"צים" משנה כיוון: אם פגענו, ניקח אחריות
דובר "צים", רני רהב, שלח הודעה לעיתונות ובה נכתב כי החברה תקבל את האחריות אם יימצא כי ספינתה היתה מעורבת בתאונה הקטלנית ביפן, בה נהרגו שבעה מלחים. בהודעה המקורית, טענה "צים" כי "לא הייתה מעורבת באירוע"
האם "צים" משנה גרסה בכל הנוגע לפגיעה בספינת הדייגים היפנית? דובר חברת צים, רני רהב, שלח אתמול בערב (יום א') הודעה לעיתונות ובה נכתב כי "אם יימצא ש'צים אסיה' היתה מעורבת בתאונה מצערת זו, חברת צים תקבל, כמובן, את האחריות על עצמה".
הודעה זו באה לאחר שבתגובה הראשונית של החברה נטען בכל תוקף: "רב-חובל האונייה מסר למרכז השליטה של 'צים' בחיפה כי האוניה לא הייתה מעורבת באירוע שקרה לסירת הדייגים היפנית".
עוד צויין בהודעת "צים" כי יושב ראש אזור אסיה והפסיפיק של החברה, רב-חובל יגאל דפני, נשלח לאוניה כדי לתשאל את הצוות, וקבוצה בכירה של נציגי החברה נשלחת ליפן על-מנת להיות בקשר עם משמר החופים היפני. "חברת צים תקבע במדוייק מה אירע ואם אומנם האוניה 'צים אסיה' היתה מעורבת בתאונה הטראגית. בהקשר זה נמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות הרלבנטיות", נכתב. בתוך כך דווח כי גם משרד התחבורה ישגר לאזור נציג מטעמות כדי שיגבה עדויות מהצוות.
"צים משתפת פעולה באורח מלא עם נציגי משמר החופים היפני והשלטונות", נמסר בהודעה. "הדיווח הראשוני של הצוות מצביע על כך שהוא לא הרגיש בקיום מגע עם ספינה אחרת. ההערכה היא, כי ספינת הדייג, שמשקלה 19 טון, התהפכה בין 01:30 ל- 03:00 ב-28 בספטמבר. שבעה אנשי צוות ניספו, ואיש צוות אחד ניצל. אוניית המכולה 'צים אסיה' היתה אחת מכ-15 אוניות שנמצאו באיזור בעת שדווח על התהפכותה של ספינת הדייג", לשון ההודעה.
"צוות צים אסיה שיתף פעולה עם השלטונות הקוריאנים כאשר אלה אספו דוגמאות צבע מגוף האוניה, אך איננו יכולים - ואיננו מוכנים - להעלות ספקולציות לגבי אפשרות מעורבותה של 'צים אסיה' בתאונה טראגית זו. אנו מצפים לתוצאות ניתוח דגימות הצבע".
גורמים בצים הסבירו ל-ynet כי "התאונה אירעה בלילה והיה חשוך. אנחנו דבקים בטענתנו לפיה הצוות לא הבחין בהתנגשות, אבל אם אכן היתה מעורבות של הספינה, ניקח את האחריות".
השגריר ל-ynet: "עיקר המידע מגיע מהתקשורת"
הפרשה, שעשוייה לגרום מבוכה רבה לישראל, פורסמה בשבת, כשדווח כי אנית סוחר שזוהתה על-ידי עדי ראיה כ"צים אסיה" פגעה ביום רביעי שעבר לפנות בוקר בספינת דייג יפנית בלב ים סמוך לחופי האי הצפוני הוקאידו.
מעוצמת הפגיעה התהפכה ספינת הדייגים שמשקלה רק 19 טונות (לעומת 40,000 טונות של אנית המטען). שבעה מאנשי צוותה נהרגו ורק אחד ניצל, אולם אנית הסוחר לא עצרה להגיש סיוע לספינה הקטנה. רב החובל טען, בעת שתוחקר מאוחר יותר בנמל פוסאן בקוריאה, כי לא הרגיש כל התנגשות בכלי השיט שלו. ואולם נתוני רדאר יפניים הראו שהאניה הישראלית שינתה כיוון באופן פתאומי זמן קצר לאחר שנתיב ההפלגה שלה הצטלב עם זה זה כלי שיט אחר, קטן יותר.
בשגרירות ישראל ציינו כי לפי שעה הם מנועים מלפעול בנושא, מאחר שטרם נעשתה אליהם פניה מצד גורם יפני רשמי כלשהו. מאוחר יותר דיווחה רשת הטלוויזיה NHK כי משמר החופים היפני הודיע כי יפנה שאלה בנושא לנציגי ישראל ביפן, ויבקש את שיתוף הפעולה הישראלי בחקירה.
אם אכן תהיה פניה שכזו, יהיה משמר החופים הגוף היפני הרשמי הראשון שקושר באופן ישיר בין ישראל והאירוע בצפון יפן. גורם ישראלי בכיר אמר ל-ynet כי היפנים לא היו פונים לישראל לפני שהם משוכנעים שאכן הספינה הישראלית היא שפגעה בספינת הדייג.
שגריר ישראל ביפן, אלי כהן, אמר ל-ynet: "אנו מצויים בקשר עם מנהל הספנות הישראלי אולם את עיקר המידע אנחנו מקבלים מהתקשורת. אסור לנו לפי שעה לדבר ישירות עם משמר החופים היפני כדי לברר את נסיבות התאונה משום שהם לא פנו אלינו".