שתף קטע נבחר

 

לקראת הבחירות: הפוליטיקאים גילו את התגובות לכתבות

חברות חדשות מציעות למפלגות ומועמדים לשגר טוקבקים בתשלום על מנת להשפיע על דעת הקהל. מנכ"ל אחת החברות אמר ל"ידיעות אחרונות": "כל גוף מסחרי וכל פוליטיקאי יודע שהטוקבקים יעילים, יוצרים באז, הרבה יותר יעילים ממודעה". משרד התעשייה: "זו עבירה פלילית"

בשבועות האחרונים צצו חברות רבות המעסיקות מתנדבים או סטונדטים בשכר, המשגרים תגובות מפוברקות לכתבות באינטרנט, על מנת להשפיע על דעת הקהל, כך מדווח היום (ו') "ידיעות אחרונות".

 

גיא פורה, מנכ"ל חברת "רדהד", אחת הוותיקות בתחום, לצד חברת יחסי הציבור והשיווק "גוב קרטין", אומר ל"ידיעות אחרונות" כי רוב החברות האלה קטנות, וחלקן אף שייכות למפלגות.

 

תגובות בשכר אינן תופעה חדשה ברשת הישראלית כשמדובר בחברות מסחריות. גם "רדהד" וגם "גוב קרטין" מספקות שירות לחברות המבקשות להטות את דעת הקהל בידיעות או כתבות הנוגעות למוצרים שלהן או של מתחרים. במקרים אחרים חברות יחסי ציבור של חברות מסחריות ועובדיהן מתגייסים כאיש אחד ומציפים את הכתבה בתגובות לטובת החברה, במחשבה כי ה'ספין' הזה ישפיע לטובה על תדמיתן.

 

השימוש במגיבים בשכר לצרכים פוליטיים חדש יחסית. במערכת הבחירות האחרונה, ב-2003, חלק מהמפלגות עשו שימוש במתנדבים גם לצורך שיגור תגובות. תשלום עבור משלוח תגובות מעיד על "התמקצעות" הענף.

 

אחת המרואיינות בכתבה, ל', סטודנטית לסוציולוגיה בת 23 מצפון הארץ, המתפרנסת מכתיבת טוקבקים מפוברקים באתרי החדשות הישראליים הגדולים, טוענת כי אין פוליטיקאי ואין מפלגה שלא קונים שירותי טוקבקים בשכר. "זה מתחיל באנשים שמתמודדים בבחירות הפנימיות במפלגות ונמשך במפלגות עצמן ובמטות של מועמדים".

 

פורה אומר כי המגיבים המועסקים ב"רדהד" הם סטודנטים, בעלי כושר ביטוי טוב". מי שמתקבל לעבודה נשלח לקורס בן שבועיים, במהלכו הוא לומד איך להגיב בצורה לא מתלהמת, שתיחשב אמינה, ולומד את ההבדל בין כתיבת טוקבק באתר חדשות לבין כתיבת הודעה בפורום. להערכתו, מאות סטודנטים מתפרנסים מכך, והמספר רק גדל.  

 

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה, עו"ד יצחק קמחי, אמר כי לדעתו, מדובר בהטעיית צרכנים. "יש בישראל חוקים ברורים להגנת הצרכן האוסרים על הטעיה של הצרכנים, ובמקרה זה של הגולשים", לדבריו.

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום (ו') במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תגובות, ניסיון להשפיע על דעת הקהל
מומלצים