בסינמטק ת"א שוקלים להקרין פרסומות
הסיבה: גירעון צפוי של 350 אלף שקל לשנה הנוכחית. "קשה לומר שאני מתלהב מהרעיון", אומר מנהל הסינמטק, "אבל זה פתרון מסוים"
מצבו הגירעוני של סינמטק ת"א מעורר דאגה בקרב קברניטיו, ששוקלים, לראשונה בתולדותיו, להקרין מקבצי פרסומות ולפעול להגדלת היקף נותני החסויות. לצורך כך שכרה הנהלת הסינמטק את שירותיה של חברת ניהול חסויות במגזר העסקי והפרטי המתמחה, בין היתר, בשיווק מקבצי פרסום. "אנחנו מוכנים לשדר מספר מוגבל של פרסומות שילוו אותנו לאורך השנה", אומר מנכ"ל הסינמטק אלון גרבוז ומסייג, "הכוונה היא לא להציף את המסך בחצי שעה של פרסומות כמו שנוהגים בבתי קולנוע, אלא בלא יותר מארבע פרסומות במקבץ. הסכום שאנחנו דורשים גבוה בהרבה מזה שנהוג בבתי הקולנוע בגלל הבלעדיות למספר מצומצם של פרסומות נבחרות".
גם בעולם נוכחות פרסומות על מסכי סינמטקים נחשבת חריגה, אך לא בלתי קיימת. "קשה לומר שאני מתלהב מהרעיון, אבל אנחנו במשבר כספי ולעת עתה הצפי הוא שנסיים את השנה בגירעון של 350 אלף שקל. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו גירעונות ומנסים למצוא דרכים לכסות אותו. זה פתרון מסוים", אומר גרבוז ומוסיף, "כשמגיעים למצבים מסוימים אין ברירה אלא להתפשר".
בסינמטק ירושלים, אחיו הגדול של המוסד התל-אביבי, מבינים את היוזמה, למרות שלא ממהרים לאמץ אותה. "בסינמטק ירושלים נכון לרגע זה לא נראה פרסומות, אבל זה לא אומר דבר לגבי העתיד", נמסר מירושלים, "התמיכה של מועצת הקולנוע בסינמטקים בכל רחבי הארץ היא מזערית, כיוון שמרבית הכסף מושקע בעשיית סרטים. בכל הנוגע אלינו, העירייה לא נותנת ולו פרוטה לסינמטק. ברור לנו שההחלטה של סינמטק תל-אביב באה ממצוקה אמיתית, ואם לא תהיה לנו ברירה, זה יקרה גם אצלנו כיוון שהמשכיות הקיום שלנו, שמטרתו לייצר תשתית תרבות קולנועית בישראל, הוא הדבר החשוב. אם הקרנת פרסומות תעזור לממן תכניות טובות יותר ובמידה שהפרסומות לא יפרשו על חצי שעה - אין לנו בעיה עם זה".
הצהרת סינמטק תל-אביב מגיעה כחודשיים לאחר מרד צרכנים שיצאו בהפגנתיות מהקרנת סרט בקולנוע פאר בת"א שקדמו לו פרסומות וקדימונים שנמשכו כחצי שעה. תגובה זו גררה החודש הצהרה של מייסדת ומנהל רשת בתי קולנוע "לב", נורית שני, לפיה פרסומות לפני תחילת כל סרט ברשת לא יעלו על 5 דקות.