חשד ביפן: אוניה ישראלית פגעה וברחה
שבעה אנשי צוות של ספינת דייגים יפנית נהרגו בעת שאנית מטען, אשר זוהתה כשייכת לחברת "צים" הישראלית, פגעה בהם וברחה מבלי להגיש סיוע. האניה הגיעה לחופי דרום קוריאה, שם נחקרו אנשיה ושוחררו. דיווח ביפן: על האניה נמצאה שריטה באורך 22 מטר ושאריות צבע לבן, הזהה לצבען של ספינות הדייג
חשד למעורבות של אנית סוחר ישראלית בתאונת "פגע וברח" בים, ליד האי הצפוני ביפן. סוכנויות הידיעות בטוקיו מדווחות היום (שבת) כי ביום רביעי לפנות בוקר, פגעה אנית מטען אשר זוהתה כ"צים אסיה" בספינת דייגים, גרמה למותם של שבעה אנשים שהיו על סיפונה ונמלטה מהמקום מבלי להציע להם עזרה.
בצים מכחישים את מעורבות האניה הישראלית באירוע, אך אחד ממלחי ספינת הדייגים היפנית ניצל ונותר בחיים, והוא עשוי לספק בהמשך פרטים נוספים שיסייעו בחקירת המקרה. כמו כן ישנו דיווח של ספינת דייגים אחרת ששייטה באזור, ובאמצעות הראדר שלה הבחינה בשינוי כיוון פתאומי של אניה גדולה, ככל הנראה האניה הישראלית, מיד לאחר שנתיב הפלגתה הצטלב עם נתיב של ספינה קטנה יותר. מלחי אותה ספינה סיפרו שהם עצמם נאלצו לתמרן כדי להימנע מפגיעה באניה הגדולה.
האניה הישראלית - אשר שבעה מתוך 20 אנשי צוותה הינם ישראלים - הגיעה ביום שישי אל נמל פוסאן שבדרום קוריאה, שם נחקרו אנשיה על ידי המשטרה המקומית, אך שוחררו זמן קצר לאחר מכן משום שלא הייתה לשוטרים סמכות להשאירם שם.
אנשי משמר החופים בדרום קוריאה דיווחו לעמיתיהם ביפן כי תיאור האניה תאם את הנתונים שנאספו אודותיה באמצעות רדאר החופים היפני, במהלך שיוטה מחופי נמוּרוֹ שבאי היפני הוֹקאידוֹ אל חופי דרום קוריאה.
כמו כן, על האניה הישראלית נראו סימני נזק מחבטות שספגה, מה שהגביר את החשד כי מדובר באניה שהייתה מעורבת בתאונה. על פי הדיווח, השריטה על דופן האניה הישראלית היא באורך של 22 מטר ויש עליה סימנים של צבע לבן הזהה לזה של הספינות היפניות.
פקידי משמר החופים הדרום הקוריאני מסרו כי על האניה הישראלית היו עשרים אנשי צוות וכי היא נשאה מכולה עליה הכיתוב "צים אסיה". בחקירתם בדרום קוריאה טען רב חובל כי לא ידוע לו על כל כלי שייט שהתנגש באנייתו בימים האחרונים.
אחד מכלי התקשורת ביפן דיווח לעומת זאת כי רב החובל הישראלי, משה בן-דוד, לא אמר שהאניה לא הייתה מעורבת בתאונה אלא טען כי לא שם לב ולא ידע שפגע בספינה יפנית.
גורם בצים אמר ל-ynet כי שוחח לאחר המקרה עם אנשי הצוות והבין מהם כי לא הרגישו דבר-מה חריג בעת השיוט ולא ידעו על התאונה עד ששמעו עליה ממקורות אחרים. אותו גורם מוסיף כי לאחר שנחקרו בדרום קוריאה, קילפו אנשי צוות האניה צבע מאחת הדפנות כדי לאפשר בדיקה כימית עתידית של נסיבות האירוע, כחלק מנוהל מקובל. כמו כן העבירו לרשויות את יומן הניווט של האניה.
מכל מקום, מאחר ואין לדרום קוריאנים את הסמכות לעצור את הצוות משום שהתאונה אירעה מחוץ למיים הטריטוריאליים של המדינה, שוחררה האניה והמשיכה בדרכה לכיוון שנחאי.
דובר "צים" מסר בתגובה: "האוניה 'צים-אסיה' ממשיכה בדרכה מקוריאה לשנחאי שבסין. רב חובל האונייה מסר למרכז השליטה של 'צים' בחיפה כי האוניה לא הייתה מעורבת באירוע שקרה לסירת הדייגים היפנית". דובר החברה ציין כי כל האוניות שהיו לפני יומיים באזור התאונה - 16 במספר - נחקרו גם הן בקשר לאירוע, והאניה של 'צים' ביניהן.
משגרירות ישראל בטוקיו נמסר כי לא התקבלה כל פנייה רשמית בנושא מאף גורם יפני, והאירוע נלמד על ידה אך ורק מאמצעי התקשורת. גם בקונסוליה של ישראל בסיאול לא הכירו את האירוע תחילה.