ראיות לגרימת מוות ברשלנות נגד בכירים ברכבת
יש תשתית ראייתית להעמדתם לדין על גרימת מוות ברשלנות של בכירים ברכבת ובעלי חברת המשאיות שהתה מעורבת בתאונת הרכבת הקטלנית ליד קיבוץ רבדים - כך קבע צוות החקירה המשטרתי המיוחד שבדק את התאונה, שבה נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו כ-200. החומר הועבר למשרד המשפטים, ועכשיו יחליטו בפרקליטות האם להגיש כתבי אישום כה חמורים
צוות חקירה משטרתי מיוחד שחקר את תאונת הרכבת ברבדים מצא כי יש תשתית ראייתית להגשת כתבי אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד ארבעה מנהלים ברכבת ישראל, ונגד אחד מבעלי חברת ההובלות שבבעלותה המשאית שהתנגשה ברכבת. כך נודע היום (ב'). לפני כמה שבועות הועבר כל החומר למשרד המשפטים, ועכשיו יוחלט שם האם אכן להגיש כתב אישום כזה.
דובר הרכבת מסר בתגובה כי "הדו"ח טרם התקבל לידי הנהלת הרכבת. כשנקבל אותו, נבחן אותו ונגיב".
בתאונה ליד קיבוץ רבדים בנגב נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו כ-200. הרכבת שנסעה לכיוון באר שבע התנגשה במשאית, שעלתה למסילה מדרך עפר ליד רבדים שבדרום. המשאית נמעכה לגמרי, ושלושת הקרונות הראשונים של הרכבת נפגעו באופן קשה. חלק מהנוסעים נלכדו בתוך הרכבת.
בערוץ 10 פורסם כי את מנכ"ל הרכבת בעת התאונה, יוסי מור, החליטו השוטרים לנקות מאחריות פלילית: "דווקא המנכ"ל היה ער והנחה בכמה הזדמנויות לטפל באופן מיידי בליקויים שהתגלו במעבר רבדים. פעולותיו התבקשו והלמו את הסיכון שנוצר ולכן אין מקום להגשת כתב אישום נגדו", צוטט הדו"ח.
ועדת החקירה המזורזת שמינה שר התחבורה מאיר שטרית בעקבות אסון הרכבת, ניקתה אמנם את הרכבת מאחריות, אך קבעה במסקנותיה כי "מהירות הרכבת ותכונותיה הפיזיות לא מאפשרות לה ברוב המקרים עצירת חירום", וקבעה גם כי שדה הראיה הנדרש לצורך עצירת חירום אינו קיים בחלק ניכר ממפגשי הרכבת מסיבות שונות.
הוועדה קבעה כי תמרורי עצור הונחו במרחק גדול יותר מהמסילה מזה לו היו מיועדים על-פי התכנית המקורית. שינוי זה לא עודכן ואושר. כתוצאה מכך, קובעת הוועדה, גדל זמן פינוי המסילה על-ידי רכב חוצה. "התמרור שנמצא בשטח היה חלקי בלבד, ולא כלל את רוב התמרורים שפורטו בתכנית".
לפני כשלושה חודשים הוגש בבית המשפט לתעבורה בבאר-שבע כתב אישום חמור נגד 26 עובדים ומנהלים בחברות ההובלה "א.א אחים אליהו" ו"יחיא אליהו הובלות בע"מ". בין הנאשמים בעלי החברות, המנהלים, קציני הבטיחות ו–17 מנהגי החברה.
כתב האישום מייחס לקציני הבטיחות הפרת חובה לפקח על הנהגים שימלאו אחר הוראות דיני התעבורה, וכן הפרת חובה להודיע לממונים על הפגמים שנתגלו.
בעלי החברה מואשמים כי הניחו לנהגים לחרוג משעות העבודה המותרות בחוק ובכך לסכן חיי אדם, וכי הניחו לנהגים לא לעמוד בדרישות החוק לגבי שימוש בטכוגרף, אי מילוי הוראת חובת הפיקוח ומניעת העבירות. בכתב האישום צויין כי הם לא שמרו את דיסקיות הטכנוגרף במשך 180 יום כפי שקבע החוק, וכי הפעילו שירותי הובלה שלא בהתאם לתקנות.
מעבר לכך הואשמו ישירות בכל עבירות הנהגים אשר נהגו מעבר לשעות המותרות. שעות המנוחה לא הוקצבו באופן מספק, ולא בוצעו הפסקות בין נהיגה לנהיגה. הם מואשמים כי שינו את מבנה הרכב ללא היתר על ידי כך שהתקינו מתג לכיבוי והפעלת הטכוגרף.