שתף קטע נבחר
 

אסון נמנע: שתי רכבות בלמו זו מול זו ליד חיפה

נהג רכבת שהיה בדרכו צפונה עבר באור אדום ביציאה מתחנת חוף הכרמל, כאשר מולו באותה מסילה נסעה רכבת נוסעים אחרת. ברגע האחרון, נכנסה לפעולה מערכת אלקטרונית, והרכבות בלמו בלימת חירום. הנהג שעבר באדום הושעה. הוקמה ועדת חקירה מיוחדת. מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, מסר ל-ynet: "לא נשקפה סכנה לחיי הנוסעים. לא אתפשר בנושא של חוסר משמעת"

כמעט התנגשות רכבות: אסון נמנע היום (ה') כאשר שתי רכבות שנסעו זו מול זו באותה מסילה בלמו בלימת חירום מצפון לתחנת חוף הכרמל. האירוע, שמדווח לראשונה ב-ynet, התרחש בשעה 11:00 לערך בבוקר והוא נחקר בוועדת חקירה מיוחדת של רכבת ישראל. מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, מסר ל-ynet שמערכת החירום נכנסה לפעולה ולכן בשום שלב לא היתה סכנה לנוסעים. נהג הקטר הושעה מיידית.

 

הרכבות נעצרו במרחק עשרות מטרים ספורים זו מזו. הנוסעים ברכבות חשו בבלימה העזה וחלקם תהו מדוע אחד הקטרים נוסע לאחור לאחר הבלימה. בעקבות האירוע החמור, זומנו נהגי הקטרים והפקחים לוועדת חקירה פנימית, אצל חוקר תאונות תפעוליות, גנאדי פרוצבסקי. ועדת החקירה של הרכבת כבר לקחה לבדיקה את מערכת ה"אינדוזי" (הקופסה השחורה של הרכבת).


שתי מסילות נחסמו, בשלישית נסעו שתי רכבות זו מול זו

 

גורמים ברכבת מסרו ל-ynet שהכל החל כאשר חלקי אלומיניום ומתכת, המשמשים לשיפוצים ולהרחבת תחנת חוף הכרמל הועפו בשל הרוחות וחסמו שתי מסילות, מתוך שלוש באותו המקום. בעקבות חסימת המסילות, נעצרה תנועת הרכבות במקום למשך כחצי שעה. לאחר מכן החליטו ברכבת לפתוח לתנועה מסילה אחת.

 

נהגי הקטרים - זה שנסע לכיוון צפון וזה שנסע לכיוון דרום - היו שניהם על אותה מסילה. "כ-100 מטרים צפונית לתחנת חוף כרמל, הרכבות הגיעו למצב של כמעט התנגשות", סיפר ל-ynet גורם ברכבת, "הנהגים היו בהלם ולחצו על בלמי החירום. בסופו של דבר הם נעצרו במרחק של עשרות מטרים זה מזה".

 

מפרטי החקירה הראשונית שהגיעו לידי ynet מתברר שנהג הקטר שהיה בדרכו צפונה התעלם מהאור האדום ברמזור ("סימנור") ביציאה מתחנת חוף הכרמל לכיוון צפון ופתח בנסיעה. ממש מולו הגיעה רכבת נוסעים אחרת, שהגיעה מצפון. מערכת החירום האוטומטית של הרכבת נכנסה לפעולה. המערכת פועלת כאשר כל המערכות האחרות כשלו, ובהן הנהג, הפקח, האתת והפקדים.

 

מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, אמר ל-ynet: "מה שאנחנו בודקים זה שנהג רכבת עבר ב'סימנור' אדום. הקמנו ועדת חקירה מיוחדת והנהג הושעה מיידית כי לא נתפשר בנושא של חוסר משמעת. בהיבט הבטיחותי, הרכבת עוצרת אוטומטית, ולכן זה לא נתון להחלטה של נהג זה או אחר. אין כאן כמעט תאונה. ייתכן שהיתה בעיית משמעת.

 

"במקרה כזה, מוגשת תלונה על-ידי הפיקוד או על-ידי הפקח. התלונה היתה שנהג עבר ב'סימנור' אדום. באופן אוטומטי הוקמה ועדת חקירה. אני לא אתפשר בעניין הזה. הרכבת מחויבת בראש ובראשונה לבטיחות הנוסעים. הנהג לא אמור היה לעבוד באור אדום ואם הוא עובר, בכל מצב יש מערכת בטיחות טכנית מהמשוכללות בעולם שעוצרת את הרכבות באופן אוטומטי באמצעות מגנטים שמצמידים את הרכבת למסילה.

 

"המערכת נכנסה לפעולה ואז הרכבות בלמו. המסר המרכזי שלי הוא שיש פער גדול בין בעיית בטיחות לבעיית משמעת. אני שקט כי כאשר יש מקרה כזה, המערכת נכנסת אוטומטית לפעולה ולא היתה יכולה להיגרם תאונה. אבל אני לא רוצה שמערכת חירום תיכנס לפעולה".

 

שלב השאלות הקשות

 

כעת תידרש ועדת החקירה לבדוק כיצד קרסו כל מערכות הבקרה שהיו אמורות למנוע את המקרה. הנהג שהיה אמור לראות את האור האדום ברמזור הרכבות וכן הפקח שהיה אמור לתת את האישור, פספסו והחליטו לנסוע למרות האור האדום. 

 

האתת היה אמור להבחין בכך ששתי רכבות נוסעות על אותה מסילה זו מול זו ולמנוע את נסיעתן, וגם נושא זה ייבדק. הוועדה תבדוק גם האם היה כשל בפעולת הפקדים שהיו במשמרת בחיפה, שלא הזהירו את הנהגים מפני הבאות. בדרך כלל, יש ארבעה פקדים במשמרת וכן פקד ראשי.

 

באחרונה פרש מתפקידו הפקד הראשי, מאיר אייזיק, איש מקצוע ששירת ברכבת עשרות שנים. ובימים אלה מתנהלת מהומה רבתי סביב מינויו של הפקד הראשי החדש, רמי דנה. רבים בהנהלת הרכבת סבורים שהאיש אינו מתאים לתפקיד, משום שלא שימש בתפקיד פקד מעולם, אולם מינויו אושר בסופו של דבר, למרות הרגישות הרבה של התפקיד מבחינה בטיחותית.

 

בחודש יוני השנה נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו כ-200 כאשר רכבת התנגשה במשאית ליד רבדים בדרום. הרכבת שנסעה לכיוון באר שבע התנגשה במשאית בסביבות השעה 17:45, כשזו ניסתה לחצות את הפסים. ועדת החקירה שמינה שר התחבורה, מאיר שטרית, הטילה את עיקר האחריות לתאונה על נהג המשאית, שלטענתם עשה את כל הטעויות האפשריות, כאשר לא ציית לתמרור עצור, עלה על פסי הרכבת ולא עשה, לטענת יו"ר הוועדה ישעיה רונן, כל פעולה של נהג סביר.

 

ואולם, צוות חקירה משטרתי מיוחד שחקר את תאונת הרכבת ברבדים מצא כי יש תשתית ראייתית להגשת כתבי אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד ארבעה מנהלים ברכבת ישראל, ונגד אחד מבעלי חברת ההובלות שבבעלותה המשאית שהתנגשה ברכבת. החומר הועבר למשרד המשפטים, ושם יוחלט האם אכן להגיש כתב אישום כזה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכבת
צילום: שמוליק רחמני
צילום: רוני שיצר
תחנת חוף הכרמל
צילום: רוני שיצר
צילום: רויטרס
התאונה ברבדים
צילום: רויטרס
מומלצים