שתף קטע נבחר

 

גורם ב"צים": רב החובל ישן בעת הפגיעה בספינה

הגורם, ששוחח עם אנשי צוות הספינה אמר ל-ynet כי "הקצין התורן שפיקד בזמן האירוע על האונייה לא העיר את רב החובל, מכיוון שלטענתו לא הבחין בכל סימנים ברדאר על הפגיעה". לדבריו, "רב החובל התעורר רק שעות לאחר האירוע, ומאז הוא לא ישן"

"רב החובל של האונייה 'צים אסיה' ישן בזמן אירוע הפגיעה בספינת הדייגים בו נהרגו שבעה בני אדם, והקצין התורן שפיקד באותו רגע על האונייה לא העירו". כך אמר היום (ג') ל-ynet גורם בחברת "צים".

 

לטענת הגורם, ששוחח השבוע מספר פעמים עם אנשים ששהו על האונייה, "הקצין התורן מתעקש וטוען שלא הבחין בכל סימנים ברדאר המתריעים על הפגיעה, וכן לאחריה, ולכן לא ראה כל סיבה להעיר את רב החובל". הגורם הכחיש פירסומים אחרים, לפיהם ספינת הדייג זוהתה ברדאר האונייה עוד לפני הפגיעה.

 

לשאלת ynet מדוע לא נודע עד כה שרב החובל ישן בעת התקרית אמר הגורם: "הוא לא הסתיר זאת, זה פשוט דבר לגיטימי ורגיל שרב חובל, כמו כל אחד, ישן לפעמים, והוא לא ידע, כמו שאר הצוות שהתרחשה תאונה. רב החובל מספר שמאז התאונה הוא אינו ישן".

 

לדברי הגורם, טוען רב החובל בתוקף כי צים אסיה לא שינתה את כיוון הנסיעה שלה והמשיכה במסלולה המקורי לאחר הפגיעה. לטענת הגורם, "אין שום סיכוי שהקצין התורן היה משנה את כיוון ההפלגה מבלי ידיעת רב החובל, מכיוון שרב החובל התעורר שעות ספורות אחרי התאונה והאונייה היתה בדיוק באותו כיוון. מנסיוני כימאי, בהתנגשות עם כלי שיט גדול אחר היתה האוניה יכולה לשנות את כיוונה מעוצמת ההתנגשות, אך במקרה הזה לא היה סיכוי שכך יקרה, כיוון שהם התנגשו בכלי שיט קטן מאוד. רב החובל ושאר הצוות הופתעו מאוד לשמוע בתקשורת על שינוי הכיוון שלהם, והם מכחישים זאת".

 

לדברי הגורם, "מתחוללת כעת סערה גדולה בתוך צים, וההנהלה מפנה שאלות קשות לרב החובל ולקצין התורן". להערכתו לא ידיחו את השניים "מכיוון ששניהם לא ידעו על סימנים כלשהם ברדאר, לא ראו, ולפי מה שהיה ידוע להם, הם נהגו לפי כל ההוראות והנהלים".

 

ובתוך כך מנכ"ל "צים", דורון גודר, הגיע ליפן וכינס מסיבת עיתונאים בה ביקש להביע התנצלות על התאונה. גודר אמר לעיתונאים כי צים מתייחסת ברצינות לאירוע וביקש להביע התנצלות עמוקה בפני הקורבנות והניצול היחיד. לדבריו, החברה חוקרת את רב החובל ואת הצוות בהתבסס על הממצאים ותעשה כל שנדרש על מנת לסייע למשפחות הקורבנות.

 

עם זאת, גודר הדגיש כי צוות האונייה לא היה מודע להתרחשות התאונה והוסיף כי לו היו מודעים לכך, היו מנסים להציל את האנשים שעל ספינת הדייג.

 

משמר החופים היפני מסר כי רישומים לווינים של מסלול שיוט האונייה מראים את שינוי הכיוון החד שלה סמוך לשעה שבה התרחשה התאונה. היומון היפני "יומיורי" מדווח כי גודר הספיק לבקר במשמר החופים היפני, שם שב והתנצל. במהלך הביקור ציין כי באונייה "צים אסיה" מותקן הציוד המשוכלל ביותר לגילוי ספינות ברדיוס בהיקף נרחב. "הציוד לא צפצף בשעת התאונה", אמר. באשר לשאלת שינוי הכיוון החד אחרי התאונה - ממצא עליו דיווחו היפנים - אמר גודר כי מדובר באזור צפוף מאוד שבו היו 12 כלי שייט נוספים. השינוי הפתאומי נועד על מנת להתרחק מכלי השייט האחרים.

 

יו"ר "צים", עידן עופר, נפגש אתמול בצהריים עם שגריר יפן בישראל והתנצל בפניו על התאונה בה הייתה מעורבת אניית החברה בשבוע שעבר. "זה יום עצוב לנו. שבעה אנשים מתו. בשם החברה אני רוצה להביע תנחומים למשפחות ההרוגים ולאחל בריאות לניצולים", אמר. "איננו מאמינים שהקפטן היה מודע לכך שפגע בכלי שיט אחר". מוקדם יותר הודיע משמר החופים היפני כי בתום בדיקות מקיפות ניתן לקבוע בוודאות שאניית המטען הישראלית היא שפגעה בספינת הדייגים היפנית.

 

"שהישראלים יקחו אחריות"

 

בינתיים, ההתנצלות הישראלית קיבלה סיקור נרחב ביפן ומשפחות הנספים מברכות על החקירה: הירושי טוקונו בן 71 אביו של היסאשי טוקונו בן 43, אחד מאנשי הצוות שנספו בתאונה, ברך על כך שממשלת יפן הגיבה במהירות ואימתה את זהות כלי השייט שפגע בספינת שבנו עבד עליה. טוקונו אמר לג'פאן טיימס: "האישור הסופי הגיע הרבה לפני שציפיתי. אני מקווה שהממשלה תתבע מהאונייה הישראלית לקחת אחריות על מעשיה".

  

רינקו סאטו, בת 55 שבעלה טושינורי נהרג בתאונה, אמרה: האונייה הישראלית היתה צריכה להציל את אנשי ה'שינסיי מארו'.

 

דובר צים, רני רהב, מסר כי "צים הקימה ועדת חקירה פנימית. החברה פנתה למשרד התחבורה הישראלי והיפאני כדי לשתפם בחקירה. אנו נשתף פעולה עם כל הרשויות בארץ ובעולם כדי להגיע לחקר האמת. האמת היא בראש מעיינינו".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
הסירה שנפגעה באירוע
צילום: איי פי
צילום: ירון ברנר
עופר. "מתנצלים"
צילום: ירון ברנר
מומלצים