חברות המוזיקה רוצות להרוג את iTunes
חברות התקליטים רוצות שאפל תגבה יותר כסף על שירים בחנות iTunes. האמת היא שהן לא אוהבות חנויות מוזיקה מקוונות, בין היתר משום שהן מוכיחות שהורדת שירים באינטרנט זה רעיון טוב. מבחינתן עצם קיומן מהווה סוג של "אמרנו לכם"
לאחר שגילו ב-RIAA (איגוד תעשיית המוזיקה בארה"ב) את הזהב הטמון בהורדות מוזיקה מאינטרנט, הארגון שוקל מחדש את כל העסק, ובפרט – את סידור העבודה הנוכחי של iTunes. חלק מחברי RIAA חושבים שאפל מרוויחה יותר מדי, שכן היא עושה את רוב הכסף שלה ממכירות של נגני iPod, והיא עושה לא מעט כסף. רגע, זה לא הוגן!, הן אומרות. בקיצור, חברות המוזיקה רוצות יותר כסף.
בואו נבהיר את הדברים. אפל מוכרת שיר במחיר של 99 סנט. היא מנהלת חוות שרתים יקרה, חשופה להוצאות פיתוח, תפעול ותחזוקה. לחברות התקליטים היא משלמת 70 סנט על כל שיר. כדי לשלשל לכיסן את הרווחים הללו, חברות התקליטים לא צריכות אפילו לגרד באוזן, שלא לדבר על הדפסת תקליטים ושיווקם. נראה שהפיראטיות מנוצחת הודות לאמצעי הגנה המובנים במערכת. ולמרות הכל, הן מתלוננות.
שירים פופולריים צריכים לעלות פחות
התלונה הנוכחית היא נגד מכירת שירים ב-99 סנט. לדעת ה-RIAA, ראוי להנהיג תמחור משתנה לשירים שונים. למשל – שירים פופולריים מאוד צריכים לעלות יותר. לדעתי, הם צריכים לעלות דווקא פחות, ופריטים יקרי מציאות לאספנים צריכים לעלות יותר. בקיצור, חברות התקליטים אומרות: תעלו את מחירי השירים שנוער נלהב רוצה להשיג. נראה לי שזו הדרך הבטוחה לעודד אותם לחזור להשיג שירים באופן פיראטי.
תנו לי לספר לכם מה אני חושב שהן זוממות. המטרה היא להרוג את iTunes, ואת כל שאר חנויות המוזיקה המקוונות, שאינן נמצאות בבעלות ישירה של לייבל כזה או אחר. חברות התקליטים לא אוהבות חנויות מקוונות, בין היתר משום שהן מוכיחות שהורדת שירים באינטרנט זה רעיון טוב. מבחינתן עצם קיומן מהווה סוג של "אמרנו לכם".
חברות המוזיקה לא אוהבות מתווכים
אני לא חושב שדאגתן העיקרית של חברות תקליטים היא הכבוד. זה יותר עניין של ניהול ספרים. שנים על גבי שנים נשמעו טענות של אמנים כנגד חברות תקליטים, על כך שהן לא משלמות להם את מלוא התמלוגים. ביקורת חשבונאית (הדרושה להוכחת טענה כזו) היא עסק יקר, וכידוע למוזיקאים אין עודף כסף.
ולכן יכול להיות שהימצאות צד שלישי בתמונה – בין הלייבל והאמנים - ממש מציקה לחלק מהגורמים בתעשייה. הצד השלישי – אפל במקרה זה - מנהלת את המידע באופן ממוחשב, ובמידת הצורך תוכל לגזור נתונים לצורך כל דיון משפטי על תמלוגים לאמנים. עם המספרים שאפל תספק, תהיה גם אפשרות להקיש על מידת ההצלחה של אלבום מסוים בחנות רגילה. אפשר לומר שהתעשייה נקיית כפיים יותר מאי פעם, וכי הכיס שלה עמוק, אבל למרות הכל עדיין יש עדיין כמה שרצים בקופה. יש כמה חברות שממש לא צריכות צד שלישי עם מספרים משלו.
מכירות הדיסקים ימשיכו לרדת
אני משער שבזמן ש-iTunes, חנות המוזיקה המקוונת של אפל, יצאה לדרך - רק מעטים מבין המנהלים הבכירים בתעשייה חזו לה הצלחה מסחררת. אחדים אולי קיוו לדשדוש (או אפילו כישלון) על מנת שיוכלו לומר "ניסינו את זה, הרעיון פשוט לא עובד". זה לא יהיה כל כך קל לדפוק אומנים, כשיש בחוץ מישהו עם נתונים בלתי תלויים. מן הסתם, גם חנויות התקליטים לחצו על חברות התקליטים. אחרי שנים של תמיכה בלייבלים, מה עם קצת נאמנות?
מכירות הדיסקים ימשיכו לרדת, וחברות התקליטים יעשו כל שביכולתן כדי להחזיר לעצמן את השליטה בהפצת המוזיקה, גם במחיר של פתיחת חנויות מוזיקה משלהן. אין פלא שהיבבות החלו בדיוק כשאפל מרחיבה את פעילותה ליפן. נראה שהיא תהיה להיט גם שם. הקרב על ההורדות עדיין לא תם. אני מניח שהחברים ב-RIAA היו מעדיפים להילחם בפיראטיות הישנה והטובה במקום בזה.