפויה לנצ'יה לחזור בגדול עם שלוש מכוניות חדשות. הראשונה היא מכונית שמכונה כרגע C/D ותוצב בין קבוצת הקומפקטיות למשפחתיות הגדולות. באיטליה אוהבים לכנות את המכונית הדלתא החדשה (אם כי מן הסתם היא תהיה גדולה יותר) והיא תתפוס את החלל שהותירה הליברה. לא ברור על איזו פלטפורמה היא תתבסס. אפשרות אחת היא הסטילו החדשה, השנייה היא רצפת ה-156.

 

באותה שנה צפויה לנצ'יה לחדור אף היא לתחום השטח עם SUV חדש. האם הוא מבוסס על פלטפורמת הכלי העתידי של אלפא (הקאמל), או דווקא על זה שמפתחת פיאט עם סוזוקי? לא ברור. חוץ מזה מבטיח מרציאונה דגם חדש נוסף - "מכונית מיוחדת" הוא קורא לה ולא מוסיף.

 

מעבר לכך מבטיחים בפיאט לעדכן בשנתיים הבאות את כל מבחר הדגמים של לנצ'יה. האפסילון תזכה למקצה שיפורים כבר בשנה הבאה, ומתיחות פנים למוזה ולפדרה נקבעו ל-2007.

 

האם לנצ'יה אכן תחזור למסלול הנכון ותוכל לחדש את ימיה? ימים יגידו כי למרות הכוונות הטובות פיאט כבר הוכיחה שהיא מסוגלת לזרוע תקוות רק כדי לבצע עם לנצ'יה קומדיה של טעויות. לפחות יש תקווה.

 

ובארץ?

 

היבואן ממתין בדיוק כמונו לראות כיצד יתפתחו הדברים. בעוד את התוכניות לפיתוחים העתידיים של פיאט הוא מכיר היטב, הרי שגם הוא הופתע מהצהרת הכוונות לגבי לנצ'יה. עם זאת כרגע, ולפחות עד הצגת הדגמים החדשים, אין כוונה לחדש את יבוא לנצ'יה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סרג'יו מרציונה (משמאל), עם יו"ר פיאט לוקה די מונטזמולו וסגנו, ג'ון אלקין (מימין)
צילום: איי פי
לנצ'יה מוזה
אפסילון
יורשת לדלתא המיתולוגית?
ליברה. עוזבת את פס הייצור
פדרה. מפרויקט פיאט-לנצ'יה-פיז'ו-סיטרואן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים