שתף קטע נבחר

רוצים להעלות את המהירות המותרת?

מחר (יום ב') יפתח שר התחבורה דיון ציבורי בנושא מהירות מרבית מותרת. רוצים להיות חלק מהדיון? אתם תגיבו לכתבה, אנחנו מבטיחים ליידע את השר

האם הגיע הזמן להעלות את המהירות המרבית המותרת ל-120 קמ"ש? או להיפך, אתם חושבים כי המלצה להעלאת המהירות בכל הכבישים המהירים ל-110 קמ"ש חסרת אחריות? ובכן, יש לכם הזדמנות יוצאת דופן לנסות ולהשפיע על ההחלטה בעניין, אותה אמור לקבל שר התחבורה, מאיר שטרית. כל שאתם צריכים הוא להצביע בסקר המצורף מימין, להגיב בסיומה של הכתבה "בעד" או "נגד" העלאת המהירות, או אפילו לשלוח מסר כתוב לשר התחבורה בעזרת תיבת הדואר שלנו (כתובת בתחתית הכתבה). אנחנו מבטיחים להניח את התוצאות על שולחנו.

 

הוועדה ממליצה - יותר מהירות, יותר אכיפה

 

לפני כארבעה חודשים פרסמנו את מסקנות ועדת ליבנה, כפי שהונחו על שולחנו של שר התחבורה, מאיר שטרית. בתקציר הדו"ח נאמר כי הוועדה ממליצה להעלות את המהירות המותרת בכבישים מהירים למהירות המרבית המותרת בחוק, כלומר 110 קמ"ש (מוגבל כיום בפועל ל-100, למעט בכביש 6). בנוסף ממליץ הדו"ח להעלות את המהירות בדרכים דו-מסלוליות עם מחלפים מוסדרים (נניח כביש 5) מ-90 ל-100 קמ"ש. במקביל, הוועדה ממליצה לבחון מקרוב את המהירות המרבית המותרת ברחובות הערים, ולהוריד את המהירות בקרבת מוסדות חינוך למשל, ל-30 קמ"ש בלבד, לעומת 50 קמ"ש הנהוגים כיום.

 

בכל מקרה, שימו לב להמלצה מספר 5 של הוועדה: "מומלץ לנקוט בפעולות אכיפה מוגברות ומשולבות לקראת הנהגת שינויים במהירות המותרת ולאורך זמן, כדי להביא להתנהגות בטיחותית יותר של הציבור בדרכים המהירות". במילים אחרות - הוועדה ממליצה להגביר את אכיפת המהירות על-ידי משטרת התנועה.

 

למה כן, למה לא?

 

שנתיים תמימות ישבו אנשי ועדת ליבנה וניסו להבין האם הגיע הזמן להעלות את המהירות המרבית המותרת בכבישי ישראל לנורמות המקובלות במרבית מדינות המערב. על פניו, יש לנו הרי מספר כבישים (1, 5, 6, 4) בסטנדרט גבוה מספיק לנהיגה "במהירות המסחררת" של 120 קמ"ש. לא לכל אורכם אמנם, אבל לפחות בקטעים מסוימים. כרגע נראה כי ההמלצה תהיה להעלות את המהירות ל-110 קמ"ש - המותרת גם כיום למעשה - רק בקטעים מסוימים. בשביל זה באמת שלא צריך היה לבזבז את כספי משלם המיסים במשך שנתיים.

 

אנשי הוועדה, כמו רבים לפניהם שדנו בנושא, אינם מעזים להמליץ על העלאת המהירות. מקורות מקורבים לשרי תחבורה בעבר, כמו גם למומחים בתחום, הבהירו לנו פעמים רבות בעבר כי אף אחד אינו מעז לבצע את השינוי, מחשש למתקפה ציבורית שתחסל את עתידו. רק דמיינו כיצד יראו הכותרות הראשיות בעיתונים היומיים, אחרי תאונה שתיגרם עקב נהיגה במהירות גבוהה מזו המרבית המותרת.

 

מעבר לכך, צריך לזכור כי גם לטענת המשטרה אין קשר הדוק בין המהירות המרבית המותרת, לתאונות דרכים. כן למהירות שאינה הולמת את תנאי הדרך, כן למהירות שאינה תואמת את הכשרתו של הנהג, אבל לא למהירות המרבית המותרת על-פי חוק. אם כך, על מה ולמה ממליצה הוועדה למשטרה להגביר את אכיפת המהירות? זה פשוט. כי ככה היה תמיד, וכי כך אפשר לדאוג לכסת"ח הולם. לא מכיוון שמישהו חושב באמת שזו הבעיה הגדולה שלנו.

 

מצד שני, צודקים אלה הטוענים כי ללא קשר לעבריינות מהירות, העלאת המהירות המרבית המותרת צריכה להעשות באופן מושכל, הדרגתי וכולל. תארו לעצמכם את אותם קוראי עיתון בוקר או מורחות ליפסטיק בזמן הנהיגה, נוסעים מהר יותר לצדכם. תארו לעצמכם גם את כל קטעי הכביש המהיר הגרועים, שגם במהירות הנוכחית מאיימים להטיח אתכם אל מעבר לאספלט אם לא תשימו לב. יש להתאים את לימוד הנהיגה לכך, יש להתאים את התשתית, יש אפילו מקום להתאים את הסברה. כמה מאלה יתבצעו באופן מיידי? אתם יודעים זאת, בדיוק כמוני.

 

ועכשיו הגיע הזמן להשפיע. רוצים לספר לשר התחבורה מה דעתכם? נצלו את הסקר, השתמשו במערכת התגובות, או שלחו מייל ל-ynet. אנחנו נציג זאת כבר מחר בפני השר.

 

תגובות לכתבה זו מחולקות ל"בעד" (אם אתם רוצים שהמהירות תעלה), או "נגד", אם אתם רוצים שהיא תישאר כפי שהיא כיום. שימו לב: עקב עומס התגובות יתכן וטעינתן תארך זמן רב מהרגיל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים