השפעה לא מודעת של ריחות על התנהגות
כיצד משפיע חוש הריח על ההתנהגות של בני האדם? מחקר חדש ומעניין גילה כי אנשים שנחשפו לריח של חומר ניקוי החלו לחשוב על ניקיון, ואפילו התחילו לנקות את סביבתם, באופן בלתי מודע
ריח חוף הים, עוגת שמרים; ניחוח מתנשא באוויר עשוי להזכיר לנו חוויית ילדות חיוביות או שליליות, אך האם ריחות יכולים להשפיע גם על התנהגות, לאו דווקא באופן מודע? לשאלה זו נדרשו Rob Holland, Merel Hendriks, Henk Aarts במחקר המתפרסם בגיליון ספטמבר של כתב העת Psychological Science.
בניסוי הראשון נטלו חלק 56 סטודנטים, אשר לא היו מודעים למטרת המחקר. משתתפי המחקר הוקצו באופן אקראי ל"קבוצת הריח" ולקבוצת בקרה. בחדר אליו הוכנסו משתתפי "קבוצת הריח" הופץ ריח של חומר ניקוי: תרכיז ניקוי בריח הדרים (ריח נפוץ של חומרי ניקוי) נמהל בדלי מים פושרים, אשר הוסתר מעיני הנוכחים בחדר, אך הפיץ ריח בחדר. משתתפי קבוצת הבקרה לא נחשפו לריחות. לכל המשתתפים נאמר כי מטרת המחקר היא להתחקות אחר חיי היומיום של סטודנטים, והם התבקשו לציין חמש פעילויות שהם מתכננים לבצע במהלך היום.
מיד לאחר מכן מילאו כל המשתתפים שאלון שבחן את מידת מודעתם לריחות בחדר, והאם לדעתם ריח השפיע על התנהגותם.
מן התוצאות עולה כי משתתפי קבוצת הריח ציינו יותר פעילויות הקשורות לניקיון מאשר משתתפי קבוצת הבקרה. חרף זאת משתתפי קבוצת הריח לא היו ערים להשפעת הריח על התנהגותם. מכאן שריח חומר הניקוי הפך את מושג הניקיון לנגיש מנטלית בקרב נבדקים שנחשפו אליו, ולכן הם ציינו כי הם מתכננים יותר פעולות הקשורות בניקיון במהלך היום. כעת מתעוררת השאלה, האם חשיפה לריחות עשויה להשפיע גם על התנהגות בפועל ולא רק על תכנון עתידי של התנהגות? לצורך כך נערך הניסוי השני.
בניסוי השני נטלו חלק 22 סטודנטים, אשר הוקצו לקבוצת הריח ולקבוצת ביקורת. ראשית, מילאו הסטודנטים שאלון אשר תכניו אינם קשורים למחקר, אך מטרתו היתה לחשוף את המשתתפים לחדר בעל ריח או נטול ריח. לאחר מכן הופנו כל המשתתפים לחדר אחר. המשתתפים הושבו ליד שולחן והוגש להם ביסקוויט – כזה שבעת אכילתו נושרים ממנו פירורים רבים – והם התבקשו לאוכלו. מצלמת וידאו נסתרת תיעדה את תנועות הידיים של המשתתפים בעת האכילה. השאלה המעניינת היא האם משתתפים שנחשפו לריחות ניקיון בשלב הראשון של המחקר ישמרו על סביבה נקייה יותר מאשר משתתפים שלא נחשפו לריחות הניקיון.
כשסיימו לאכול מילאו המשתתפים שאלון שבחן את מידת מודעתם לריחות בחדר בשלב הראשון של המחקר, והאם הריח השפיע על התנהגותם.
התברר כי משתתפי קבוצת הריח ניקו את הפירורים שבסביבתם מספר רב יותר של פעמים מאשר משתתפי קבוצת הבקרה. גם בניסוי זה משתתפי קבוצת הריח לא היו ערים להשפעת הריח על התנהגותם.
לסיכום, חשיפה לריח של חומר ניקוי השפיעה על חשיבה על ניקיון (הניסוי הראשון) ועל התנהגות בפועל של ניקיון (הניסוי השני). זאת, למרות שבשני הניסויים המשתתפים לא היו מודעים להשפעת הריח עליהם. נראה שחשיפה לריח ניקיון הופכת את מושג הניקיון לנגיש יותר באופן מנטלי ומכאן השפעתו על חשיבה ועל התנהגות.
ד"ר מרים דישון- ברקוביץ היא פסיכולוגית ויועצת אירגונית ושיווקית.
הריחו חומר ניקוי - והתחילו לנקות
צילום: סי די בנק